Airbrush på QM2
Jag har kommit till insikt att penselmåla skrovet på QM2 som är 85cm lång inte är ett alternativ så du fundera jag på airbrush. Men skrovet går i rött, vitt och svart och frågan är då maskerat jag där det inte ska målas eller målar jag först hela skrovet svart för att sen måla över med rött respektive vitt på de partier som ska ha de färgerna? Notera också att lysdioder ska sättas in så jag vill inte riskera att de vita partierna blir genomskinliga med belysning därav min fråga om att täcka hela skrovet med svart färg först.

Vitt, rött och sist svart i den ordningen då både vit och röd täcker dåligt på mörkare färger.
Var noga med primer så du får en jämn ton på färgen. Även en aldrig så lite skiftning är svår att måla över med vit, vill gärna bli en liten skuggning kvar. Samma med röd, olika färg på grunden ger olika nyans på det röda.
Helt rätt att inte ge sig på så stora ytor med pensel, blir så mycket bättre och snyggare med en spruta istället. Iofs kan det ju löna sig med sprayburkar också, fast kontrollen på färgflödet är kass jämfört med en airbrush.
För att slippa genomlysning kan du måla insidan istället för utsidan eller använda folie, bare metal foil (självhäftande tunn folie) eller annat lämpligt som inte släpper igenom ljuset och inte riskerar att lossna med tiden.
Lycka till!
Niclas
#1 tusen tack för hjälpen. Ska bara hitta en bra airbrush också. Förslag på vilka jag ska inrikta mig på?

Beror på hur du skall använda airbrushen, om du skall "figurmåla" med den så behöver du en dyrare modell om du bara använder den för att måla större ytor så duger det med en enklare modell t.ex. Badger 250 som dessutom har den fördelen att den är "självrengörande" man bara skruvar bort burken med färg och sätter dit en burk med förtunning och sprejar lite till så är den ren
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 kommer enbart använda en airbrush till stora ytor där en pensel inte är ett alternativ som tex skrovet på QM2.

#4: I så fall rekommenderar jag Badger 250an har haft min i åtskilliga år och den fungerar utmärkt, fast när du börjar med att grunda med vitt föreslår jag att du använder Tamiyas Fine Surface Primer i sprayburk, finns i vitt och grått (skall även finnas i svart men den har jag aldrig fått tag på) den ger det oslagbart bästa resultatet när det gäller att få något vitt.
Beträffande genomlysningen så är det ett problem jag själv måste tackla snart, i en modell av Enterprise som från början var designad med inre belysning hade man löst problemet genom att hela modellen var gjord av svart plast. Den var redan målad på utsidan så det går att få en svart yta vit, den modell jag måste tackla är gjord av grå plast och jag har funderat på om jag ska måla insidan svart eller utsidan svart. Det senare alternativet är mest praktiskt men går det att få den vit sedan? (det är också en Enterprise), jag får väl ta lite överbliven grå plast och exprimentera

När det gäller nyanser så funkar Tamiya Nato Black som ligger rätt nära den mörkgrå färgen på friborden. Den röda i vattenlinjen är en rätt mörk nyans. På undervattensskrovet kan du ta vad du vill bara det är brunrött. Jag räknade till fem olika nyanser när hon var inne i dock i november i fjol. Ska nån del målas om så gör man det med vad man har hemma och är inte noga med kulören. Hon bytte förresten hemmahamn till Hamilton, Bermuda i samma veva så nu står det inte längre Southampton i aktern längre. De lagade också en "parkeringsskada" när hon låg inne. Styrbords aktre hörn hade kommit i kontakt med kajen så man skar ut ca 40 kvadrat plåt och bytte ut i sidan.
Modellens skrov ska målas i mörkrött, vitt, svart, vitt från botten räknat precis som jag gjort på titanic. Färgerna är inga problem de har jag koll på. Dekalen jag har står enbart Queen Mary 2 på.
Jag har fått tips på att använda silverfärg som grund för att vitt ska täcka mörkare färger.
Själv ska jag prova det på en Lotus 72 som är gjuten i röd plast.
Själva modellen i sig är ju vitt plast. Vet inte om det inverkar något?

#9: det gör det lite knepigare att se om det täcker ordentligt
Funderade mest på om silver är tillräckligt täckande för att inte släppa igenom ljuset och då slippa problemet med att måla vitt ovanpå svart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ungefär som denna jag kommer bygga, samma modell i alla fall men jag vet inte om jag kommer använda fullt så lika skarpa lampor samt att personen som byggt denna båt missat att sätta lampor i samtliga hål på skrovet och på vissa ställen på däck.

#11: Intressant fråga skall kolla det när jag experimenterar men jag har inge silverspray så det fär bli penselmålat

Jag hade nästan tänkt att hålla mig utanför det här, men som vanligt måste man doppa näsan.
I min mening, så är det värt att satsa några hundringar extra vid köp av airbrush, så får man något som kan vara till nytta i många år framåt. Personligen tycker jag att bästa nybörjarvalet är en toppmatad double action med munstycke på mellan 0.3-05mm.
Silver fungerar utmärkt under vitt. Anledningen är att den är helt opak. Den släpper alltså inte igenom ljus alls.

#14: "Silver fungerar utmärkt under vitt. Anledningen är att den är helt opak. Den släpper alltså inte igenom ljus alls."
Gäller det all silverfärg? Frågan är om t.ex Army Painters Plate Mail Metal funkar som silver i detta fall? vore utmärkt för mig. Annars skulle jag nog föredra Tamiyas silver

Jag skulle gissa på att det gäller all metallfärg. Det är ju metalflagor i färgen, och de släpper inte igenom ljus. Skullle dessutom tro att desto blankare, desto mindre risk för genomsläpp. De riktigt kromblanka är ju färger där partiklarna lägger sig ner, eller som man manuellt lägger ner genom att polera.