Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 5907 ggr
IKV91
0

Tamiya 35307 Jagdtiger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har startat bygget av Tamiyas Jagdtiger. Tamiya släppte på kort tid två st uppdaterade Jagdtiger med nr 35295 och denna som har nr 35307. Den med nr 35307 innehåller vad jag uppfattar allt som finns i 35295 så det finns ingen anledning att köpa något än den senare om man inte kan hitta ett lägre pris. Denna byggsatsen innehåller lite figurer, en motorcykel samt lite andra bärhjul och delar.

Bygget är riktigt enkelt förutom några små lyftkrokar på luckorna för motorventilationen.

Roger

IKV91
0

Eldrör som består av två halvor är kanske ingen favorit och jag måste spackla igen.

Grotesk kanon för övrigt.

[Henke29]
0

Härlig start på detta bygge..
Ser fram emot fler bilder..
Tycker den ser maffig ut den här stridsvagnen..

Tarmvred
0

Japanerna verkar gilla Carius. Sedan tidigare finns det ju e tiger från tamiya och t.o.m. en mangaserie om honom.

Jag kan rekommendera hans bok "Med Tigern på slagfältet".

fjantomen
0

Häftig kärra Skrattande

Kan också rekommendera hans bok som är en riktig inspirationskälla.

Ser fram emot det här bygget av 2:a världskrigets maffigaste kärra.

Vad var det för band med?

Och mycket bilder tack Skrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

IKV91
0

#3,4 Jag har läst hans bok och även jag uppskattade honom. Jag tycker att han tydligt illustrerade vikten av hög utbildningsnivå.

#4 både band av typ länkar och vinylband.

Gott nytt år på er!

Roger

Decaius
0

Ska bli roligt att följa det här!

Gott nytt år, själv!

/Calle

IKV91
0

Hej!

Jag tycker att Tamiya XF-61 blir för mörk. Någon som har något förslag?

Roger

IKV91
0

Hej!

Jag har påbörjat att maskera vagnen. Det blir en något ljusare grön nyans. Jag byter Tamiyas XF-61 mot XF-67. Jag kommer att använda häftmassa för att få till mjuka kanter och slippa allt stänk.

Roger

[Hayabusa]
0

Hej Roger,

tycker att XF-67 Nato Green är ett bra val. Vad är ditt intryck av byggsatsen?

/Stefan

IKV91
0

Hej!

Byggsatsen är i huvudsak riktigt bra. Sammantaget är den ganska lättbyggd. Om det inte hade varit för de små lyftöglorna samt upphängningen till alla reservplattor på sidan av vagnen hade jag tyckt att det är en riktig nybörjarbyggsats.  Jag gissar att det ingår en del gamla delar och det är trist att man inte kunde lösa wire på något annat sätt. Tamiya måste dessutom lära sig att gjuta eldrör på samma sätt som Dragon. Eldrör av två halvor blir inte så bra.

Roger

IKV91
0

En uppdatering av bygget.

Figuren har fått ett huvud från Hornet.

IKV91
0

Bild 2

IKV91
0

Bild 3.

nox_umbra
0

wow cammot ser j**ligt bra ut, och man får en bättre bild av vagnens storlek nu när gubben är på platts.

tänkte du måla insidan på luckan också? det är många som glömmer det har jag sett,

Decaius
0

Ser mycket bra ut, Roger! Man blir taggad att bygga ett tyskt monster med trefärgs-cammo när man ser detta! Cool

[Tunnan]
0

Kalassnyggt cammo.
Hela bygget ser ju jättebra ut
Ja det är illa när eldröret är i två delar, blir lätt lite synliga skarvar då.

IKV91
0

Hej!

Tack för de trevliga kommentarerna. Bygget fortsätter med vädring. Att vädra är nog det trevligaste delen av ett bygge, om man blir nöjd. Vagnen har fått ett tunt lager av en blandning av Tamiya XF57 och X20 som är blandad i förhållande 1:9. Färgen har jag lagt på i ytterst tunna lager. Därefter har jag använt MIG Rainmarks på de sluttande delarna. Testade att sprida ut oljan runt ett läckande hjulager på ett av bärhjulen.

#14 Luckan är faktiskt målad, Fast det är klart i nära nyans med Tamiyas gula plast.

Decaius
0

Mycket snyggt! Ser mycket realistiskt ut! Fint vädrade hjul oxå! Ser fram emot att se band på dem! Glad

[Henke29]
0

Ser grymt bra ut detta bygge Skrattande
Blir alltmer sugen på att bygga lite markmål framöver..

IKV91
0

Hej alla!

Bygget är snart slut. Jag måste fixa lite dekaler till min gubbar sen får det vara över. Dekalerna får beställas när man tar hem något annat och ev monterar jag då ksplvstativet.

Jag använde gummisnoddarna, även om fruilband hade varit snyggare så bygger jag fler hellre fler vagnar utan fruilband.

IKV91
0

bild 2

IKV91
0

bild 3

Dunken är ett litet krigsbyte från US army. Nja eller ett sätt att dölja ett misstag med dekal och dekalvätska.

IKV91
0

Utan att överdriv vädringen försöker jag få till smuts, oljefläckar och chipping på ett sätt som skall efterlikna effekten av besättningen nyttjande. Notera att chassit är något koniskt. Trodde först att jag monterat bandaggregatet felaktigt.

IKV91
0

The end.

Tänkte starta något brittiskt projekt, Firefly eller SAS jeep.

Roger

Decaius
0

Det blev riktigt snyggt! Fin vädring tycker jag! Gummibanden ser också bra ut!  

/Calle

[Henke29]
0

Det här bygget blev ju kalas bra
Många fina detaljer och mycket bra målning.

fjantomen
0

Hur skvätte du på leran i #24?

Verkligen en kärra som ser "tung" ut…

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

IKV91
0

Tackar för alla trevliga kommentarer.

#27 Lite lerblandning på en pensel och därefter blåser jag på med airbrush.

Greenhorn
0

#22 Maffig jagdtiger! Klart snyggt bygge.

Liten kommentar om dunken på sidan bara… och det är att den är brittisk. Det ser man på märkningen. "W (pil) D" står för "War Department".
Tyskarnas bensindunkar blåkopierades av britterna under kriget pga deras egna dunkar (flimsy cans) var av sisådär kvalitet.

Decaius
0

#29: Flimsy cans eller "Gerry cans" 

IKV91
0

#29 Det stämmer, tror faktiskt att den kommer ifrån Tamiyas drivmedels dunkar. Det slog mig inte att de hade smugit in en brittisk kopia.

Roger

erihan
0

Snyggt! Man kan nästan höra arken skaka! Bilen färg ar du målat gubbarnas overaller med?

PonCar
0

#32 Du menar "marken skaka"? Tror inte det var såna Tigrar Noa tog ombord på sin ark…