Academy 1/72 Kübelwagen
Härligt bygge 
Har också en sånn modell liggande..
Ska bli kul att se den målad också..
När jag deltog i ett militärungdomsläger på I5 i Östersund som femtonåring i mitten av 1970-talet hade Försvaret "Kübelwagen" på prov för eventuellt inköp till Armén. När jag sökte på nätet efter info om det projektet hittade jag inget om det, men väl detta, om fyndet av ett Kübelwagenvrak i Norge.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9903
Någon som vet hur det gick med projektet "Kübelwagen i svenska armén"?
Mvh / Janne
#3 Även om kübeln och iltis är två ganska skilda bilar är det ju inget tvivel om syskonskapet, när man tittar på dem! :-)
# Absolut ! Coola båda två…
Men inte lika cool som Schwimmwagen…
Mvh / Janne
#4: Nej, det var en Kübelwagen.
Minnet jag har av den Kübelwagenbilen är från en åktur till ett övningsområde på I5, och jag har ett väldigt tydligt minne av det där handtaget som sitter bakom framsätenas ryggstöd (jag satt i baksätet) och reservdäcket på luckan fram. Iltis kom enligt wikipedia inte i tjänst förrän 1979.
#7 Det kan inte ha varit vw181 då? Vet iofs inte om den har det där räcket mellan fram-och baksäte, men den är ju ganska lik vw82 och jag har sett den med reservhjul på huven. Tiden (mitten av sjuttiotalet) stämmer ju rätt bra…
#8 "typ 82" ska de va! Inte "vw82" ;-)
#8: Nä, ingen VW 181 heller. Bilen jag åkte i hade inte de där "gälarna" på bakskärmarnas sidor.
#10 Spännande! Kom ihåg att posta om du hittar info om detta! :-) /Calle

#0,1: kul! Det är ju en trevlig modell det där, har byggt en hittills. Den brukar följa med som bonus i Academys flygplansbyggsatser med tyska förebilder. #3: intressant minne! Undrar vad det var för bil egentligen?? Det låter ju onekligen som en Typ 82, men den gick ur produktion trettio år innan, så det blir svårt att tro, att man övervägde att köpa in den? Sen är ju själva ordet "Kübelwagen" ett vidare begrepp än just den här kärran, både före och efter andra världskriget.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#11: Info om vad? Detaljer på Kübelwagenbilen? Det är 38 år sedan jag var på det där lägret så vissa detaljer har "raderats" lite grann genom åren 
…
#13: Tänkte om du skulle hitta nått på nätet om typ 82 i svensk tjänst!
Jag hittar inte heller nått, men det borde ju finnas nån info nånstans därute… 
#14: Hej Calle! Aha, då är jag med på hur du menade
! Och självklart lovar jag posta om jag hittar något. Eventuellt har jag något i någon av mina böcker i referensbiblioteket.
Klart trevlig liten modell det här.
Är inte alls hemma på sådana här vagnar men coola är dom iaf.
Ja det var ju en smart lösnnig, ser riktigt bra ut.

Ser bra ut Calle!
Tack ska ni ha! Nu ska man bara ta sig samman och börja måla det oxå! 
#18: Vilken metod använde du när du tillverkade bogservajern?
See snyggt ut! Är det västfront eller östfront det skall bli?
Tror det blir östfront. Vanligtvis tänker jag ganska generiskt när jag gör något, men här har jag tänkt mig en vägskylt, så då blir det ju mer bestämt! :-)
#26, #27: Supersnyggt gjort!

Verkligen snyggt!!!
Tack ska ni ha! :-)
Snyggt!
Tack så mycket!
Fint!
Tack så mycket Stefan! Hur går det med din panzer IV? Och japanen?
/Calle
#39 Ingen orsak. Ja, du…jag väntar fortfarande på etsdelar från Tjeckien. Ska vara på gång, men det lär dröja 1-2 veckor innan jag har prylarna. Beställdes 29/12, så aningen lång leveranstid.
Den japanska vagnen är helt färdig för målning, dock stack jag emellan med ett annat projekt: Tamiya M20 i skala 1/48. Den användes i ett lite speciellt syfte - "En studie i vädring". Jag och Hektor hade nämligen en träff där vi dryftade olika vädringstekniker och annat. M20:an fick agera som försöksobjekt.
Bilden visar hur den såg ut innan vädring.
/Stefan
Ruskigt välbyggd Kübel i den lilla skalan. Och vad fint det blev med vignetten. byggde själv en sovjetisk GAZ (egentligen A-ford) lastbil i 1:72 för ett par år sedan -tyckte det var rätt pillrigt…
Tack PonCar! Ja jag har ju lixom fastnat för den här skalan 
Stefan: det låter spännande, hur såg den ut efter vädringen?
Trevligt litet bygge!
Roger
#42 Nja, det var ju ett övningsobjekt, Calle. Inget jag vill visa upp egentligen. Min vädringsprocess tar rätt lång tid så det blev komprimerat och inte särskilt välgjort. Syftet var ju inte heller att det skulle visas upp utan vi behövde något att jobba på. Byggsatsen köptes i Ullared för 69,- SEK så det kändes OK. Annars var det en fin liten byggsats, lättbyggd och välgjord.
Jag lämnade bygget hos Hektor, så jag har den inte ens i min ägo längre
. Eventuellt blir det en uppföljning, men då med ett annat övningsobjekt.
Ach so! Så dom har dylika varor till försäljning i Ullared? Då kanske jag ska låta mig övertalas nästa gång sambon vill dit! :-D
#45 Jäpp, fast det varierar väldigt. Ibland hyggligt sortiment, två veckor senare helt tomt. Med andra ord - förvänta dig inget. Fick dock en smärre chock för ett par år sedan då jag hittade ett 20-tal av Tamiyas fina Hetzer i 1/35 för 99,- SEK.
#43 Tack Roger!
#46: låter som man kan göra kap om man är där i rätt tid alltså! B-)
Riktigt läckert bygge…
Mvh / Janne
Tack JaGa!