Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
Azgaron
0

Skaffa kamera

Kamera är i stort nödvändigt om man håller på med modellbygge i IT-åldern. Iaf om man bevistar forum och vill visa upp det man gör.

Då min nyvarande kamera la av och mobilen inte ger några höjdarbilder, känns behovet av att skaffa en ny ganska stort. Frågan är vad? Jag hade först tänkt hitta nått för 5-600:- men när jag kollat runt lite hittade jag Samsung S630 för runt 1200:- Den har både optisk och digital zoom och flera manuella inställningar, samt en närgräns på 5cm.

det skulle vara kul att höra vad ni har för kameror, och synpunkter på mitt förslag, jag menar det finns ju rätt mycket att välja på och jag har bara skrapat lite på ytan. Finns det bättre/billigare alternativ?

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Hompe
0

Här kommer hompe! Skrattande 

Jag är inte så haj på kompaktkameror men när jag ska köpa kamera vilket bara har hänt en gång besäkte jag http://www.cyberphoto.se/ Dom testar dom flesta kamerorna lite grundligt och här på denna sidan kan du se provbilder på långa o korta avstånd, här kan man kolla lite och jämföra och se vad dom tycker om kameran Vad jag såg på din kamera hade den många fina funktioner och manuel bländare vilket kan va användbart på modell foto, Kolla också efter manuell focus då det kan va användbart på dom trixiga områderna på modellen.

ne jag skulle kunna prata en hel dag om detta men……. 

Ska väll tilläga att jag använder en Sony H1 Den funkar utmärkt vid macro foto (närbilder) men om du bara ska fota modeller är denna ganska onödig vem behöver 12x zooom Generad

Men lycka till

Hompe
0

Vi borde fixa en kamera guide för modellbygge på denna sidan Flört

Annette
0

Vi har en Konica Minolta Dimage G600. Jag fotagraferar mest hästar och den fungerar bra. Men jag vill köpa en digital systemkamera. Priserna där ligger på 7000-10000, så det dröjer nog.

Gå in på www.foto.ifokus.se så får du säkert tips.

Azgaron
0

#1 Det just på cyberphoto jag hade hittat kameran jag nämnde, och om man kollade på testbilderna så såg närbilden väldigt bra ut tyckte jag.

#2 Ja det vore nog en bra idé.

#3 Ja, det kanske man skulle ta och göra. Där om nånstans borde de ju kunna ge bra tips.

Azgaron

StefanW
0

Jag är delägare i kameran som nämns i #3 (Konica Minolta Dimage G600)

När jag började med foto en gång i tiden (på Hedenhös tid!) Så fastande jag för Pentax K1000, många rullar blev det….sedan kom lite annat emellan (en del bar kjol!)…Flört Och fotograferandet lades på hyllan. Nu när man börjar komma igång på lite mer allvar med modellbygget, så ligger det en bättre kamera på önskelistan. Jag skulle också gärna ta emot tips om att fotografera modeller bättre, dock tror jag inte att det går med den nuvarande kameran! Sedan skall den ju fungera när man åker till ett museeum eller dyligt och tittar…

Om någon känner att de kan det lite bättre eller har tips så…jag lyssnar! Jag är heller inte sugen på att gå tillbaka till rullarna nu när man fått smak för det digitala.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Jo, lite tips är inte dumt. Lite tips har jag fått på vägen, bl.a. om photoshop/gimp, men helst ska man ju ha en midre fotostudio för att ta riktigt bra bilder. Nåja det får duga med en någorlunda vettig kamera, bra ljus och vitt papper så länge.

Azgaron

StefanW
0

#6 Jag har funnit att ljusblått är en bra bakrundsfärg, det lyfter fram modellens färg bättre (illusion, vad vet jag) och lampor med vitt papper framför så det blir mer diffust ljus, istället för blixt.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#7 Tack för tipsen! Ska ta och skaffa lite ljusblått papper och prova.

Azgaron

Proosen
0

Några av mina "kunskaper"

Digitalzoomen är bara skit, knäpp av den och se hellre till att skaffa en kamera med mera optisk zoom om du vill ha stort omfång.

Manuella inställningar är A och O när man fotograferar statiska objekt då det ger möjligheten att skräddarsy kameran efter rådande ljusförhållanden.

Sen är det ju skönt att kunna köra helautomatiskt också. Fler än en gång blir bilderna så bra i det läget att man inte behöver labba själv.

Ska du använda kameran mest till lite modellfotografering och Allmänt "party- och semesterfotande" så duger en lite bättre kompaktkamera alldeles utmärkt.

Vi har en Minolta F300 som är c:a 5-6 år gammal och den tar dugliga bilder i de flesta förhållanden bara man ger sig tid att greja lite med inställningarna ifall automatiken inte vill vara med.

Om man sen blir biten av det här med foto och vill ha en digital SLR (Singel Lens Reflector, tror jag? Spegelreflexkamera på svenska) så finns det idag riktigt bra kameror som kostar lika med vad vår Minolta kostade då vi köpte den. För 5-6 tusen får man ruskigt mycket kamera och det är väl ditåt det barkar för vår del.

Frugan har inte varit så sugen (trots ett tidigare stort fotointresse med systemkamera i hushållet) men nu börjar hon också titta på dessa tekniska under.

Lycka till i digitaldjungeln.

Niclas

Azgaron
0

#9 Tack för tipsen! Ska ha dem i åtanke när jag köper kameran. Just nu är 1200:- ganska mycket pengar så det innebär att färgsprutan får stryka på foten tills vidare. Jag plåtar hellre det jag gör än sprutmålar utan att kunna visa upp det, under förutsättning att det är nått att visa upp Glad

Azgaron

StefanW
0

Måste gå!GråterGråterGråter

Stefan - Modellbyggare