Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1027 ggr
nellub
2012-12-30 15:27
0

Iwata Eclipse, sliten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat måla med en Iwata Eclipse (fick hem en Sil-Air 20A nyligen :) och har en liten fundering bara: det ser ut som att airbrushen är nött/sliten inne i koppen även fast den ska vara helt ny. Det finns en ring av missfärgning runt koppens insida och dessutom ser det slitet ut nere vid nålen (ser ut som att det blanka ytskiktet lossnat längs fogen mellan kopp och kropp, se bifogad bild). Jag har provat att rengöra den med Iwata Airbrush Cleaner men även med T-röd utan resultat. 

Vad tror ni? Har någon varit med om att en helt sprillans ny ser ut på detta vis? Jag inhandlade sprutan hos spraypal.com och blir ju lite ledsen om de skickat en begagnad Eclipse (de säljer sådana också).

Joppo
2012-12-30 15:57
0

Jag har två Eclipsesprutor och de såg inte ut sådär när jag fick dem. Jag tycker nog att du bör snacka med Spraypal och be om en ny spruta. Att få en helt ny spruta med trasig krombeläggning är inte ok.

Angående den övre beläggningen så består den kanske av en färgtyp som kräver ett annat lösningsmedel än det du använt. Du kan testa med lacknafta eller thinner och se om det funkar bättre.

denstore
2012-12-30 15:57
0

De brukar börja se ut så där ganska fort. Insidan av koppen är inte kromad, utan förnicklad, och jag har en känsla av att förnicklingen fäster dåligt i lödningen mellan kropp och kopp. Inget att bry sig om, skulle jag vilja påstå.

Dock ska man tänka på att ammoniak verkar ha en tendens att äta förnickling. Har sett airbrushar med helt mässingsren yta invändigt efter långvarig rengöring med ammoniak.