Roco 1/87 flygplatsbrandbil
Nu till något lite annorlunda
Jag har haft en till synes oansenlig liten Roco Minitanks-modell liggandes ett bra tag nu i lådorna, som jag väl aldrig trodde det skulle bli nåt särskilt spännande av. Men det visar sig att den har en intressant förebild som man dessutom kan få lov att måla röd och fin!
Det handlar alltså om den färdigmodell i skala 1/87 (H0) från detta österrikiska företag, nu ägt av Herpa, föreställande en:
Henschel Ts 2,5 Tankspritze, Kfz 343, en flygplatsbrandbil tillverkad för Luftwaffe före och under andra världskriget, vilken dessutom tjänstgjorde i andra diverse brandkårer i tredje riket och efter kriget, då rödmålad och grann! Eftersom jag har fastnat lite för just brandbilar på sistone och även tänkte bygga en Krupp Kfz 70 "Protze" som efterkrigs-brandbil, så känner jag mig nu inspirerad att sätta igång och måla om och fixa till den här lilla kärran.
Så här ser den ut i stort sett ihopsatt - man kan säga att det är en sorts snap-tite byggsats med få delar, men väldigt fint utförd.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Ett par trevliga sidor med mer information:
Henschel Ts 2,5/TLF 25 - Ffw. Fuldatal-Ihringshausen (Walkaround)
Vorbild und Modell - Henschel Ts 2,5 (byggsatsrecension)

Rött är en fin och eldig färg! 
Det där ser ut att bli riktigt bra, Roca. Ska bli kul att se den ihopsatt!

Tackar! Ja detta är ett kul och enkelt bygge! Sen får det bli en likadan i Panzergrau, en i Dunkelgelb och en i Tannengrün också!

Haha! Ett helt gäng!

Ja det ska bli kul!
Nu är denna första vagn snart färdig, den ska få tillhöra ett ännu ej bestämt tyskt eller österrikiskt "Freiwillige Feuerwehr"; dessa fick efter kriget ta över en hel del Wehrmacht/Luftwaffe-materiel, så även några av dessa "Tankspritzen".
Den där blev riktigt snygg. Kul modell också. Blir det mer brandbilar? 

Klart snygg.
Trevlig litem sak det där
Väldigt bra byggt också.

Tack Decaius, ElLobo och Tunnan! Jo, det blir flera Henschel-brandsprutor; har beställt en i Tannengrün med märkning "Feuerschutzpolizei" samt 2 pansargråa - det blir ju inte byggen i egentlig mening det här, men väl en viss "förädling" av färdiga modeller
Även andra brandbilar från denna (VK 2) epok intresserar mig, det finns mycket i skala 1/87 och även lite i 1/72.

Tummen upp!
Stefan - Modellbyggare

Tack Stefan!
Snygg! Kul med lite färgglada saker!

Tack! Förhoppningsvis blir det fler snart!
Jag kommer nog att detaljera den med en vindruta av tunn plast. Jag låter själva karosskåpan vara av, så blir det en öppen version av TS 2,5:an. Det fanns nämligen en stängd med riktiga dörrar, en halvöppen med tygtak men utan dörrar, samt en helt öppen bil. Då skulle man egentligen också behöva detaljera med ryggstöd och armstöd till framsätet, samt "fenderpinnar" för framskärmarna. Vi får se hur jag gör, den är så snygg ändå tycker jag
en kille som heter Jeroen på ett modellbyggarforum i Holland har knåpat ihop ett flertal såna här samt andra brandbilar i 1/87, så där hämtar jag inspiration:
TWENOT.NL: Fliegerhorstfeuerwehr
Googlar man på "Freiwillige Feuerhwehr", "Werksfeuerwehr" eller "Feuerschutzpolizei" till exempel, så hittar man många intressanta sidor med bilder på och historier om brandkårer och fordon. I Tyskland och Österrike är man bra på att vårda traditioner, nästan varje liten orts brandkår/räddningstjänst har en egen hemsida, som oftast inkluderar en historisk krönika. Där hittar man ofta guldkorn med information. Ibland hoppas åren 1933-1945 eller 1939-1945 snabbt över, men lika ofta beskrivs denna tid med stor klarhet och med mycket information.

Så, nu är den klar! Jag besämde mig för att sätta dit "karosskåpan" i alla fall och monterade ett "fönsterglas" för vindrutan, med hjälp av lite Futurelack, hoppas det håller.
Lite superlim mellan vindruteramen och kåpan hjälpte till att minimera glipan, även om den fortfarande finns där.
Slutligen så märkte jag kärran med lite diverse dekaler, den har fått modellbeteckning från ett av mina senaste brandkårsark, TS25.., sen så fick den ett smeknamn "Christl", passande då min sambo heter Christine
och slutligen ett fantasifullt emblem som egentligen ska sitta på en Messerschmitt från Jagdgeschwader 27, det är i alla fall Berliner-björnen så det är nog ett Freiwillige Feuerwehr från en förort till Berlin
.
Nästa fordon till denna lilla brandkår blir en liten Stoewer Kübelwagen i samma skala, från likaledes österrikiska tillverkaren Trident, fast i resin.

Riktigt snyggt Roca! Det ser större ut än 1/87.

Tack! Det är för skalan bra detaljering på denna vagn! Får se om jag fixar till flera detaljer själv också.
Grymt snyggt! Gillar den röda nyansen.

Tack, Erik!
Härligt Peter.
Kanonfin brandbil.

Tack Tunnan!