Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 3186 ggr
Decaius
0

Revell 1/72 panzer IV

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat så smått med en panzer IV som ska ingå i ett diorama med min sdkfz 9 i GB 52. Här är kartongen…

Decaius
0

Och så här långt har jag kommit…Glad

Decaius
0

Nu även med hjul Glad

Decaius
0

Jag har knåpat lite med min "fyra". En lite tråkig sak är att kjolarna saknar öglor. Har funderat på att försöka göra egna, men avvaktar.

Jag måste dock klura lite på hur jag ska göra för att det ska funka att koppla bogserstänger till dragöglorna i fronten. De behöver trimmas av lite och kanske borras upp så jag kan trä små sprintar av utdragen gjutstam genom dem.

Det här bygget kom ju till som ett objekt för min famo att bogsera, men jag tänkte utföra allt så att den även kan stå för sig själv i hyllan utan att se konstig ut.

Decaius
0

Nu är med torn! Dock en hel del kvar att göra på det..

[Hayabusa]
0

Snyggt, cleant bygge.

/Stefan

Decaius
0

Kul att du tycker det, Stefan! Nu har jag dock svinat ner tornet med en del lim! Tungan ute

Bygget börjar närma sig målning.. Lite plock kvar bara.

Decaius
0

Den gröna limpan i förarens(?) lucka är tänkt att se ut som en uniformsjacka. Kanske något mer övertygande när det kommer lite färg på den Obestämd Blir den inge bra går den ju alltid att peta bort…

Decaius
0

Jag har karvat upp öglorna fram, så det går att fästa dragstängerna.

Decaius
0

Nu är fyran klar för målning. På bilden har jag gjort en dry-run med häftmassa. Det blir lite klurigt att passa in sidoskydden på tornet när man gör sub assemblies, men med lite våld löser sig ju som bekant det mesta…

[Tunnan]
0

Det var mycke plock på den här modellen.
Kul med detaljerade maskiner i 1/72 men pilligt.
Snyggt blir det också.

Decaius
0

Tack Tunnan!

Nu har jag börjat måla "gula faran"

Decaius
0

Jag har experimenterat lite med en annan teknik än den jag brukar använda på mina tanks. Min tanke var att få basfärgen lite mer spännande… Ser kanske inte jättemärkvärdigt ut men jag är rätt nöjd Glad

fjantomen
0

JättesnyggtSkrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

grDalMas
0

snyggt och vädra nu?

Decaius
0

13: Tack! 14: Tack! Nja, jag suger lite på vädrings-karamellen… Blir nog lite kammo först!

[Hayabusa]
0

Gott jobbat! Själv har jag börjat "Lillejulaftonsprojekt" - en Pz.Kpfw. IV Ausf. F2(G) från Dragon. I skala 1/72, så klart Glad

Decaius
0

#16: Låter bra Stefan! Ser fram mot en tråd om den! Dragon gör ju grymma byggsatser i den här skalan! Alltid lite ets och annat gott! Bygg lugnt och ha en god jul! /Calle

[Hayabusa]
0

Jäpp, det kommer en byggtråd snart.

God Jul!

/Stefan

Decaius
0

Helt i dunkelgelb eller trefärgs-kamo… Det är frågan…

[Hayabusa]
0

#19 Klassiskt 3-färgat camo, det är mitt förslag.

Decaius
0

#20… Jo det var planen från början. Bara det att jag drabbats av "den enfärgade ytans förtrollning"… Vet inte om det bara händer mig, men ibland när jag målar en enfärgad yta som ska täckas med ett mönster, kamouflage el dyl kan jag få för mig att ytan är perfekt och fulländad som den är och känna en stark ovilja mot att göra något mer med den… Obestämd

Jag har iaf lagt ännu en sparsam shade på tornet, syns kanske inte så bra i rumsljus, men så här ser det ut just nu. Fortfarande en öppen fråga om jag ska lägga kamo. Dina råd har ju varit bra hittills, Hayabusa så jag ska ta en allvarlig funderare  Flört

Decaius
0

Nu har jag testat trefärgskamo på tornet.

Jag satsade på ett fläckigt mönster och försökte göra så mjuka kanter som möjligt. Jobbar ju bara med pensel här…

Kan inte bestämma mig för vad jag tycker. Får sova på saken! Obestämd

TobbeA
0

Ser bra ut så långt! Lägger nog min röst på cammot.

fjantomen
0

Camot ser kanon ut så jag röstar på det också Skrattande

Decaius
0

Tack för det, dudes! Jo jag kör nog vidare på det där! Flört

IKV91
0

Ser bra ut. Jag följer dina framsteg.

Roger

Decaius
0

Tack Roger!

Nån som vet i vilken färg de här behållarna på tankens högra sida ska vara i?

Samma som resten av vagnen eller? Vad är det för något, förresten? Verkar bara vara ausf H som har dem?!

IKV91
0

Hej!

Jag tror att de är luftfilter vilket borde innebära att de skall ha samma färg som vagnen i övrigt.

Roger

Decaius
0

Tack för upplysningen! Då kör jag på det! :-)

[Hayabusa]
0

Camot ser lovande ut, tycker jag.

Decaius
0

Tack!

Här kommer ett par bilder av fyrans nuvarande status:

Decaius
0

..

[Hayabusa]
0

Tummen upp Glad

Decaius
0

Tack Stefan!

Nu har jag limmat ihop chassi och överdel. Band+hjul är redan lite vädrade, eftersom det blir svårare att komma åt sen. Det var pilligt att komma åt att måla gummit på väghjulen, när de redan var monterade. Jag har utelämnat lite måleri mellan yttre och inre hjulet på varje par. Går ev över det senare, om jag inte råkar "glömma" det Oskyldig

Nu är det bara att måla vidare! Glad

Decaius
0

Nu går bygget in i slutfasen. Det som återstår är vädring, lite småpill och att limma på Schürzen. Så det här blir sista chansen att beskåda bygget innan jag chippar sönder allt! Häpp! Flört

Decaius
0

Jag tycker uniformsjackan funkar! Dekalerna blev lite sisådär. Borde kolla upp det där med dekalvätska, antar jag. Kanske blir lite bättre när jag vädrat… Obestämd

nox_umbra
0

uniformsjackan blev bra, med tanke på storleken på vagnen så är jag imponerad. jag tycker att det ska finnas med åtminstone en scratch byggd sak i all modeller, på så sätt blir det mer unikt.

tur jag kollade den här tråden för jag inser nu att jag har glömt att måla kulsprutan på min Panzer IV som jag håller på med :) bara att plocka fram penseln igen då.

vad är det för färg du har i grunden på vagnen? är det humbrol?

Decaius
0

Jag kör med citadell akrylfärg… mest av gammal vana antar jag, har använt dem de senaste 20 åren.

Bra att jag kunde påmina dig om kulsprutan! Glad

TobbeA
0

#36 Dekalvätskor ska du absolut prova. Själv använder jag Micro Set och Micro Sol till alla dekaler. Gör stor skillnad, speciellt på ojämna ytor.

[Hayabusa]
0

Ser bra ut, blir det vädring nu?

fjantomen
0

Fanatiskt bra, helt superb, hade någon sagt 1/35 hade jag trott dom direkt Skrattande

Decaius
0

Tack för kommentarerna, gubbar!

#40: ja nu är det dags att chippa sönder skiten! Får se om jag tagit lärdom av tidigare försök! Flört

[Hayabusa]
0

#42 Ja, satsa mer på smuts & "streaks" och mkt mindre chippning. Vagnar blir smutsiga som f-n, men slitaget är inte alls lika uppenbart. Lycka till!

Decaius
0

Nu betraktar jag nog detta bygge som färdigt. Har försökt att chippa lite mindre, och satsa mer på smuts…

Decaius
0

Kom inte riktigt överens med dekalerna… Obestämd

Decaius
0

*

Decaius
0

*

Decaius
0

*

Decaius
0

Det var det hela! Trevlig helg, gott folk! Glad

/Calle

[Tunnan]
0

Väldigt snygg bygge åter igen
Tack det samma.Flört

Harvåker
0

Stiligt!

[Hayabusa]
0

Tummen upp Glad!!!