Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1877 ggr
Roca
0

V-1-raket i 1/144

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett bra tag sedan byggde jag ihop och målade denna Fi 103/V-1 från Foxone i skala 1/144, med transportkärra. Tanken var att den skulle hamna på ett diorama med en Heinkel He 111 från Academy/Minicraft, får se hur det blir!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

Boxart:

Roca
0

Lite markpersonal;

Roca
0

Boxart för det tänkta Trägerflugzeug;

Decaius
0

Roligt projekt! Ska bli kul att följa!

Charlie82
0

Oj! Den kan inte vara stor! Vilket kul dio man skulle kunna bygga med den. Lycka till med projektet!

Roca
0

Tack! Ja det ska bli intressant. Här en jämförelse med en tändsticka!

[Henke29]
0

#6 Den där blev ju kanon Skrattande
Stor var den inte…

Roca
0

Tack Henke! Glad

starhawk
0

#6: Verkar vara ungefär i samma storleksklass som min Reichenberg IV (den bemannade V1:an) den ingick i en dubbelsats tillsammans med Natter, som påstås vara i skala 1:72, insåg tämligen omedelbart att den skalan inte stämde

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
0

#9: Intressant att höra! Jag har länge varit sugen på att införskaffa Hellers sats. Nu mätte jag min V1, den är 53 mm lång från den lilla propellerns spetsiga spinner, till motorkåpans bakre ände. Med en original-längd på 8,32 m enligt Wikipedia, skulle det betyda att min modell är i skala 1:156,98, alltså närmare N-skalans 1:160 än "true" 1:144.

Vad kan det vara för längd på din Reichenberg IV resp. Nattern? Skulle vara intressant att veta!

I övrigt så finns det V1:or från Airfix och Mac i 1:72, som jag vet om.

starhawk
0

Höll på att glömma bort det här, Reichenbergen är 112 mm så det blir skala 1:74. Nattern är 83 mm och det blir alltså skala 1:74 även där. Överraskad att skalan misstämmer så lite, dom ser verkligen pluttiga ut, funderar på att låta dom gå till skroten rätt snart

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Roca
0

Aha! Ja det var intressant att få veta. Om du tänker skrota dom får du dock gärna skicka dom till mig istället!