Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1446 ggr
porat
0

slipning av botten / limtips?

Har funderat på hur man ska gå till väga med skrov som inte är målade utan bara lackade. Hur blir resultatet efter lackning om man blandar slip dammet med lim och använder som spackel?

Är även intresserad av tips på lim som är bra.

//Calle

starhawk
0

Har själv blandat talk med polyesterplast och använt som spackel, funkade bra, om man bryr sig om vikten kan man använda microballonger istället för talk, men då får man passa sig, ballongerna fungerar som isolering och kan sätta fart på härdningen, man får ta lite i taget. Att använda slipdammet är jag lite tveksam till låter lite småsnålt och man vet inte vad som eventuellt följer med dammet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

muggebigge
0

För mrj har det funkat med vitlim för utomhusbruk…finns dyrare varianter,men om dom är så mycket bättre vågar jag inte säga nått om…Till första plankningen har jag använt lim/slipdamm..Till andra lagret har jag aldrig behöft spackla,men tror Starhawks tips funkar bra….

muggebigge
0

# 1…Använder du vanliga talkkritor och mal ner,eller hur gör du?

starhawk
0

#3: Jag köpte talkpuder från en färghandel.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
0

Utgår från att det gäller träskrov. Det första och viktigast steget är att planka noggrannt, det skall egentligen inte behövas spackel om man gör rätt. Men oftra brukar det bli någon liten springa eller flisning någonstanns. Vitlimoch slipdamm funkar utmärkt som spackel, fördelenm är att man får ett spackel som har exakt samam färg som skrovet. Det kan dock vara svårt att få detta spackel att fästa i smala springor. Plastiskt trä finns i många träfärger och kan gå att hitta i samma färg som skrovets trä, men ofta blir det liten kulörskillnad.

Bästa limmet är enligt min mening Alipatic resin, vitlim som torkar snabbare och blir hårdare (lättare att slipa) än vanligt vitlim typ Cascol. Ett tips är att vid besäverliga limingar lägga punkter av snabblim med vitlim runt då kan man låta snabblimmet hålla biten på plats under tiden som vitlimmet torkar. Snabblimmets snabbhet med vitlimmets hållbarhet.

muggebigge
0

# 4….Kom på efter en stund att det finns talkpulverSkrattande….vart nog lite morrontrött.

porat
0

Hittade Alipatic resin på försäljning hos model-craft.se nån som handlat därifrån?