Ottenby 1944
Så var det dags för sista dioramat i min trilogi baserad på händelserna kring Bäckebobomben, en tysk V2 raket som ramlade ner i Småland sommaren 1944. I första dioramat plockade byborna souvenirer när en arg hemvärnschef dyker upp. I del två anländer tre engelska signalspanare till Torslanda. De skall avlyssna Penemunde efter radiosignaler eftersom delarna av raketen som svenskarna skickat tioll england indikerar att den är radiostyrd.
De engelska signalspanarna inkvarteras i en stuga utanför Ottenby och reser en antenn och börjar signalspana. Efter ett tag klagar ortsbefolkningen som tror att främlilngarnas förehavanden påverkar deras radiomottagning. Televerket skickar en nitisk radioinspektör som inte låter sig avvisas av att militären förklarar det hela topphemligt! Han smyger runt och pejlar omkring den topphemliga anläggningen!
Löjtnant Allen framför stugan…
Det ska bli spännande att följa! Lycka till
Och att du verkar planera belysning låter intressant!
Jag tänkte prova med belysning inne och utanför stugan och i bilen. Strålkastarna är hopplöst små kanske får bli interiörbelysning istället…
Lycka till med bygget!!!!

Ska bli spännande att följa, ser bra ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#8 Om scenen äger rum sommartid räcker det ju med att du får bort den delen av fönsterglaset som ska sitta i den öppna dörren, utan att du behöver vara så försiktig med just den biten. Man kan väl tänka sig ett nervevat fönster? 
/Calle
Bra ide! Det är September-Oktober men det kan ju funka ändå..
Ser bra ut! Hur gick det med rutan på cittran?
Går fortfarande och lurar på det. Bilen får vara tills huset är klart! Har också beställt 1mm ledlampor - kan inte vara särskilt stora!
Intressant tema för ett bygge! Snyggt verkar det bli också, ser fram mot att se hur belysningen funkar. Tapeterna i #16 är hiskerliga men säkert tidstypiska
Den där övernitiska radiopejlaren verkar ju också vara en festlig prick, stamfader för TV-pejlarna månde?
Bra jobbat! Det här ska bli jäkligt spännande att se resultatet av! 
/Calle
#21 Tapeterna är inga höjdare men ser rätt ut tidsmässigt! Inget stoppar naturligtvis en sann Telegrafverkare när det gäller att värna fosterländska radiovågor, inte militärt hemlighetsmakeri i alla fall!
Det skall bli en höstscen så det behövs lite fallna löv! Jag höll på att beställa färdigjorda men det blev 200 SEK med frakt så jag gör ett försök att göra egna!
I med lite gula löv i Kitchenaidmixern och sedan kör jag det så fint det går! Beroende på vilken skala löven skall vara till silar jag i olika fina såll. Cika 4-5mm är lagom till 1:48…
Både figurer och löv ser mycket bra ut, tycker jag! Ser fram emot fortsättningen! /Calle

Vackert jobbat! Kul att se din kreativitet igen :-)
Det blir sjukt snyggt! Verkligen Sverige i ett nötskal. Det ska bli kul att se med bil och allt! Tummar upp! 
/Calle
Otroligt lärorikt att följa ditt bygge 
Det kommer bli jättesnyggt med alla dessa detaljer du får dit…
Lycka till med fortsättningen..