Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1522 ggr
starhawk
0

Små delar

Håller just på med luftvärnskanonerna till Richelieu, massor av små saker. Nån som har kommit på någon bra metod att hålla i såna här små delar? Med pincetten riskerar dom att sprätta iväg, och håller man på ett säkrare ställe så blir det väldigt marigt att få dom på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

lanm65
0

Jag har provat att ta lite häftmassa på en tandpetare och sätta dit detaljen, när den är på plats så håller man pillijutten kvar med picetten när tandpetaren tas bort. Brukar fungera fint men en del mycket små saker är knepiga hur man än gör.

MarkusN
0

Nu har jag inte supermycket erfarenhet av ets och detta fungerar kanske inte på den minsta delarna heller, men jag har upptäckt att jag har lite mera kontroll om jag har en pincett som beter sig "tvärtom" dvs, när du trycker ihop pincetten så öppnar den sig. Det minskar spänningen både i delen och i fingrarna tycker jag och gör placering lite mindre darrig.

#1's tips ska jag prova själv, för jag håller på att bli galen med mitt jagarbygge och har redan förstört en relingsbit pga för mycket pincettböjande och justerande :-/

petzon
0

Mitt favoritverktyg är peang, räfflade käftar som man låser. Klämtrycket kan dock vara för stort för riktigt klena detaljer. Claes våt om fötterna har en stas med två peanger till bra pris. Får inte saknas i något lyckligt hem. http://www.clasohlson.com/se/B%C3%B6jd-peang-2-pack/Pr407319000

starhawk
0

#1: Jo jag funderade på den metoden använde den när jag limmade ett par "halva risgryn" på TSR2:an fast då tog jag bort dom först när limmet torkat, i det här fallet var jag lite orolig att det skulle fastna lite klet på kanonerna som skulle vara knepigt att ta bort

#2: Jo, jag har sett dom där pincetterna men dom här kanonerna vill gärna sprätta iväg så jag tror inte det hjälper

#3: kanske funkar, är det fin räffling? jag använder en s.k. öronpincett men dess räffling är nog för grov

Harvåker
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag brukar sätta delarna på en klädnypa med dubbelhäftande mattape.
Har delen en fästpigg borrar jag ett hål i klädnypan genom tapen. det funkar både för airbrush och pensel.

Så här såg det ut när jag målade backspegeln till min Opel Blitz:

petzon
0

#4 nja inte särskilt fin räffling

starhawk
0

Igår testade jag häftmassa-tandpetare metoden, fungerade alldeles ypperligt Glad så nu är alla luftvärnskanoner på däcket på plats, återstår bara dom på kanontorn och överbyggnad, men först måste ju överbyggnade på plats

Decaius
0

#1+7: Jag testade också tandpetare och häftmassa. Väldigt enkelt, men otroligt effektivt! Tack för tipset. Glad