Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 9340 ggr
[RMSLiners]
2

RMS Titanic 1:400

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev medlem här precis då detta verkar vara det enda modellbyggar forumet jag kan hitta. 

I och med det tänkte jag visa bild på mitt nuvarande projekt under processens gång. 

RMS Titanic i skala 1:400
67 cm lång, svårighetsgrad 5. Plastmodell.

[RMSLiners]
0

Ritning + dekaler

[RMSLiners]
0

Påbörjat skrov.

[RMSLiners]
0

Halva skrovet målat.

[RMSLiners]
0

Ni får ursäkta bildkvaliten, mobilkamera. Bättre bilder finns men de ligger på systemkameran. Har inte hunnit längre än till det sista bilden visar men ska försöka hålla denna tråd uppdaterad kring processen.

MarkusN
0

Hej och välkommen!

Ska bli spännande att följa, jag har alltid velat bygga en Titanic, men alrdigt kommit till skott.

PonCar
0

Hej och välkommen ! Ett mycket passande fartygsbygge du har på G med tanke på 100-årsminnet av förlisningen. Kommer visst förresten första delen i en miniserie på TV ikväll med Titanic-tema. Målningen ser f.ö jättesnygg ut.

erihan
0

Rätt dag att starta tråden! Ser snyggt ut!

[RMSLiners]
0

Tackar, det är just jubileums modellen jag bygger som synes på kartongen (första bilden). Har målat andra sidan av båten ikväll och håller just nu på med guldranden som går runt skrovet.

Såg även på en dokumentär igår om Titanic och vet att Discovery World sänder ytterligare en ikväll dock har jag inte den kanalen. Discovery ska sända någon dokumentär ikväll vid 22.00 har de sagt vid reklam men inget står på tv-tablån om det vilket är underligt.  Någon annan kanal man har tycks inte sända något kring titanic vad jag kan se på tv-tablån.

ElLobo
0

SVT1 sände första delen av fyra i miniserien Titanic kl 2130 (sänds i repris).

SVT sänder kl 0025 Berättelsen om Titanic.

[RMSLiners]
0

00.25 är lite sent. Måste i säng då man ska upp tidigt till jobbet i morgon. 

Har i alla fall målat klart båten nu så i morgon förtsätter byggandet. Suttit sen 20.00 och målat klart alla detaljer på skrovet men nu är den äntligen klar.

Azgaron
0

Ser ju bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

windh
0

Välkommen! Kul med Titanic. är lite av en nörd i ämnet och har hittills byggt tre modeller av henne. När jag väl kommit igenom min växande hög med projekt tänker jag bygga min ultimata Titanic med ets och hela paketet. Skall bli kul att se hur denna blir! Lite halv ot ang. miniserien som började igår.. ur historisk synpunkt helt fylld av fel och dramaturgiskt helt intetsägande om ni frågar mig! Bara en sak som texten som löd "söndagen den 15 april" och det skulle då vara sista dagen före förlisningen… WHAT?!?! MÅNDAGEN den 15 april låg hon redan 3800 m under ytan! Giv mig istället Camerons oändligt mer detaljrika och korrekta återspegling! Nog om detta.

[RMSLiners]
1

Jag är nörd i allt vad oceanångare heter. Efter denna ska Queen Mary 2 byggas upp. Efter Queen Mary, viker jag av från oceanångarna och ska försöka ge mig på ett 105cm långt hangarfartyg såvida jag inte får ögonen för något annat.

Men mitt ultimata projekt är ett bygge av Titanic som 107cm lång i trä och metall. Kostar bara en saftig slant att köpa in det också, men någon gång så.

Ang. dokumentären på Titanic. Nu såg inte jag på det men det finns så mycket missvisande info kring henne för att inte tala om konspirationer som bla attt det skulle vara Olympic som sjönk och inte Titanic pga någon försäkrings skandal. Men den teorin håller inte eftersom skrovet liksom interiörer på den båt som ligger på botten har nr 401, vilket var Titanics skrov nr (Olympic hade 400).

[Orso]
0

Har precis kommit hem från en atlantresa. Den råkade börja på 100 årsdagen av Titanics förlisning så det är kul att se detta bygge. Själv har jag en Titanic i 1/600 som väntar på att byggas men jag funderar på att konvertera den till Olympic istället. Det passar bättre ihop med Mauretania och den gamla Kungsholm som jag har påbörjat.

Fortsätt att dokumentera bygget här. Detta vill jag se mer av.

Björn B

JaguarMkVII
0

#13 och 14: Det finns lite inredning + skeppsklockan från Olympic ombord på kryssningsfartyget Celebrity Millennium som ligger i dock för underhåll just nu. Jag är ombord och jobbar och noterade detta igår natt när jag passerade. Skeppsklockan var synlig men resten är dolt under plywoodskivor för att inte bli nergrisat då det pågick rätt mycket arbete just där. Tyvärr eller vad man ska säja så åker jag hem innan de river bort all plywood.

[RMSLiners]
0

Just nu står bygget rejält stilla. Har haft för mycket att göra runtikring att båten mest fått stå och samla damm. Men ska försöka komma igång igen så man kan bidra med lite bilder.

windh
0

Då får du pilla lite med att få hela promenaddäck (A) att bli öppet samt förlänga de öppna delarna utanför 2:a klass rökrum. Dessa är de största yttre synliga skillnaderna mellan skeppen (givetvis ökade antalet livbåtar på Olympic markant efter katastrofen).

windh
0

#15 kan du inte ta en bild vid tillfälle? Vore roligt! Fina grejer det där…

[Orso]
0

Just så, och då kanske jag får använda sågen Skrattande

windh
0

Kul projekt faktiskt!

Tänk va nice det vore att ha Olympic, Titanic och Britannic (med lasarettmålning).. De vackraste linerarna ever, i mitt tycke. Vilka fina systrar! Glad

windh
0

Borde banne mig bygga en Carpathia också.. scratch, eftersom detta historiska fartyg inte finns nånstans!

[Orso]
0

Men då måste Olympic vara trupptransportfartyg i kamouflagefärger

windh
0

eller bara skrovet, vitmålat. :P

Buran
0

"den här är en annan, en Airfix"

[RMSLiners]
0

Här är något som jag ser framemot. Skulle inte vara illa att segla med den. 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/miljardar-bygger-kopia-av-titanic

[Orso]
0

Det är den tredje nya Titanic som skulle byggas under dom senaste tio åren. Dom andra två blev inget och jag tvivlar på denna också.

[RMSLiners]
0

#26 Kan alltid hoppas på att det blir av. Jag skulle gärna åka med den då.

windh
0

+1

Och så hade jag gått och stört mig på allt som inte var som originalet… :S

[RMSLiners]
0

Satte mig och byggde lite idag. Däcket börjar ta form, ett jädra pillergöra.

windh
0

Trevligt!

Xenity
0

Kul, ser fram mot att följa bygget. Kommer ihåg när jag blev färdig med min på högstadiet, var så stolt att jag inte klantade mig som min kompis gjorde när han skulle känna om färgen på skorstenen torkat och tog först på det svarta och sen på det gula = fingeravtryck!Skrikandes

Live long and prosper!

[RMSLiners]
0

Bygget har stått still ett tag nu men hoppas hinna sätta tänderna i den snart igen. Jag har lyckats knäcka relingen runt bryggan men det är inget som syns om man inte går och ser på den med detektivögon.Skrattande

Xenity
0

#32 Aj då, sånt är lätt hänt! Själv så gick relingen i aktern av när jag skulle böja den och sätta på plats men det gick att ordna iaf.

Live long and prosper!

[RMSLiners]
0

Länge sen jag skrev något här.

Tyvärr står allt fortfarande stilla. Har blivit gravid och har foglossningar. Kan därmed inte hålla på med det starkt luktande limmet som är till modellerna eller sitta och konsentrera mig på annat än smärtan jag har just nu. Rynkar på näsan

Dioramabyggare
0

#34: Hej, och trevligt att se dig igen! Måtte det gå bra på alla sätt med tillökningen i familjen!