Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 4455 ggr
strigon
0

Strv 103C 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sätter jag igång med ett av vinterns byggen, Strv 103C. Svenskt stål när den är som bäst :)

PonCar
0

Var nyligen på museet Arsenalen utanför Strängnäs och såg den i skala 1:1. Imponerande vagn! Blev förvånad över att "Jeepdunkarna" som sitter längsmed sidorna var av plast!

[Henke29]
0

Ska bli kul att få se detta bygge Skrattande
Lycka till nu.

Azgaron
0

Trevligt med en stridsvagn S!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

strigon
0

1# Kul har inte själv varit där men det får det bli i framtiden. Jag läste det för ett tag sedan med, att dunkarna var av plast när jag gjorde lite research innan bygget.

Dekalerna verkar vara fina till modelen men mitt ark är helt åt h******e den vita botten grunden på dekalerna ligger helt förskutet från den överliggande färgen så får nog leta efter ett nytt.

I övrigt gillar jag modellen skarpt! ska se om jag kan lyckas fixa ett eget eldrör i metall också. för vad jag set så fins det bara till 1/35an på marknaden ute nu?

ElLobo
0

Är det Trumpeters byggsats? I så fall ska jag följa bygget extra noga, för en sådan finns i min obyggda hög. Fast jag kommer att följa bygget i alla fall …

strigon
0

Ja det är en av Trumpeters byggsatser. Den enligt bilden :)

Börje
0

Den har jag nyss avslutat ( ofärdig men ändå avslutat) men jag var lite missnöjd med plasten, tyckte den var lite för mjuk för min smak så jag byggde aldrig riktigt färdigt. Om du vill kan jag se om dekalerna är bättre på mitt ex, i så fall kan du ta dom.

Börje Andersson, Linköping.

ElLobo
0

#6: Just den, ja!

strigon
0

#7 Okej synd att du inte fick den helt färdig. Om du nu skulle ha kvar dekalerna och de ser bra ut så tar jag dom gärna!

Börje
0

Skicka ett PM med in adress så har du dom snartGlad

strigon
0

Nu är det ändå dags för en liten bild på byggets gång! Det blev lite spacklande och slipand på den allt. På de två delarna skiljde det lite på och bildade en vinkel vid ljutskarvarna medans den ska vara slät eller vad man ska säga. frammåt går det, och snabbare blir det för snart ska hjulen på! :)

Azgaron
0

Ser bra ut så långt!

strigon
0

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade på detta bygge, det blev inte mycket gjort under och efter jul och nyår. Men har nu kommit igång igen

strigon
0

1

strigon
0

Nu ligger de ljusgröna fälten på, bara brunt och svart kvar nu då :)

strigon
0

.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut så långt!

strigon
0

Nu va det ett tag sedan men har tagit tag i denna vagnen igen och ser snart målsnöret :) Så nu är iaf fyrfärgskammon färdig har även vädrat den lite men syns inte på denna bild. Återstående arbete är att måla lampor, utkiksrutorna och dekaler som ska fixas.

Decaius
0

Snygg! Är den penselmålad eller airbrushad?

strigon
0

Tackar! Jag airbrushade den mörkgröna sen penselmålade jag de andra fälten, kändes för knepigt att maskera den i denna skala så slopade det :P

Decaius
0

Ok! Snyggt blev det i alla fall! Det är roligt med pansar i 1/72, tycker jag…

erihan
0

Snyggt! Såna såg man några stycken under lumpen på P4/T2 i Skövde!

strigon
0

Så nu är den färdig, äntligen :)

strigon
0

.

strigon
0

.

Börje
0

Snyggt.

Börje Andersson, Linköping

Decaius
0

Snygg som tusan! Bra jobbat. Fin vädring. Är det nån speciell vädringsprodukt eller en wash med tunn färg?

/Calle

nox_umbra
0

det här är faktiskt ett av dom bästa byggena jag sett här på forumet. vist jag har inte varit med så länge men vill anse att jag har sett en hel del :)

lanm65
0

Mycket snyggt, i synnerhet som den är i den lilla skalan 1/72.

strigon
0

Tack ska ni ha! :)  28# jag känner mig hedrad :D

erihan
0

Jättesnyggt! Det camot är ju inte det lättaste!

strigon
0

27# Jag anväde mig av vanlig humbrolfärg och sen förtunning till att göra en väldigt svag färgblandnig av. sen aplicerade jag på och runt om detaljerna färgen bleknar lite oxå men till fördel då det ser ut som sand/grus damm som lagt sig i springor och längs med kanter.

31# Ne det är ju inte det lättaste camot, det gäller att ha humöret uppe när man sitter med det. Och tack! :)

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt
Nä det camot frestar på nerverna. Flört

PAK43
0

Mycket snyggt camo och nerlortning. Om jag får komma med lite kritik så tycker jag att du ska använda en mycket mörkare blågrå (nästan svart) färg på prismorna, nu står dom ut som pastellfyrar på ett annars mycket snyggt bygge. Det brukar gå bra att dutta lite blank klarlack på dom efter målning för att få en lite mer glasig yta.

IKV91
0

Trevligt bygge du har fått till!

Jag är alltid imponerad av de som bygger bra i 1:72

Roger

strigon
0

#34 Ja Lite för Ljusa och starka tycker jag att dom blev i efterhand men jag testade en sak på denna för att se hur det blev. Jag hade ljusare matt blå som jag sedan la på lite mörkare klar blå färg på glasen för att få en just glasigare yta och skiftande blå. Men jag tackar för tipset, får ta och testa det på kommande pansarbyggen :)