dio Hangöbataljonen 1:35
Läste om svenska friviliga som stred i hangöbataljonen.
har kommit en bit med löpvärnen, ska försöka komma ihåg att fota under byggets gång.
det här kommer jag att följa med stora ögon, jag har nämnligen haft planer på att göra ett skyttevärnsdiorama jätte länge nu.
så det är ju perfekt att du gör ett så jag kan lära mig av dina misstag så jag slipper göra mina egna :)
jag gjorde ett i 1:72 för 8 år sen. tyvärr så fick den hamna på tippen som typ 20 andra landskap som man byggde tillsamans med brorsorna och farsan.
Ser snyggt ut! Måste gått åt några paket grillpinnar!
det där blir riktigt bra det. är det gips du tömmer på ovanpå pappret?
till golvet i skyddsrummet tror jag det skulle se bra ut med glesa plankor som är ner trampade i leran och jorden. lite så man får känslan av att dom bara är utlagda direkt på marken på strategiska platser.
#11 Tack! nja ca 2 packet kommer gå åt, tror jag, det är många i ett pack
Det är väggspackel på pappret (hade en hink över när jag renoverade vardagsrummet och hallen)
det där med golvet lätt som en bra ide. Ska kolla på nätet och i filmer,
finns en bunker scen i filmen Gränsen ska kolla om man ser hur det golvet är.
har du sett filmen Framom främsta linjen? där är det mycket skyddsrum/bunker scener som skulle kunna ge dig ideér.
börjar se riktigt bra ut. vad har du använt för plankor till golvet? jag letar efter lämpliga plankor till ett eget bygge nämnligen.
tänkte du göra tak på det också? så man bara kan se in från sidan tänkte jag. annars kanske det ser konstigt ut med ett stort öppet rum mitt i bland skyttegravaran.
jag tänkte använda lite grövre än grillpinnarna till taket för att skyddsrummets tak är ju själva skyddet från artellerigranater, ska strax åka o handla käk o lite annat. ska se om jag hinner börja på taket ikväll
det är brädor från en gammal träbåt som jag tröttnade på så jag återkommer med vad det är för tjocklek på dom.
när jag såg pinnarna sticka upp så där så kom jag att tänka på taggtråd.
det kanske skulle se bra ut på kanten på på nån yta.
http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=107
jag provade att göra en bit enligt den där guiden och här är mitt resultat. dock omålad än.
den blev ju grymt bra!!
kommer lägga pinnar som vilar mot dom så spackla jag i omgångar tills jag e nöjd.
tack för tipset med taggtråden!
Är det koppartråd du använde?
japp jag använde koppartråd från en kabel som jag först tvinnade lika som han visar i guiden men den ville skruva sig runt sig själv när man släpte på spänningen. så ett tipps är att värma den med en tändare medans den är sträckt, då håller den sig rak.
det finns tunnare tråd att få tag i men jag har inte varit in på stan än. tror det ska finnas på tex panduro. han använder 0,16mm tråd
Helt fantastiskt, blir hur bra som hällst! :D
Riktigt, riktigt inspirerande!
Nu blir jag sugen att plocka fram "Svenskarna vid Jandeba" ur bockhyllan igen. Keep it up! 
Vilket plockepinn. 
Men det blir ju riktigt kalasbra av et hela, Kanonsnyggt. 
Tack! Nu kommer den få stå på hyllan ett tag tills jag har hittat passande figurer till den.
Möjligen så kommer jag att fixa till marken i värnen med gips/spackel eller brun färg som jag blandar i sågspån/dyl.
Mycket imponerande bygge asså! :D

Grymt häftigt följer med spänning…
Mycket vackert bygge. Besökte frontmuséet i Hangö för ett par år sedan. Ett litet museum men mycket intressant. Skyttegravarna finns kvar än idag och ringlar sig fram som ormar i skogen runt museibyggnaden.

Smart idé!
Snyggt!