Stora plan
Fick syn på en insomnad modell häromdagen fattade tycke igen och satte igång med Amodels Yak-28PM. Nu ser den stora Shenyang F-8II lite mindre ut, fick ställa en F-5a jämte som referens. Alla är i 72 skala. Är det någon i församlingen som byggt någon av Amodels Yak-28? Min kommer inte att bli ett toppen bygge, jag försöker att få ihop den så den ser ut som ett flygplan, Amodel kräver mycket av en byggare och jag är inte på det humöret. Tack och lov att det finns sådana modelltilverkare som gör en massa udda modeller som de stora ratar, men som sagt ibland tror dom att man kan trolla ihop dom.
Sven-Åke

#0 Har aldrig byggt något från Amodels, men som du skriver så är det ofta där (minder tillverkare)man hittar de lite "udda" och intressanta modellerna. Hans kusin kanske tillverkar spackel…
Skämt åtsido!
Finns det någon som har dem hemma i sverige eller tvingas man att köpa från utlandet för att kunna komma över en modell?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Jadar Hobby saluför visst Amodel och Rebell också såg jag.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#2 Rebell vet jag är snabb och bra, hur är Jadar hobby då? Någon som handlat där?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#3 Jag har inte provat själv, men jag har hört att de ska vara bra. Tänkte prova och beställa lite, men när det blir av vete …. 
Azgaron

På SMAKR (Scale Model Aircraft Kit Reviews) finns en recension av modellen liksom på Modeling Madness.

#5 Allt som allt så verkar den ha fått ett gott omdöme trots att det är en "lågserie" av "Radio/fotospanings versionen"(Yak-28R) Den som Svake bygger verkar inte ha några fönster i fram (Yak-28PM)
Stefan - Modellbyggare

#7 Jag tyckte att det var nära nog!
Du hittar ju mer än vad jag gör! 
Tittar man på den så skriver de: Tamigawa it isn't - but it is an accurate kit of an important Soviet-era a/c and with a little bit of work (called modelling) it will make up into decent model.
Så Sven-Åke har rätt med "passformen"!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#8: Ja, det finns ju vissa tillverkare vars alster man ska försöka hålla sig ifrån, men finns det önskade planet bara hos dem, så är det bara att sucka djupt och ge sig på "eländet".
Och ibland vet jag inte om man har några konstiga böjelser, för när man läser recensioner så … Pegasus 105:a, en MiG-29:a från Nakotne …

#9 Galen är vi nog lite till mans som håller på med modellbygge eller "varför vara frisk i en sjuk värld!"
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#10 Så länge man inte är så sjuk att det går ut över andra är det väl rätt ok och ifall man är galen för att man håller på med modellbygge så är det ju rätt trevlig galenskap 
Azgaron

#11 Precis!

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#9 och 10: Med tanke på all den galenskap som vi är drabbade av, så är det väl (förutom kanske våra nära och kära) mest varandra som alla idéer och konstigheter går ut över.
Och i och med det, så är det ändå ingen som reagerar, för den personen har själv en idé som är ännu vansinnigare … 

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag har en hel del av Amodels kits i hyllorna, vissa bättre gjorda än andra, deras Yak-52 ser läcker ut med många dekal alternativ. Jag har tänkt mig bygga en Ungersk i framtiden. Jo det måste sägas, att ha ett Tamiya bygge som parallelbygge till Amodel bygget både rensar och lenar hjärnan.
Sven-Åke

Apropå Amodel, så finns det en Yak-130 på eBay UK, som jag var lite intresserad av, men jag såg nu att med 50 minuter kvar av auktionen så har priset stigit till GBP 7.38. Kanske inte så farligt men så tillkommer ju frakt. Jag får fundera lite till.

#17…och klockan tickar!

//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#18: Nej, jag passar på den här. Jag har ju trots allt så pass mycket obörjat i bygghögen att jag klarar både detta liv och ett par till. Och sen har jag allt påbörjat …

#19 Kunde inte låta bli….
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#20: Förstod det! 

#22: Stämmer gott, det! Kunde passa bra tillsammans med min MiG-AT.