Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 3132 ggr
Decaius
0

Razor saw

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kallas en razor saw på svenska? Och var får man tag i en? Claes Ohlsson? Eller måste man beställa från nån hobbybutik?

[Hayabusa]
0

Rakbladssåg? Vet inte om Clas Ohlson, men hos nätbutikerna finns det diverse modeller. Riktigt bra verktyg, tycker jag.

/Stefan

starhawk
0

Det du har på bilden är snarare vad som på svenska kallas en ryggsåg, jag har en sån till min EXacto X5 handtag, rakbladssåg är väl snarare en lite mindre variant utan ryggförstärkning.

Ryggsågen finns hos Clas Ohlson åtminstone köpte jag min därifrån, rakbladssågar finns i välsorterade hobbybutiker

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
0

tack ska ni ha, kära medbyggare!Glad

[Hayabusa]
0

#4 Såg som såg…en så´n här har jag - funkar ypperligt.

[Orso]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min favorit (och jag har en del sågar att välja på) är en rälssåg.

Min är en amerikansk från Atlas men jag har sett samma modell från Roco.

Rosa har blivit utsliten och blivit pensionerad. Ersättaren är olivgrön.

Joppo
0

För inköp av en sån här grunka skulle jag rekommendera eBay. Det brukar vara det billigaste alternativet när det kommer denna typ av vara. Risken att få betala tull på en sån här billig sak är enligt min erfarenhet obefintlig.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=razor+saw&_sop=15

Decaius
0

Tack, folks! Nu har jag ju lite uppslag. Glad

/Calle

Proosen
0

Jag har Tamiyas variant, med lösa utbytbara blad. Köpte den av Maysula här på forumet och tror den gick på dryga hundringen med ett extra blad.

Gillar den sågen för den är otroligt fintandad och ganska stor så man har något att hålla i när man jobbar.

Har ännu inte något år senare slitit ut det första.

Niclas

starhawk
0

#7: Tack för tipset, en ryggsåg är inte till någon nytta om man skall såga vattenlinjen på fartyg, och figursågen vibrerar för mycket, blir nog en Tamiya, jag gillar deras verktyg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus