Zvezda, R-12 heavy motorcycle
nu så här efter att ha avslutat ett större diorama bygge och ett flygplan efter det så tänkte jag att jag skulle göra något mindre ambiöst och lite snabbt bygge. så ur högen med ny fyndade modeller så plockar jag fram en modell från Zvezda, en tillverkare jag inte har någon tidigare erfarenhet av men hitills är jag mycket nöjd med vad jag ser. väldigt bra gjutningar och massor av små detalier.
men att det skulle bli ett snabbt och enkelt bygge verkar det inte som :) fastnar snabbt i detalier och referensbilder. men jag har alldrig byggt en motorcyckel tidigare så det här kommer bli en ny erfarenhet.
kvällens tid gick till att sätta ihop motorn och det var lite små pilligt, nu ska jag gräva fram lite tråd som jag kan göra tändkablar av, skulle helst ha haft tenn tråd men koppar tråd får duga i brist på annat.
måste även köpa ny färg för att måla motorn med så mer byggande i kväll blir det inte. men det känns skönt att ha påbörjat ett nytt bygge iallafall.

Har ett par såna med sidovagn, samt den ryska varianten. Mycket fin modell och den enda motorcykeln jag byggt hittils där jag varit nöjd med plastekrarna.
Ser fram emot fortsättningen.
Bjarne
Spännande! Jag har en Zundapp K800 med sidovagn som jag är sugen att sätta i gång med. Ska föjla denna tråd med stort intresse!
så bygget går frammåt iallafall, har målat motorn nu och vädrat den lite. väntar på tenntråd för att göra kablarna nu sen är motorn klar. provade med koppartråd men jag fick inte till det så bra som jag ville.
det var otroligt pilligt att få ihop ramen runt motorn ialalfall men efter många om och men så gick det.
nu blir det lite målande innan jag bygger någe mer så det inte blir omålat någonstans på insidan av ramen
men den är ändå väldigt liten tycker jag :)

Den är ju jättestor!
Den är ju i skala 1:35 …
fy fan för att penselmåla den här motorcyckeln. det tog en himmla tid. och ekrarna i däcken vilket pill göra.
men nu är det gjort iallafall, så nu är det bara att bygga ihop det sista och hoppas att tenntråden från ministuff kommer snart.
Här går det frammåt i sedvanlig takt, målade den en gång i går kväll men eftersom jag rörde den så mycket idag så lossnade det mycket färg så jag fick måla om. det som är kvar nu är att måla sadeln och avgasrören och sen ska sidoväskorna hängas på, så imorgon är den nog klar men då återstår gubben till den och hans hand sitter fast på styret så det blir inte helt klar fören gubben är klar. ja ja här har ni en bild iallafall.
har ni några tipps på hur jag ska måla avgasrören? tycker att rostfärgen jag använt inte ser så bra ut.
en sak jag blev lite brydd över var att man inte fick med några BMW dekaler till den, utan det får man måla själv.
nån som har några tankar på hur jag ska gå tillväga för att vädra den? vart brukar motorcyklar slitas mest?
ja jag har kollat runt på massor av bilder och sett att det är lite olika på olika motorcyklar, men jag tycker det var lite snålt av Zvezda att inte göra dekaler. i ritningen/byggbeskrivningen's målar schema så står det att man ska måla märket. och jag tror att jag kommer att försöka göra märket bara för att försvåra det lite extra för mig :)
kollar även runt efter bilder med leriga motorcyklar för att se hur jag ska kunna få ett realistiskt slitage
#7 ser bra ut, tycker jag! Vilken detaljrikedom!
så var kvällens byggande avslutat, nu ska den få torka helt innan jag börjar med vädringen. och sen ska gubben byggas ihop.
men jag tycker att beslutet att måla BMW märket var helt rätt, blev mycket mera liv i modellen tycker jag. dock var det väldigt pilligt, hade aldrig klarat det utan min pannlupp från Kjell o CO (fortfarande väldigt nöjd med det köpet)
fick till motorn och avgasrören också :)
nu har jag fått hem min beställning från ministuff så nu ska jag försöka dra kablar också. sen blir det gubben som måste färdigställas. ser fram emot en dag av byggande utan avbrott idag. hoppas att humöret håller sig uppe, då kommer jag ha något att visa upp i kväll.

Ser superbra ut! Kul med stor skala och mycket detaljer. En dag av byggande utan avbrott låter skönt tycker jag, det vore en önskedröm för mig 
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
så nu har jag haft en hel dag utan större avbrott, helt enkelt en perfekt byggdag. jag är nu klar med motorcyckeln och gubbarna, vädrat och klart.
i morgon ska jag göra ett diorama till dom också. tar mera kort då.
det är lite svårt att se på det här kortet men jag har dragit tändkablar, bränsle slang, och vajrar från styret. väldigt pilligt blev det men jag är helnöjd med resultatet.
har ni något att anmärka på?
Ps, hudfärgen är inte så gul som det är på kortet

Jag tycker att både cykeln och gubbarna ser väldigt bra ut!
blev färdig med bygget idag. gjorde bara ett enklare diorama till den så det inte drar för mycket uppmärksamhet ifrån modellen.
jag blev rätt nöjd, så nu förtjänar jag berömm :)
mer bilder finns på den här länken http://postimage.org/gallery/3oqldwxu/139a72ab/
Det blev riktigt läckert! Både bågen och gubbarna blev riktigt bra tycker jag. Fin platta oxå. Allt smälter ihop till en mycket fin helhet! Men vilken front är det? :-D
tack
det framgår väll av vägskylten ;)
men tanken var att det är östfronten, men jag tyckte det var kul att skriva vad det är för modell på vägskyltarna istället för några ortsnamn.
#16 Ja nu förtjänar du beröm, otroligt fiffigt med vägskyltarna, och fin båge du byggt. Du går från klarhet till klarhet Nox och förtjänar allt beröm du kan få!
Surrounded? Great then we can attack in any direction!
Trevligt litet dio det blev! Min Zündapp har inte lämnat lådan än, men nu är jag väldigt sugen att lägga annat åt sidan och börja.
Tycker också detaljen med vägskylten är riktigt kul!
#18 ja, det var ju en fiffig idé med den skylten! :-D /Calle

Ser toppen och mycket levande ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
jag tackar ödmjukast :)
nu funderar jag på vad jag ska börja bygga för modell nu. jag har ju en Munitionsschlepper 1 aufs.A som skulle passa bra i GB#52 underhållstjänst då det är ett underhålls fordon. men jag tror inte tiden räcker till. eller så blir det ett till litet projekt till, kanske en kanon eller nått. jag har ju en del att välja på :)