köp av airbrush kit
Fågelskådare, egenföretagare och webbnörd.
Besök gärna min hemsida Fågelskådaren.se
Jag skulle inte vilja ha en kompressor som stänger av sig var 10:e minut, för på 10 minuter hinner man inte så mycket om man bygger i 1/35. Då skulle jag lägga på en slant och köpa nåt sånthär: http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ADYN-TC186 så att du får en tank.
En kompis har köpt det här setet och det verkar va liknade typ av kompressor.
http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/149678-revell_airbrush-basic_set_with_compressor
Den funkar men jag skulle hellre lägga till 800kr och köpa den här:
Lite bättre spruta och mycket bättre kompressor. Blir säkert billigare i längden då den klena kompressorn förmodligen ger upp för eller senare.
Här finns också en del intressanta alternativ
Sikta på en budget på 2500kr. Kolla gärna de olika alt. på youtube, vissa kompressorer väsnas nåt hemskt andra inte. Lycka till.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lyssna på skillnaden i det här klippet 
Själv har jag en äldre typ av denna modell. Jag har haft min i 22 år och den var begangnad när jag köpte den! Jag gav 3500:- för den, en månadskostnad på ca 14 kr 
Hurdant skiljer sig resultatet mellan airbrush och t.ex. sprayburkar från Tamiya?
#7 Det går att få bra resultat med Tamiya sprayburkar, men den stora skillnaden ligger i bättre kontroll (med airbrush). Effekter som du kan göra med en airbrush blir omöjliga med en sprayburk. Samt att du får ett oändligt urval av diverse kulörer med airbrush. Kostnaden för sprayburkar får man också ta med i beräkning, det blir ganska dyrt på sikt.
Vad bygger du mest?
/Stefan
Jag bygger stridsvagnar och flygplan i 1/48 mest.. fast funderar på att gå ner ett steg för att penselmålningen ska bli bättre.
#9 Då skulle jag nog vilja påstå att du har stor glädje & nytta av en airbrush. Möjligheterna blir mkt större. Även på en skala som 1/72.
Problemet är att jag måste vara i garaget då, och där är det kallt :O
Sen är det väll inte direkt bra för hälsan vad jag förstått? man behöver munskydd iaf?

#11: Antingen det eller fixa någon bra evakuering, själv har jag byggt en spraybox av en hylla från IKEA och diverse plywood, den är försedd med två fläktar och ett rör till en ventil i vädringsfönstret, då blir man av med ångorna. Fast själv sprayar jag nästan aldrig utom primer då, föredrar mina penslar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#11 Garaget är ingen bra miljö för målning, oavsett vilken typ. Oftast för kallt och dammigt/smutsigt. Hälsoaspekten är förvisso viktig, men airbrushing "dammar" betydligt mindre än man tror. Sedan beror det givetvis på vilken typ av färg/lösningsmedel man använder. Sprayburkar är inte heller direkt lämpade för att måla inomhus med - såvida du inte har utsug etc. Ska man gradera "hälsovådligheten" på airbrush vs sprayburk så är, enligt min mening, sprayburkar "värre".
Är det lika kinkigt med ventilation och munskydd om man kör med vattenbaserad färg?
#14 Nej, i regel inte. Som jag skrev, airbrushing "dammar" (i betydelsen färgdamm) betydligt mindre än man tror. Sedan beror det på vilken typ av lösningsmedel man använder, det går (och förekommer) att förtunna t ex Tamiya vattenlöslig färg med cellulosaförtunning - då sprider du ånger (vid airbrushing) som är rätt otrevliga.
Ett utsug är aldrig fel, dock. Många använder köksfläkten t ex, vilket i regel fungerar bra.

#15: Innan jag byggde min spraybox använde jag köksfläkten, då luktade det färg i hela köket ett bra tag så den fungerar inte så bra, med sprayboxen luktar det lite grann när man sprayar sedan ingenting så det är en väldig skillnad
#16 Beror på typ av köksfläkt, en del är bättre än andra.
Hmm.. i mitt fall så låter pensar som det bättre alternativet, om man inte kan vara i garaget och inte kan bygga en stor låda att ha i rummet :-P
Jag tycker personligen att kombinationen köksfläkt+gasmask fungerar ypperligt. Iaf för mig som använder vattenlöslig färg. Gasmasken är möjligtvis overkill med tanke på de små mängder kemikalier som det handlar om, men jag resonerar som så att det skadar ju inte att använda den och den stör mig inte speciellt mycket heller.
Angående färgdamm så är det inte ett problem om man använder airbrush(sprejburkar däremot "dammar" väldigt mycket). Skulle man mot förmodan få lite färg någonstans så kan man enkelt ta bort det med fönsterputs.
@Temeraire: Jag såg att du bor i Eskilstuna. Vi har nyss startat en modellbyggarförening i Arboga som heter IPMS Mälardalen. Om du vill testa en AB så skulle jag kunna ta med mina sprutor och kompressor till nästa byggmöte.
Jag har alltid kört under köksfäkten. Jag byggde en sprutbox men den va bara bökig och väsnades. Jag har aldrig haft problem med färgdamm från airbrush. Använder alltid en anndingsmask oavsett färgtyp, finns på Clas Ohlson för ett par hundringar. Jag spar alltid de stora reklamtidningarna från coop och citygross då de täcker hela spisen. Sen finns det de som sitter och målar vid byggbordet. Använder du akryl så är det bara att torka bort ev färg med en trasa och lite ajax. Det största miljöproblemet du kommer att ha är ljudet från kompressorn, om den låter högt kommer övriga familjemedlemar bli sura. Skaffa en så tyst som bara är möjligt!
Du behöver inte fundera på hurvida du ska köpa en airbrush, alla som jag känner som testat är fast direkt och undrar varför de väntat med att köpa en 
Hmm.. under köksfläkten när ingen annan är hemma är mitt bästa val då.

På den tiden klädde jag hela spisen med tidningar och sen ställde jag en uppskuren flyttlåda på den sen var det full fart på fläkten och spraya, hjälpte inte, det luktade färg i hela köket, sen flyttasde vi till en ny lägenhet där processen upprepades, med samma resultat, det var då jag bestämmde mig för att bygga en spraybox med slang ut. den står på ena änden av byggbordet så det är inget bök att sätta igång den det är bara att öppna vädringsfönstret och passa in plywoodskivan med ventilen i, och när sprayboxen inte används är det ett utmärkt ställe att ställa dom nymålade modellerna på torkning.
Köksfläktarna var av olika modell den första kolfilter och den andra rakt upp i skorstenen, möjligen var kolfilter lite bättre men på det hela taget är det en spraybox som gäller
#19 & 20 - Instämmer.
#21 Tycker jag låter som ett bra alternativ.
#22 Du använder enamelfärg eller hur? Jag kan tänka mig att det blir betydligt mer potenta ångor av denna typ av färg och tillhörande lösningsmedel.
Jag kör då & då med Tamiya/cellulosaförtunning utan problem - köksfläkten fixar det med lätthet. Dock har jag märkt att det skiljer oerhört mkt mellan olika fläktsystem, speciellt i hyreshus. Det är ju rätt enkelt att kolla fläktens förmåga.
Men, annars är det som Joppo skriver - använder du vattenlösliga färger förtunnade med isopropanol eller t ex Vallejo Model Air så är problemet obefintligt.
Joppos förslag om IPMS Mälardalen låter som riktigt bra idé.
Temeraire, du har PM
Håll dig till akryllfärger som du kan spä med vanligt vatten (Gunze, Vallejo, lifecolor mm.) så slipper du lukt.
Å andra sidan har vi ju en kompressor i garaget. Låter som en skördetröske, men på sommaren borde man väll kunna vara i garaget och airbrushs, sen när man är klar så tar man in modellen o låter den torka.