Reling
Hej på er,
Jag har sökt på sajten efter tips på hur man enkelt kan göra reling i skala 1/128. Det finns en del tips om hur man kan göra tex varmdra plast men det skulle inte funka i den här skalan. Det tycker jag att det blir lite för skört. Jag har lite ideer men mycket reling blir det. Relingen ska sitta på slagkryssaren HMS Hood. Har någon erfarenhet av relingsbygge i den skalan?
Jari
Du får testa o knyta vanligt snöre…Det funkar för oss träbåtsbyggare….Går att färga oxå om det skulle behövas…Lycka till med bygget o lägg gärna ut lite bilder
Löda ihop av mässingstråd?
Var inne o kollade bilder på hur det skulle se ut…Tunna mässingstolpar skulle funka fint….Säkert lite småpill o löda ihop iof
…men det finns inget som e omöjligt,det tar längre tid bara…Annars tar du mässingstolparna o knyter snöre emellan
Hej!
"Pianotråd" kan också vara ett alternativ till vanligt snöre.
Även fiskelina, i alla fall om den delas i etapper och används för relingspariter som även i 1:1 hade lite "häng" tex med rep eller kedja.
Men nu till det viktigaste: du har alltså en Hood i 1:128 ??? ! 
Hej igen,
Jo det är ett projekt som jag började på för över 30 år sedan.
Det är ett scratchbygge. Har inte gjort något på 15 år. Tänkte ta tag i det nu. Komandotornet som jag kallar det kräver nästan att man bygger deck för deck. En av detaljerna är relingen. Visst kan man hålla på att pilla med det till leda men det är en hel del reling till hela skeppet.

Skulle vara kul om du ville lägga upp lite bilder på ditt projekt.
eller så kan man vara slö:
När jag började med detta bygge så hade jag i princip bara bilder att gå efter. Hur jag fick tag i spantrutor kommer jag inte ihåg. Jag använde polyester och glasfiber i en form som jag gjorde. Sen var det att bygga vidare. När jag fick tag i Anatomy boken om Hood var det bara att riva allt. Skrovet fick justeras. Överbyggnaderna stämde inte alls. Skorstenarna och kanontornen var de enda som kunde räddas. Och vilken bok det är. Nästan varenda nit är ju med. Det skulle bli en riktig utmaning. Sen kom meningen med livet emellan. Nu är det bara jag, frugan och katten kvar. Det är dags att ta itu med Hood nu. Jag tänkte börja med komandotornet. En utmaning bara det. Att få till tre rör i en symetri med alla deck. Kul. Jag ska försöka att lägga ut lite bilder på dammsamlaren.
Den har du lyckats bra med…Tycker den ser helbra ut redan nu…Friskt vågat o sätta igång ett sånt bygge..Har inte fått rycket än o starta nått scratchbygge,,,,,men väldigt sugen
…Har laddat hem ritninar på en gammal Chris Craft Barrel,,,Får se till hösten hur det blir med tid
Ja hösten är ju trist annars
Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att hinna färdigt det här projektet i det här livet. Nästa liv kanske jag inte har intresse för modellbygge. Kan det finnas någon som vill ta över?
Vilket otroligt, majestätiskt och avundsvärt bygge. Trist att du känner som du gör… 
/Calle