Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 5032 ggr
[illumi82]
0

Flammig färg - vad göra?

Hej, har för första gången i mitt modellbyggande försökt mig på att bygga ett nattjaktplan som ska målas i camouflage med helsvart undersida (RLM 22). Ritningen angav specifikt Humbrols enamelfärg "matt 33"

Köpte en ny burk och innan jag öppnade locket såg jag till att först skaka om färgen riktigt ordentligt.

Därefter skred jag till verket och började stryka på färg med en helt ny och mjuk pensel. Färgens konsistens verkade idealisk, den innehöll synliga inga klumpar och på det preliminära resultatet syntes inte till några "nivåskillnader" eller penselmärken. Allt verkade perfekt men så torkade färgen och avslöjade den bistra verkligheten.

Ytan var alldeles flammig av mattare och blankare områden. Jag lät färgen torka, skakade färgburken ännu mera och målade sedan på ett lager till, men med samma klena resultat.

Prövade då att byta fabrikat till Revells enamelfärg "matt 8" men resultatet blev om möjligt ännu flammigare. Har i skrivande stund gjort sju misslyckade målningsförsök och smått börjat misströsta.

Vad är det jag gör för fel?

Hur ska man göra för att få till en jämn yta när man målar med matta färger?

Tips och råd mottages tacksamt.

illumi82

Dioramabyggare
0

#0: Hej illumi82!

Jag var med om samma missöde vid ett tillfälle (jag minns inte när det var ellr vilken kulör av Humbrols sortiment det var. Förutom att skaka burken ett par minuter provade jag att röra om färgen lika länge. Jag brukar använda en strumpsticka(!) eller en batteridriven "drinkblandare som jag klippt av "vispen" på, så den bara har kvar en liten "krok" längst ner.

Lycka till så mycket!

/Dioramabyggare

Roca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det här är inte så kul att råka ut för! Mina blygsammatips inskränker sig till:

• Grunda med spraydosa t.ex. Tamiyas akrylfärg, grå, före penslingen
  • Efterbehandla med lämplig klarlack efteråt, t.ex. Johnson/Future
  • Iaktta försiktighet vid penslingen, försök att inte pensla på för tjockt, hellre flera tunna lager

Jag penselmålade en Airfix DH 88 Comet svart, med någon Panduro akrylfärg och var grymt missnöjd, men med lite blank klarlack ovanpå blev resultatet mycket jämnare; men observera att man ska vara försiktig när man målar flera olika lager färg av olika fabrikat och typ. Att grunda med enamel och sedan måla akryl ovanpå är oftast inte så bra. Men som ovan beskrivet, t.ex. Tamiyas grundfärg, sen enamel, sen Future golvlack och ev. vädring/någon matt lack kan vara en väg att gå.

Lycka till! /Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

#1 Helt rätt, omrörning är nog mycket viktig!

#0: Får man fråga vad det är för modell, och flygplan som du bygger?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

strigon
0

Jag har upplev samma sak med Humbrols 33matt svart det jag kom fram till var att den inte var tillräckligt omrörd och att de ställen där färgen blev tjockare efter måling var de ställen som blev halvmatte eller lite blankare.

dock så tycker jag att humbrls färger har blivit sämre nu. Kladdigare och torkar ut lätt. De burkar som heter Super enamel är dom bästa, dom är mer rinniga och lättare att måla med har haft sådana burkar i 10 år som öppnats och stängts flitigt under de åren. Medans de nya har jag haft en burk som öppnats fem gånger och den vart uttorkad de övre skicktet på 3mm när jag öppnade den senast ändå är jag duktig på att rengöra kring locket och ser till att tryck till det ordentligt.

Någon annan som upplever samma sak med de nyare humbol färgerna?

starhawk
0

Gör som White Ensign Models råder beträffande sina färger, skaka dom ordentligt, öppna sedan burken och rör om ordentligt! Bästa omröraren jag träffat på är Tamiyas Paint Stirrer ser ut som en liten åra ungefär, och fungerar betydligt bättre än dom glasspinnar jag använde förr i tiden. Själv kör jag mest med omrörning enbart, men vissa färger kräver skakning t.ex. Model Masters blåa kulörer som inte låter sig påverkas av omrörning. När man målar stora nattjakt brukar jag ta till sprayfärger, The Army Painter har bra sprayburkar med många kulörer, jag har använt deras svarta och den ger ett utmärkt resultat. Antagligen blir Tamiyas svarta sprayprimer bäst men den har jag inte lyckats få tag i.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[illumi82]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tackar och bugar för alla tipsen som kommit in.

Det jag snickrar på är en tvåsitsig Horten ho229 1/72 från PM Models.

I mitt tycke det häftigaste som flög under WWII, designen är väldigt före sin tid och om den dessutom målas i nattjaktversionens urbana camouflage av olika gråa nyanser så påminner ännu mer om våra dagars moderna stealthplan.

Fick en något oortodox idé, jag tejpade fast färgburken på den vibrerande undersidan av min Black & Decker slipmaskin och lät maskinen sedan gå på full fart i några minuter. Om färgen inte är tillräckligt omskakad efter detta så får jag väl prova en sprayfärg istället. Alternativt en halvblank färg som kanske inte är lika känslig men jag vill ju inte att modellen ska se alltför plastig ut, särskilt som ovansidan redan är helt matt.