Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5820 ggr
Decaius
1

Dragon 1/72 Ferdinand Jagdpanzer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med Messerschmitt och Kübelwagen avslutade och placerade i vitrinskåpet kändes det som att det var dags för nått stort och kantigt. Och vad kan bättre stämma in på den beskrivningen än Sd. Kfz. 184 Ferdinand?  Detta blir den ursprungliga versionen utan närförsvar, som sattes in i Kursk. Det är alltså ingen Elefant.

Kitet innehåller inte så många bitar och var skapligt smidigt att få ihop, med undantag för pansarplåtarna i fronten som inte riktigt ville vara med. Även kanonen är lite meckig att få ordning på. Jag satte fast skölden vid kanonrörets bas, innan jag moterat själva kanonen. Det hade varit smartare att sätta dit skölden sist. Jag fixerar kanonen, eftersom jag inte ska ha den i transportstödet och eleveringen på modellen inte funkar så bra i alla fall.

Decaius
0

Det följer inte med någon ets och vinyltracks är enda alternativet, Dragon har en Elefant i samma skala med individuella bandlänkar, vet jag…

[Hayabusa]
0

Intressant bygge. Dragons nyare DS100-band är en klar förbättring mot de äldre av vinyl.

Känner du till denna sida? http://www.onthewaymodels.com/

Där finns en hel del matnyttigt när det gäller 1:72 pansar.

Decaius
0

Tack för länken, Stefan! Den var matnyttig!! 

[Henke29]
0

Se där en härlig stridsvagn du har valt.
Du har kommit en bra bit också..
Vill ha mer bilder på detta bygge..

ElLobo
0

#4: Fast ska man vara petig så är det är ju ingen stridsvagn, det är en pvkanonvagn. 

Länk: Ferdinand/Elefant    

[Henke29]
0

#5 hehe ja de kan nog vara så

Decaius
0

#5 Intressant artikel, ElLobo! Ja precis som de första panthrarna som sattes in vid Kursk blev väl ferdinand något av ett fiasko, (även om panther verkligen inte var ett fiasko när man väl botat barnsjukdomarna!) Men det är onekligen något tilltalande med ferdinands storlek, utseende och att man vet så lite om den idag, jämfört med många andra tyska vagnar. B-)

[Hayabusa]
0

#5 Sant, men är inte skillnaden hårfin?

ElLobo
0

Kanske, kanske inte.

Decaius
0

Den främsta skillnaden ligger väl i att en stridsvagn har fler taktiska möjligheter? Eller? ;-)

[Hayabusa]
0

#10 Nu blir det ju lite Off Topic, men jag tänker så här:

En Nashorn t ex har sina begränsningar eftersom den inte har något "riktigt" torn/tornpansar. Det har ju dock Ferdinand/Elefant.

Decaius
0

#11: Jo så är det ju. Men tyskarna delade väl in pansarvagnar i panzerjäger och jagdpanzer beroende på bepansring.. p.j=grille, nashorn. J.p= elefant, jagdpanzer IV. Skillnaden ligger väl lite i defensiv/offensiv, får jag för mig? Men båda typerna är pansarvagnar, och om man talar generellt kan man väl säga att pansarvagnar och stridsvagnar har lite olika ändamål och olika taktiska möjligheter? Även om det är skillnad på ferdinand och hetzern är ju båda till för pansarvärn i första hand… Många stridsvagnar lämpar sig kanske för både pansarjakt, rekognoscering och anfall.. Det var så jag menade i #10:-)

[Hayabusa]
0

#12 Jodå, jag är med på vad du menar. Det är väl mer att gränserna/användningsområde suddas ut i vissa fall. Även om Elefant/Ferdinand togs fram för ett mer specifikt ändamål så borde den kunna användas för lite av varje. Nu blev ju denna vagn ingen succee överhuvudtaget, men som princip.

Decaius
0

Den blev ju i alla fall en succé bland oss modellbyggare, pansarnördar och dagdrömmare många år senare! :-D

[Hayabusa]
0

#14 Exakt 

Decaius
0

Klar för primer!

Decaius
0

Transportstödet till kanonen

Roca
0

Här händer det saker! Lycka till med bygget!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Jupp, kör hårt 

Vad blir det för camo?

Decaius
0

#18,19: Tack ska ni ha!

Jag tänker mig nåt i den här stilen:

Decaius
0

Så här ser det ut efter lite torrborstning. Börjar bli dags att börja på kamot

Decaius
0

Jag har försökt mig på "sköldpadds-cammot"… Snart dags för en wash eller två. Men kanske en sparsam torrborstning först! 

Harvåker
0

Jag måste säga att jag beundrar både resultatet, ditt tempo och din syn. Bra jobbat!

Decaius
0

Tack, Harvåker! Ja, jag jobbar kväll några dagar, så jag har förmiddagarna för mig själv… Bra för byggtakten, dåligt för min rygg! 

[Henke29]
0

Du har verkligen fått till din vagn
Snyggt camo också..

Decaius
0

Tack! 

Ja, här går det undan! 

[Hayabusa]
0

Nice!

Decaius
0

Tack, Stefan!

Ja det blev verkligen ett snabb-bygge, detta! Och nu är det klart! Återkommer dock med besättning och ev en platta. 

Decaius
0

Decaius
0

Decaius
0

[Hayabusa]
0

Ser riktigt bra ut. Tycker att camot blev riktigt övertygande, speciellt med tanke på att det är penselmålat (väl?). 

Klart du ska göra en liten platta. 

/Stefan

Decaius
0

Tack Stefan! Jo det är penselmålat! Tunn färg i tre skikt. Sen gör lite torrpensling och en wash susen för att mjuka upp det lite! :-) Jo det får väl bli en platta. Sen har jag några fina figurer som ska få åka med! B-)

[Tunnan]
0

Ser riktigt trevligt ut.
Blir verkligen imponerad av din penselteknik.
Måste lära mig detta jag också.😉

jockeiskogen
0

Oj är det verkligen med pensel? Du känner inte för att dela med dig av dina hemligheter? Mycket snyggt, och det ska bli kul att se besättningen (för det var väl den jag såg i nytt i bygghögen-tråden?) på plats! Blir det kanske ett litet dioramabygge också?

Decaius
0

#34, 35: Tack ska ni ha så mycket! 🙂

Ja, om nån skulle vilja/orka läsa, skulle jag kunna beskriva min teknik lite mer detaljerat… det mesta jag hittat i den vägen på nätet handlar om airbrush-tekniker, måste ju finnas fler än jag som harvar på med pensel och vill utbyta tekniker! 😮

35: Ja, det blir de små fina ceasar-gubbarna från bygghögen!

Det blir väl en liten platta att ställa den på. Det lyfter ju bygget rätt mycket, faktiskt!

Roca
0

Himlarns snyggt blev det!

Ja, du skulle ju kunna skriva en "how-to"-artikel om din penselmålningsteknik, låter bra tycker jag!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Decaius
0

Tack Peter! Ja, jag kanske skriver ihop något under helgen! 🙂

Decaius
0

Nu har jag avrundat Ferdinand med en liten platta och ett par figurer!

Decaius
0

Decaius
0

Decaius
1

Decaius
1

Några avslöjande närbilder 😉

Dock var själva figurerna fint detaljerade..

Decaius
1