Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 4193 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen

När jag såg Sven-Eriks inlägg #20, så kom jag att tänka på trådar liknande den som en del av de "stora" modellbyggarforumen har. Eftersom det är många andra som också är nyfikna på det vi skaffar och smiter in med när ingen ser det, så kommer alltså här inledningen av tråden "Nytt i bygghögen".

Förra tisdagen fick jag en ny låda till högen som ska byggas. Kubelwagen & BMW Side Car -- Science Treasury 500 [1/72] genom eBay UK från barkmann63

Och på onsdagen kom 5 ark med lite blandade dekaler genom eBay USA från dgarret13

Sven-Erik
0

Hehe…själv går jag och väntar in en STOR godbit…
Jag återkommer om denna när leverans skett…Flört

ElLobo
0

#1: Jaha, låt oss våndas bara! 

pebben
0

ha ha är det nått i 1/24? har spionerat lite. jo så har det kommit hem lite nytt. matchbox 1/72 j29f tunnan Heinkel He 70f2/G1/170A …Heller 1/72 focke wulf 56 stösser…academy 1/72 messerschmitt bf-109E…dragon 1/35 panzer IV Ausf.j late. på väg är en kubelwagen från tamiya ett figurset och en motorcyckel med sidovagn och en burk med vädringspigment (MWR drymud) från WWII Modeler.com. som jag ser fram emot att få prova! har haft lite svårt att hitta vädringspigment tills nu oj höll på att glöma fick tag i en airfix ekonomipåse till en henschel hs 123 i vit plast. hm och jag ska vara pansar byggare? jag får väl börja sälja planen så jag får plats i hyllan ha ha är nog lite för köpgalen för min plånbok..men va fn! solen skiner och jag mår bra!

//pebben

//

ElLobo
0

#3: solen skiner och jag mår bra!

Ja men då så! Perfa!

Sven-Erik
0

#2. Hehe….du är på rätt spår pebben!
Det var ju en skaplig hög med modeller du köpt. Vad kul!
Konstigt, jag har också blivit flygfrälst den senaste tiden. Är mer och mer ute på nätet och trålar efter info och bilder på WW2 flygplan.. Vad händer!!!?Är det åldern?
Nåja, jag håller faktiskt på med pansar också. Sitter just nu och bygger en pjäs som jag tänkte lägga in här på sajten som löpande projekt. Vill bara ha lite försprång så at tdet inte tar för lång tid.

pebben
0

spännande! ser fram emot lite bilder längre fram!

har den 8 hjul?Fot i munnnen

//pebben

Sven-Erik
0

Men det var väl självaste f..! Förvånad.
Är du trollkarl eller?

Aha, du håller koll på "Angelwind"? Skrattande

pebben
0

he he heFot i munnnen busted!

men det är en ytevlig modell har byggt en tidigare och så har jag en obyggd i hyllan! (den byggda har jag inte kvar)

ps figuren som är med tillhör väl inte det bästa detta bolag har fått fram

//pebben

ElLobo
0

Så har vi utökat högen lite igen!

I fredags kom dessa i brevlådan:

En Saab 105 från Marivox [#2]

och en OV-10A Bronco från Academy [#1665].

ElLobo
0

Och i lördags införskaffades dessa:

Saab Viggen [Heller #80325]

och en Tante Ju [Heller #80380]

Svake
0

ayayay just den Broncon som jag vill ha, hehe, har den öken camo färgade om någon vill byta.

Sven-Åke

StefanW
0

Lägg in frågan under Köp / Sälj och byte så kanske det blir napp!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jaha då har det hänt igen! en ny låda kom med posten. med en tante ju en FW TA 154. en HS 123 enHS 126. +en trippel pack med wwI plan från revell från 1966 i glatt färgad plast!

//pebben

StefanW
0

#13 Fota och lägg in!

Flört

Stefan - Modellbyggare

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok här kommer den!Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

#15 Nu blir jag glad! Kan ge mycket för de där gamla kartongerna. Hur många gånger stod man inte som liten parvel och önskade att veckopengen var högre när man höll i kartongen, för att inte tala om påsarna! Dock var boxarten något man kunde titta länge på… Nu får du snart ett hembesök peppen!!!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja visst är revell lådan go? och i bra skick också! ska ta en bättre bild på den i morgon när ljuset är bättre! och en på baksidan med!

du är alltid välkommen stefan!

//pebben

StefanW
0

#17 Och du hit, om du har vägarna förbi! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

här är baksidan på revell satsen

//pebben

pebben
0

och här är tante ju!

//pebben

StefanW
0

#19 gamal goding!

#20 Nu har du öppnat kartongen i allafall  Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Denna kommentar har tagits bort.
Proosen
0

Här är mina senaste inköp från IPMS-Open och framåt. Lite blandad kompott som synes.

Niclas

Swiss Tiger

IS-3

HUEY

HUEY detaljbild

Gripen

Chevelle hgv 1965

Swiss_tiger.jpg

IS3.jpg

Huey.jpg

Gripen_48_skala.jpg

Chevelle_hgv_65.jpg

Hompe
0

#23 ser fram emot att se dom alla när dom byggs chevellen såg inte fel utFlört me tanke på dina tidigare byggen så blir dom nog alla JÄTTE fina

pebben
0

görs chevelle -65an igen eller hadde du tur?

//pebben

Proosen
0

Chevellen är kul med en hel drös med skojiga delar; förhöjt tak, kompressorrova, bygga som original, servicebil till dragrace, lite kustomdelar och en del annat jox att fnula med. Kul sats helt enkelt!

Den finns att få på nytt, de fick i alla fall hem den från generalagenten till Göranssons färg utanför Falun så jag antar att den finns igen.

Niclas

pebben
0

mumma! har egentligen slutat med bilar…..men en liten kan väl inte skada?  för tio år sedan sökte jag med ljus och lyckta effter den som just service bil. så nu får jag hålla ögonen öppna

//pebben

pebben
0

jaha då var det ett nytt udda fynd igen då! denna gång vet jag inte riktigt själv vad det är! nåja modellen är helt klart tamiyas gammla 8ton Sd.Lfz7 (den gamla är guten i grå plast och har en el motor även figurerna är anndra. den nyare utgåvan är guten i gul plast och har ingen motor) vad är då det här det är ingen tamiya utan heter IDEA och kommer från korea men innehålet är samma som tamiyas (gamla) fast med remote control??? ja ja man hittar ju alltid något nytt konstigt he he lite kul faktiskt

//pebben (tokig? )Fot i munnnen

StefanW
0

#28 Inte tokig! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jodå tokig i modeller! bla he he

//pebben

Proosen
0

Med ett rytande som från helvetes alla ugnar drog denna fågel in i samlingarna.

Har alltid varit svag för Starfightern och nu blev det en Hasegawa i 1/48, en F-104G. Få se om jag löper hela linan ut och skaffar lite resin till cockpit och hjulhusen. Det är inte så där himla kostsamt så det sitter inte så långt inne med en liten order till Rebellen.

Niclas

ElLobo
0

#31: En Starfighter säger man aldrig nej till! Flört Starfightern är ju t o m vackrare än F-5-familjens alla plan.

pebben
0

var iväg till mariestad och skulle köpa färg. men ja det blev ju som vanligt nåja jag kom ihåg färgen den här gången i alla fall!

#starfightern är ett vakert plan kan själv tänka mej ett när jag hittar ett!

//pebben

Proosen
0

#32 & 33

Amen säger jag!

Fint som stryk och så himla elak attityd, bra också med priset på Göranssons. 239:- för en Stjärnkrigare tycker jag är himla bra.

Ett fjuttigt litet dekalark var det med också, sånt gillar jag Cool

Niclas

StefanW
0

#34 Hur skall du få plats med alla på ett plan….

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Får väl sätta några på insidan då Flört Näe, det finns ju några varianter att välja på så det löser sig nog.

Niclas

ElLobo
0

Så har det fyllts på lite i bygghögen!

Catman på ScaleRacers Forum har skickat mig en låda med fälgar som tack för lite hjälp:

Tack så mycket, Tom!

ElLobo
0

Och så fick jag ett litet inköp från Förenade Kungadömet via eBay UK …

En Panzer II-kartong där stridsvagnen saknas men där Swimmwagen och BMW:n fortfarande finns kvar. Perfa!

ElLobo
0

Och i torsdags gjorde jag ett litet fynd på en loppis i Ludvika:

Ett F-117A med två oöppnade färgburkar, en limtub och en dubbelpensel för 20 kr! Visserligen är planet i skala 1:144 och färgerna är Revell, men för 20 kr är det ju ett måste. Flört

pebben
0

för 20 pix? hadde den fått följa med mej hem också!Fot i munnnen kul när man hittar nått på loppis så man känner att man gort en bra affär som omväxling! modellerna har ju blivit rätt så dyra nu för tiden! nåja dom har ju även blivit bättre:

//pebben

Sven-Erik
0

Jag var ner till hobbybutiken idag, skulle bara kolla lite…
Nåväl, detta kom jag hem med! Hade inte en chans, de skulle bara med hem!

Sven-Erik
0

Och så en..

Sven-Erik
0

För att inte tala om..

Sven-Erik
0

Och till detta krävs ju lite annat roligt!

Sven-Erik
0

Eh…är det någon mer här, som har märkt att vi är flitiga att visa upp vad vi köpt, men desto mer sällan visar upp vad vi har byggt?Fot i munnnen

ElLobo
0

#45: Stämmer nog! Nog visar vi upp vad vi bygger, problemet är väl snarast att det aldrig blir något färdigbyggt … Flört

Sven-Erik
0

#46. Hehe…Skrattande

ElLobo
0

#40: kul när man hittar nått på loppis så man känner att man gort en bra affär som omväxling!

Över huvud taget är det kul när man hittar något modellrelaterat på loppis. För ett par år sedan gjorde jag ett annat kap: en Bren Gun Carrier (Airfix) för 10 kr och en T-34/85 (Fujimi) för 20 kr. Även om jag inte bygger pansar kunde jag inte låta bli.

pebben
0

#45 det ligger mycket i vad du säger sven-erik! vi är väl shoping galningar men finns det något roligare än att få kassta sej över en kasse nya modeller? rena julaffton! sedan kommer ju kruxet att köper jag en tex en panzer III så måste jag ju bara ha lite nya figurer också  kanske en jeep som passar osv det finns ju inget slut! och sen blir allt liggande i hyllan! för då har jag hunnit köpa en tiger + nya figurer till den osv puh! men kul är det!

//pebben

Proosen
0

Vaddå då?

Klart man måste hålla lagret välfyllt, jag har ju inte fler än 110 stycken eller så som väntar på att se dagsljuset igen Cool

Sen är det ju så skoj att fantisera över nya plastbitar och dess möjligheter.

Niclas

Sven-Erik
0

#49. Precis så är det! Jag har ju alltid ett diorama i huvudet när jag börjar att bygga en modell. Så då behöver jag allt annat som skall ingå i det. Vips så köper man gubbar, vagnar, tält, husruiner, statiskt gräs och hela konkarongen!
Tyvärr så börjar det hela att bli alldeles för komplicerat. Man börjar bäva över all tid som kommer att behövas för att bygga allt det där. Så istället för att börja med det, så springer jag ner till hobbyaffären för att köpa en ny modell…hmm, och då skulle man ju behöva en ny husruin…..och kanske några nya gubbar…

StefanW
0

Sedan vet man av erfarenhet att har man sett något man gillar eller tror sig vilja bygga någon gång, så är det lika bra att slå till eftersom allt inte tillverkas i jätte serier och tar det slut, så dyker det upp på tradera eller dyligt för hutlösa priser…

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ojdå har ju glömt att redovisa mina senaste fynd! dom har ju legat här ett tag men här är dom

//pebben

ElLobo
0

Idag (nä, igår blir det ju eftersom det är tisdag nu!) var jag och hämtade mina senaste modeller. Bilder kommer (förhoppningsvis) om några timmar. Flört Ska bara sova lite först …

StefanW
0

Sova? Nu!  Önskar att man kunde sitta med några modeller istället. Hoppas det blir en stund när man vaknar i eftermiddag..

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#55: Ja, emellanåt vill åtminstone jag sova några timmar. Det är faktiskt rätt skönt! Flört

ElLobo
1

Ja, igår var jag upp till bryggeriet och hämtade lite starka varor. Vi stod på parkeringsplatsen bakom ett hörn när jag lämnade över pengarna … Skrattande

Det blev en ordentlig påfyllnad av förrådet med obyggda modeller, och först ut blir en Avia S-199 [KP 10]

och en Jakovlev Jak-23 [KP 18]

ElLobo
0

Och så blev det en Aero Subaru Fuji FA200 [ARII A701-300]

samt en Beechcraft Bonanza [ARII A703-300]

ElLobo
0

Och en Blohm & Voss BV 141 [Airfix 03014]

samt en Lockheed F-80C Shooting Star [Airfix 02043]

ElLobo
0

Och så lite större saker, en Consolidated PBY-5A Catalina [Airfix 05007]

samt en Dornier Do 24 [Italeri 122]

ElLobo
0

Och sist men inte minst, en Lockheed L 1049 Super Constellation [Heller Humbrol 80314]

StefanW
0

Hmmm, var det du som tog hem storvinsten på tipset? Flört

Det var många godingar. De civila Aero Subaru och Beechcraft Bonanza är eftertraktade för att inte tala om Lockheed L 1049 Super Constellation som jag tycker är vacker! Inte för att det är något fel på de andra!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#62: Nej, någon storvinst var det ont om, men jag tyckte att det var ju lika bra att passa på, när det blev ett tillfälle till bra priser! Dessutom kunde jag utöka min första beställning eftersom jag så att säga fick leveransen på köpet, då säljarens bror jobbar på bryggeriet i byn ett par dagar i veckan. Ibland ska man ha tur! 510 riksdaler för allihop är väl inte något ockerpris direkt … Penga mun

StefanW
0

#63 510;-!!!…. då hade även jag varit nöjd! Sådana affärer är alltid kul att göra!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Ville bara visa vad jag köppte i Prag för några veckor sedan. Besökte MPM, Bilek och Modely butikerna som ligger mycket nära varandra, lätt att bli av med stålar men man får ju med sig hem en hel del. Priserna var bra men det är ju inte det som gäller utan det att få tag på saker som man sökt eller inte kan få hemma.

Sven-Åke

StefanW
0

#65 Det var "lite smått och gott" Det är en skön känsla att få tag på något man sökt med ljus och lykta.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#65: Ja, där fanns det en hel del intressanta saker! Grattis!

ElLobo
0

Igår låg en vältejpad kartong från Storbritannien i brevlådan igen. Ännu ett litet köp genom eBay UK, en Me 262A från Airfix.

StefanW
0

Var kartongen ok eller kom den i bara i påse?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#69: Ingen originalkartong, utan bara originalpåsen med dekaler och byggbeskrivning liggande i en vanlig kartong.

Jag har sett att många auktionsobjekt skickas på samma sätt, många gånger bara i vadderade kuvert. Det sparar ju om inte vikt, så kanske lite i volym, och då kan ju kanske portot bli billigare. Billigare portokostnader lockar ju fler köpare från andra länder än där säljaren bor.

För mig som inte är samlare av kompletta modeller inklusive kartong, så är jag mest tacksam för billig frakt … Glad

StefanW
0

#70 Själv skulle jag inte slänga en kartong från något som jag byggt. Boxarten kan vara lika givande som modelen i sig för mig! Tur att vi alla är olika. Saknar en del som man byggde i ungdomen.

Flört

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#71: Jag menar inte att JAG skulle göra mig av med kartongerna! De stoppar jag också in i mina gömmor … 

Många kartonger har ju underbara boxart-bilder! Jämför t ex med de två olika utseendena på Airfix-kartongerna i Ark Royal-artikeln. Inte är väl utgåvan med fotot på framsidan något att hurra över?! När jag var lite klippte jag alltid ut framsidan av kartongen och sparade. Undrar om jag inte har någon enstaka kvar …

TommiN
0

Okej,då fick man hem sitt senaste tillskottSkrattande.

Sven-Erik
0

#73. Grattis!! Kul att se ännu en kollega nedsjunken i panzarträsket!
Det där ser ut att var en fin modell. Hur ser det ut när du öppnat locket??? Så nyfiken!!Fot i munnnen

pebben
0

om jag har fattat rätt ska det till99% vara samma som min?

isådana fall var lite extra noga med tornet jag hadde ett elände med att få ihop mitt! men med lite tålamod och en massa filande så går det bra! om det är med metal pipa i satsen så försök att få ihop fronten på tornet tajt afvs pipa är lite för tung annars så är den helt ok!

//pebben

TommiN
0

Jag kan lägga in en bild på grejorna när jag kommer hem,första gången jag bygger pansar,ocg då tänker jag DIORAMA…..Fundersam.

TommiN
0

Så här ser satsen ut,mycket delar.

pebben
0

jaha då har man fyllt på med lite mer inget specielt bara det gamla vanliga ni vet jetflyg i 1/48 precis som vanligt  Räcka ut tungan och en jagdpanther + en granatkasstar grupp i 1/35

//pebben  

Proosen
0

En sån där F-16 fick jag av päronen en gång i forntiden när de varit på resa i Tyskland, har den kvar fortfarande i fyndskicket.

Byggde den när jag var 11-12 år så där ungefär.

Niclas

Hompe
0

jag fick också en f16 av ett päron var nog 12 år när jag byggde den haha

////hompe(fundersam)

pebben
0

bara jag som alldrig byggt en F-16? nåja jetplan har alldrig varit min grej riktigt vill ju helst ha en propeller på!

jag råkade slinka in på göfab i går och titta vad som hoppade ner i korgen!

//pebben

Hompe
0

häftiga modeller dom hade på göfab då synd att det la ner i skövdeFundersamvad är dom i för skala?

Sven-Erik
0

#81. Jag har heller aldrig byggt något med reamotor på. Ett flygplan ska ha en grej i nosen som snurrar , tycker jag !Skrattande
Vilka fina modeller du har köpt! Idel "warbirds"!
Ska själv försöka komma ut i garaget och fortsätta på min Ju52.
Efter det ser jag fram emot att börja på min Stuka i skala 1:24!
Ser ut att bli hur mäktig som helst!

leo-
0

83* Den vill vi se många bilder på Stukan alltså

Kommer ihåg när man satt och dregglade över Airfix katalogens första sidor med Stukan.Harrier.Spitfire och ME 109 alla i 1:24

Så jag har planerat att skaffa en Stuka senare när man är varmare i kläderna

pebben
0

#82 alla är academy i 1/72

#83 ja ju 87 i 1/24 smakar gott i mun! största stukan jag byggt var en revell 1/32 men en airfix me 109 i 1/24 har jag hafft

#84 ha! drägglar i modell kataloger gör jag fortfarande! om ni visste hur många super dioramer jag byggt i skallen över tamiya/dragon kataloger hehe!

jag har även köpt en churchill 1/35 och en fairlane-66 1/25 på tradera men dom är inte hämma en!

//pebben

pebben
0

#77 ser ut att vara ungefär samma fast lite mer i din låda!  är wittman figuren i resin?

//pebben

Sven-Erik
0

#84. Jorå! Nog kommer jag att lägga ut bilder under byggets gång alltid! Den köpte jag på Tradera. Konstigt nog så var det ingen som bjöd på de andra Airfix 1:24 planen han hade! Fanns Spitfire, Me 109, Hurricane för runt 400 spänn som reservationspris! Tycker jag är billigt!!?

pebben
0

#87 minns inte riktigt men har för mej att dom inte skulle vara så dyra tror jag gav ca 350:- för ME109 men det var ett bra tag sedan förstås

//pebben

StefanW
0

1:24 det blir stort!Glad

Har ett antal 1:25, (det är dock balsa modeller från 50-60-talet)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#81: Nej då, du är absolut inte ensam! Jag har aldrig byggt vare sig F-14, F-15, F-16 eller F-18. De planen har aldrig lockat mig.

F-16A/B har jag funderat på att köpa, enbart för att använda mig av de dekaler som finns till norska, danska, nederländska etc.
F-18 har jag planer på att köpa, men det är för att bygga den som svensk.

Hompe
0

Måste väll berätta att jag har köpt en Ford escort mk2 rally den ska bli en gatbil med turbo är det tänkt Räcka ut tungan ack så kul det är o bygga grenrör med lödtenn

StefanW
0

#91 Lätt att forma framför allt!Glad

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

och nu ska jag gå till sjöss! Fot i munnnen 1/400 charles de gaulle/HELLER fick följa med mej hem igår! ser inte ut att vara så avanserad 146 delar ink plan o dyl men gör sej nog i hyllan ändå är med en del bilder och skrift i satsen

//pebben

ElLobo
0

#93: Det är ingen hejd på ditt byggande! Och jag som trodde att du nästan satt fast i leran i det djupa pansarträsket! Skrattande 

Det blir nog ett ståtligt bygge! Vi ser fram mot bilderna med spänning!

pebben
0

#94 ombyte förnöjer! väntar även hem en fairline så det ska bli lite bil bygge så småningom också! fast det är klart att jag trivs nog bäst i mitt lilla träsk hehe!

//pebben (träskmonster)

ElLobo
0

#95: ombyte förnöjer!

Helt klart! Därför varvar jag jetkärrorna med någon propellerdito ibland!  Cool

pebben
0

hehe kunde inte vänta på fairlinen så en 66 galaxie från AMT fick följa med hem! denna bil byggde jag när jag var runt 13år men det ända jag kan se att dom ändrat på är dekalkartan om man kan kalla 2 st nummerplåtar för det?

//pebben

ElLobo
0

#97: Går väl knappast att kalla det för framsteg och förbättring?

Azgaron
0

Lycka är att hämta paket på posten Glad

Var och hämtade en F-86 Sabre J.A.S.D.F i 1/32 idag. Min tredje 1/32a. Tur att planet i sig inte är så stort, annars kan det bli problem med hyllplats sen, fast jag hade bra gärna velat ha en F-14 i 1/32 Glad

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#99 Grattis! Får vi se bygget här?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#100 Tack! Ja, förhoppningsvis, när det nu väl blir av att jag börjar bygga. Jag har tjuvkikat lite och känner mig ganska sugen, men jag måste försöka hålla fingrarna i styr Glad

Jag har en del gammalt jag tänkte försöka avsluta först.

Azgaron

ElLobo
0

#101: Jag har en del gammalt jag tänkte försöka avsluta först.

Woohahahaha!!! Du måste skämta?! Avsluta? Det finns ju i stort sett bara pågående projekt … Cool

Azgaron
0

#102 Javisst, så var det ju Glad Fast jag skrev ju försöka.

Azgaron

leo-
0

Jaha då har man varit i malmö igen denna gången besöktes Hobbyfixarn för lite koll på vad som fanns till gruppbygget och naturligtvis hade dom rea och naturligtvis hade jag lite pengar på mig.

så det blev 2 plan från Hobbycraft som jag inte behövde

en Hurricane och en Corsair för en 50 lapp styck i 1/48 

Måste leta upp ett vitrinskåp snart

StefanW
0

#104 Visst är det "tur" att man har lite på fickan när man är ute…

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#104 Ser ju intressant ut och priset var ju helt ok.

#105 Visst är det tur Glad

Azgaron

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer