Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3566 ggr
Jpm101
0

Tips angående penselmålning?

Hej! Jag har precis börjat med modellbygge och har funderingar kring val av färg, olika märken osv. Min första modell blev J35 Draken som blev ok, dock lite tråkig matt och något ojämn yta. Använder färger Acryl Modelmaster men jag uppfattar dem som lite rinniga vid tex målning av större ytor som tex flygplanskroppen. Har också färg från Citadel, nästan för tjock tyckte jag. Finns det någon teknik eller utrustning (pnselmålning) som kan underlätta eller behövs det i regel flera lager färg med Modelmasters Acryl för ett bra resultat? Använder en grå sprayprimer och den gula färg av Modelmasters jag har var svår att få bra på den exempelvis. Nu tänkte jag ge mig på den här: http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=280&entity=39516 Vad rekommenderas som basutrustning för penselmålning? Primer, klarlack, typ av färg, ev uttunnare sorter isopropylalkolhol osv? Tacksam för lite synpunkter! Med vänlig hälsning, Johan

starhawk
0

Airbrush media lär göra akrylen lättare att penselmåla har dock ej ännu testat detta trots att jag har en flaska Airbrush media stående. Flera lager är det som gäller, få färger täcker i första lagret och då främst enamel. Gul är en av de färger som är svåra att få täckning med, Citadels funkade emellertid bra. Överhuvudtaget är det tufft att få täckning med ljusa kulörer, vitt är som regel helt hopplös så skall det vara vitt så brukar jag i regel börja med att grunda modellen med Tamiyas vita sprayprimer, små vita ytor går som regel bra med Citadels Skull White. Citadels färger är som sagt rätt tjocka men å andra sidan täcker dom bra, ofta redan vid första strykningen.

Beträffande utrustning så är primer bra men inte helt nödvändig, att föredra är Tamiyas vita och grå sprayprimer, Tamiyas gråa är förmodligen den bästa primern överhuvudtaget. Ett antal bra penslar i varierande storlek och av bra kvalité är förståss nödvändigt. Beträffande klarlack så är Akryl trevlig genom att den torkar fort, enamel-lack kan ibland ta ett bra tag på sig. Akrylfärger är till sin natur så tunna att dom inte behöver tunnas ut, de är bara om dom blivit gamla och "tjockat till sig" som du behöver ta fram isopropanolen. Akryl-färger funkar bra för mörka kulörer, för ljusare kulörer är enamel att föredra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
0

Värt att notera med citadell är att deras färger är indelade i olika typer: layer och base coat är två av dem. Sen finns det washes, technical mm. Base coats är täta i pigmentet och ganska tjocka i konsistensen. Layers är lite mer smidiga och spänstiga. Jag brukar späda båda sorterna med vatten. Sen är det flera tunna lager som gäller! När det gäller primer kör jag oftast med skull white spray på historiska byggen och svart på warhammer-byggen, för en lite mer dramatisk effekt.

Oriax
0

Hej!

Angående penslar får man lite vad man betalar för. Prova dej fram, men jag tycker man kommer långt med syntetisar för 30 spänn och uppåt, jag undviker citadels penslar då de håller formen som en julfirare. Min favorit är mårdhår från Windsor & Newton, men då kostar det.

När jag penselmålar vattenbaserat använder jag nuförtiden alltid primer och våtpalett. Våtpalett gör du själv busenkelt på följande vis:

Ta en liten plastask, klipp ut två bitar disktrasa som passar i asken när de är blöta, fyll på med vatten så disktrasorna är genomblöta och nån millimeter vatten på botten. Lägg lite ugnspapper på trasorna och ha det pappret som palett, lägg locket på när du är klar med målningen.

Varför detta är så förslaskat bra är för att färgen tar timmar(!) på sej att torka då den suger upp vatten genom pappret och håller sig fuktig, plus att man kan blanda ut färgen med vatten efter behov och få den precis så rinnig som man vill, många tunna lager är alltid bäst om man vill behålla detaljer. Sist men bäst är att om man blandar färg på paletten kan man ha kvar samma blandning i flytande form flera dagar om man sätter locket på mellan sessionerna. Tänk på att byta ut vattnet, pappret och diska ask och disktrasan minst varje vecka så slipper du illaluktande bakterieodlingar!

Lycka till!

starhawk
0

#2: I den butik jag frekventerar har dom inte nån uppdelning på Citadelfärgen men tydligen är det Base coats som du definierar det, vore intressant att få tag på deras Layers.

Jag använde tidigare Citadels Chaos Black som primer men upplevde resultatet som något grovkornigt, föredrar därför Tamiya som ger ett betydligt slätare resultat, vore intressant att få tag på Tamiyas svarta primer, nån som vet var man får tag på den eller importeras den inte till Sverige? för närvarande använder jag Army Painter svarta primer, den är inte lika slät och fin som Tamiyan men inte så grovkornig som Citadels Chaos Black

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
0

#4: Den här uppdelningen kom för nått år sedan. I samma veva fick dom den dåliga idén att byta namn på alla sina färger… Jag vet dock att det fortfarande finns burkar i handeln från tiden innan den här "reformen". De nyare färgerna har angivet på etiketten vilken typ av färg det är.

Decaius
0

#3: Det där måste provas! Tack för det tipset, Oriax!

Jpm101
0

Tack för bra tips! Har inhandlat modellen, lite material och utrustning så nu ska jag börja på projeketet. Kanske postar någon bild på resultatet sedan!

ElLobo
0

#7: Det hoppas vi! Och gärna lite bilder under byggtiden också. Det är mycket uppskattat. Det är bara att du gör en diskussionstråd för ditt bygge.