Ny på banan
Hejsan på er alla!
Nu när jag kikat runt i ett par dagar och tagit del av en hel del bra tips, råd och tricks så tycker jag det är dax att presentera mig själv!
Jag började med modellbygge i form av Warhammer 40 000 där jag limmade och målade figurer och pansarvagnar av olika slag (fantasifoster för det mesta, hehe). Då tog mitt intresse för riktiga ansarvagnar fart och mer historiskt korrekta modeller.
Idag pysslar jag fortfarande med Warhammer 40 000, men har fallit in i bilbyggarsvängen. Jag är (just nu iaf!) kär i Mustangs muskelåk och Dodge-bilar. Mitt första försök till att måla och klarlacka en bil blev nog inte världens bästa… Apelsinhud överallt och idag har jag lärt mig en hel del grejer som gör att jag har mer tålamod med min priming och vet bättre vad gäller applicering av Tamiyas olika färger på sprayburk (så att jag i bästa möjliga mån slipper rinningar och apelsinhud på framtida modeller).
Min försökskaning blev en 2010 Dodge Challnger SRT8. Biler finns bifogade. Tycker personligen att min första bilmodell kanske inte är i världsklass, men samtidigt inte så pjåkig för ett första försök. Eller vad säger ni?
Jag tar mer än gärna emot lite kommentarer och tips! Just nu pillar jag ihop en 2008 Mustang Bullitt som jag är VÄLDIGT noggrann med så att jag inte gör om samma misstag som på försökmodellen..
Ha det gott alla! Vi ses i etern!
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Välkommen in i gänget.
Jag tycker att byggewt ser riktigt trevligt ut, för att vara en förstamodell är kvalitetetn riktigt hög tycker jag. Dock är bilar inte det jag bygger till vardags så jag är väl egentligen inte rätt man att bedöma.
Lägg gärna in bilder i lite större upplösning så att man kan kika på alla läckra detaljer. jag brukar lägga upp mina bilder i 800*600 punkter, det tycker jag är en lagom avvägning mellan detaljrikedom och uppladdningstid. Vissa bilder ahr jag lagt upp i högupplösning när jag vill visa detaljer.
Hejsan Petzon! Tackar. :)
Alla har vi erfarenheter att dela med oss av! Även jag. ;) Jo, jag får ladda upp bilder med lite högre upplösning nästa gång så att allt syns bättre. Upptäckte själv att det kanske var lite väl små bilder. Får bli stora bilder på mitt nästa projekt helt enkelt.
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Välkommen! Jag tycker det ser bra ut! JAg bygger inte heller bilar till vardags men sitter just nu och bygger en Cittra som skall vara med i ett diorama!
Hej och välkommen! Jag är oxå nybliven medlem här (ca två månader gammal)och har samma wargamer-bakgrund som du! Har inte heller koll på bilar, men ditt bygge ser mycket snyggt ut! Ser ut å vara bra finish på lacken. Vi ses häromkring! /Calle
Hej erihan och Decaius!
Tack för det varma välkomnandet. Dioramat låter mycket spännande, hoppas att vi snart får se lite bilder på det.
Vad kan jag säga… har man inte koll på bilar så får man ju gå på dem man tycker ser fräna ut.
Hehe!
Vi ses här o där. =)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Hej o välkommen…Bygger mestadels träbåtar,men byggde en del bilar förr.Tycker allt att den ser bra ut.Fortsätt o lägg gärna ut bilder på dina modeller.
Välkommen hit! Kul med en modellbyggande tjej. Såna växer det inte på träd direkt :). Fin bil också.
Ja håller med gänget välkommen hit och Yippee en bilbyggare till!
ja ett riktigt snyggt bygge du visar, ja som du förstå så föredrar jag bilbyggen och kanske lite pansar ibland!! men vad kul

Välkommen hit! Tycker det riktigt bra ut för att vara första bilen.
Stefan - Modellbyggare
Kul att du hittat hit! Ditt bilbygge ser ju bra ut, så mustangen kommer säkert att bli en pärla. Själv bygger jag mest stridsflyg ww2 i skala 1:48.
Välkommen hit
Jag personligen tycker ditt bygger ser väldigt bra ut.
Jag bygger mest flygplan och lite pansar men ska snart ge mig på en BMW 507 Cab
Kul! Gillar bilar och en Dodge Challenger är aldrig fel. Tycker att det är den snyggaste av den nya generationen US muskelbilar. Bygget ser bra ut, hade varit kul att få se den i verkligheten.
Ser fram emot att få se bilder på din Mustang 
/Stefan
Hej på er alla glada modellbyggare!
Än en gång; tackar varmast för ert härliga välkomnande. Bilder på Mustangen kommer så smått - jag har precis avslutat med att grunda modellen (använder Tamiyas Fine Surface Primer - Light Gray) och ska idag lägga en svart bas innan jag sprutar på lite "British Green" för att få rätt djup på den mörkgröna färgen. Jag funderade på att lägga på ett tunnt lager Metallic Green, men fann den vara för ljus och "glittrig" när jag jämförde färger på bilen med bilder jag Googlat fram.
Alright… Dax att spraya lite! Laddar upp 2 bilder på den primade modellen så länge. ;) Denna gången lite större bilder så att allt syns bättre.
(Någon som vet hur man lägger upp flera bilder i ett inlägg föresten?)…
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Välkommen!
Gillar bilar skarpt men bygger inga själv - just för att jag alltid varit avskräckt av målningen (äger ingen färgspruta). Så det ska bli spännande att följa dina byggen och tricks med spray - vet vet, kanske jag ger mig på en bil sen! 

#17: Det GÅR att lägga flera bilder i varje inlägg men det rekommenderas inte, utan det absolut bästa är att bara lägga en bild i varje inlägg.
#19: Bilar är det bästa man kan bygga! Hehe!
Ska kanske ge mig på lite flyg och kanske även en motorcyckel eller två i framtiden.. men först måste jag få rätt på bilarna. Lär jag mig den tekniken väl så borgar det ju nästan för att andra former av projekt lyckas bra..
#20: Ok. Då får jag väl fortsätta göra det om det inte irriterar folk allt för mycket.
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
**Underbara länkar, Hayabusa! Tackar varmast! Sitter och läser dem nu innan mitt projekt fortsätter. ^^
//Caroline
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
#22 Ingen orsak 
Vet inte om du känner till ModelCarsMag forum, men väl värt ett besök eller fler:
/Stefan
**#24:
**Härligt! Ska nog leta fram lite saker på det forumet också.
Jag har iaf nu lyckats grundmåla min modell med Taiyas svarta (blanka) färg på burk. Lite tillsnoffsning hit och dit behövs, och kanske ett lager svart till. Men annars ser det riktigt bra ut - nästan obefintlig apelsinhud. Där ser man - jag lär mig! ;)
Får ta och posta bilder allt eftersom projektet fortskrider. Ska slipa med mjukt sandpapper nu, spraya igen.. o så får vi se vad som sker! *gulp!*
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Hej jag bygger bara bilar och hojar men i tävlingsutförande och använder och har använt Tamiyas spray i många år några tips för att slippa apelsineffekten i färgen…Dom första lager du lägger på skall vara tunna bara damm typ 3-4 st. Sedan ett lite tjockare . Lägger du på ett för tjockt från början kryper det och bli apelsineffekt. Sedan är dom solida färgerna typ röd och gul väldigt tunna och kräver många lager för att täcka ytan och bli jämn …Sedan är det inte fel att låta lagren få torka riktigt innan du lägger på nästa.
Våtsandpapper är det enklaste att använda det tar inte lika hårt på ytan och finns väldigt finkorningt…
Gismo
#26:
Hejsan gismo76, att bygga bilar för tävlingar är mitt mål. Just nu bygger jag dock bara bilarna direkt ur boxen vilket leder till att allting inte riktigt överensstämmer med originalutförandet… Mustang Bullitten har t.ex. blivit strippad på sin vinge, men vingen finns att montera i kitet jag har. Jag antar att vingen är en kvarleva från en annan modelltyp så att säga…
Jag gjorde lite fel nu tror jag… Jag la på 2st dammlager sen har jag slipat bort små dammkorn och annat småskräp med fint sandpapper och smaskat på 3st tunga lager svart Tamiya färg. Slutresultat: Det ser riktigt, riktigt, spegelblankt ut! Just nu låter jag modellen torka i en utställningsbox med litet luftflöde så att inga dammkorn fastnar. Ska låta den torka i 2 dagar innan jag fixar till lite små-grejer på taket och till syvende och sist… sprayar på British Green från Tamiya och får fram en djup, härligt grön, nyans.
Blir dock lite nervös med det du skriver om att det kan krypa och skapa en apelsineffekt igen… men om jag inte ser apelsineffekten efter en halv dags torkande så lär den väl inte uppkomma. Eller har jag fel? =/ *pirrig*
Ska lägga på 2st rätt maffiga lager med British Green sen och "juica" modellen lite… Eller ta 1 tunnt lager och sen ett tjockt (jag kom på att jag också ska lacka med Hiroboys 2k sen)… Usch.. dessa beslut! XD
//Caroline
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Hej
Om det ser bra ut med det svarta du lagt på kommer det klara sig men lägg inte på för tjocka lager direkt med den gröna bättre att ta tunna för färgerna har olika egenskaper trots att det är samma fabrikat. Jag har märkt att endel bla röd och gul har en tendens att rinna väldigt lätt och täcka dåligt. Metallicfärgerna är enklare och nästan omöjliga att få att rinna eller ställa till några problem. Kan dock bli stora skillnader i nyans om du inte lackar om hela ytan utan bara detaljer …Jag skulle börja med några försiktiga lagar av det gröna och att se vad som händer och sluta med ett lite tjockare när du ser att färgerna går ihop. Ett annat knep för att få mera lyster i färger som röd och gul är ju att lägga silver som bas över den vita eller grå grundfärgen. Hiroboys klarlack är väl dom ända som lär vara testade och inte förstör dekaler . Detta är ju Tamiyas Ts 13 klarlack bra på den äter upp allt som finns tråkigt om man lagt timmar på dekaljobb. Det brukar ju bli en del på dom Rallybilar och hojar jag bygger.
Gismo
Hejsan Gismo,
jag har nu testsprayat motorhuven och det har gått galant! Tabbade mig dock lite så det blev ett fult litet märke mitt på huven som jag ska slipa bort med mycket fint sandpapper och sen lacka igen. Men färgerna har reagerat mycket bra tillsammans - dvs inte all så att säga, hehe!
Så imorgon ska jag spraya resten av karossen med Tamiyas British Green och se hur bilen närmar sig perfektion… ;)
Tror du att en tunn silverbas kan ge lite mer lyster åt den gröna, platta (ej metallic) färgen också? Ts-13 är jag väldigt rädd för över dekaler.. jag kommer aldrig spraya den på mina modeller utan att ha klarlackat med ett lager över mina dekaler innan. Lesson learned sedan innan…
//Caroline
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat

Välkommen hit och jag måste säja att det du visar ser riktigt bra ut. Det blir spännande att se vad vi får se framöver…
Vågar inte svara på detta med den gröna färgen om jag minns rätt är den väl ganska mörk som den är? Brukar mera vara dom lite mera klara och ljusare färgerna man kan få mera liv i på det sättet.
Jag vet att Ferraris formel 1 bil från 2007 var målad på ett liknande sätt där man använde sig av silver eller guld i botten sedan kör man med färgad (Röd) klarlack liksom över då blir det en häftig lyster i den …Vet dock inte exakt hur man målade orginalet men jag vet att olika byggar på olika forum tetat på olika sätt att få fram denna effekt.
Har själv ett gäng Fujimis F1 bilar här som skall byggas bla ett gäng Ferrari bilar. Och ibland är det ju svårt att få fram rätt kulör beroende på storleken på våra modeller. Då har ju Hiro tagit fram färger nackdelen är väl att dom är livsfarliga dom luktar verkligen otroligt mycket.
Gismo
Jo, det är en ganska mörkgrön färg. Dock upplever jag att den blivit ännu djupare tack vare det svarta lagret färg under. Eller så är det kanske något jag fått för mig som jag tror jag ser. Dock tycker jag färgen blev underbar! :) Kika gärna på lite bilder nedan. Denna gång är jag riktigt stolt över att jag fått lacken så underbart blank genom att ha mycket tålamod och spraya på tunnt lager ovanpå tunnt lager. Det funkade fint och färgerna fungerade också bra ihop.
Jag ska definitivt prova med ditt tips när jag ska måla min nästa röda bil. Att basa med guld eller silver i botten för att få en härlig lyster i färgen låter bra och resultatet låter som ett alternativ värt min tid att testa. Idag var jag borta på Stenvalls här i Malmö och köpte hem 2 bra böcker om airbrushing och bilmodellerande. Kommer bli riktigt trevlig kvällslektyr!
Har köpt in en skyddsmask fårn 3M som jag har när jag använder Tamiyas färger för att inte andas in partiklar. Dock krävs en friluftsmask om man ska ha skydd från de livsfarliga ämnena i Hiros 2k lack - och en sådan mask kan kosta upp emot 7000kr. Lite väl overkill. Generellt sett så sprutar jag på Tamiyas färger utomhus (när det ej regnar) med vinden i ryggen. Vet inte hur jag ska lösa luftflödet när jag börjar med Hiros färger… Vill ju inte gå och bli sjuk av hobbyn så att säga…
Bifogar lite bilder nedan på hur projektet ser ut än så länge! :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
#35 ser riktigt bra ut du och snyggt blank och fin…Ofta är det tålamod och övning och att göra fel ett antal gånger man lär sig av. Sedan vet jag inte om jag hade vågat måla utomhus så som du beskriver. För bästa resultat bör du ha runt 20 grader.
Vet inte hur du bor eller så?
Själv bor jag i lägenhet jag har gjort en provisorisk lackbox som jag använder . en flyttlåda som jag skurit ur lika mycket som köksfläkten. Sedan står jag där och målar stänger till köket och vädrar ut all lukt värre på vintern.
Det blir ju ett problem när man inte har ett rum eller garage man kan stå i detta med dessa livsfarliga ämnen tror jag är svåra att undvika. Limmen vi använder är inte helt ofarliga heller. Försöker själv använda så mycket som möjligt som är ofarligt om nu något är det.
Bara fortsätta i samma stil så kommer det bli väldigt snygga modeller …
Gismo
Tack! Jo, jag märkte att det blev lite bubblor nu vid ena framskärmen. Suck. =/ Men det mesta verkar faktiskt avdunsta och reparera sig självt. Jag kommer låta modellen stå och torka i ett dygn nu och köra en sista vända med mitt fina sandpapper och fixa till de sista skavankerna innan jag kör det sista lagret färg. Måste säga att jag är lite nervös inför varje sprayning..
Jag bor i en liten tvåa med balkong. Köksfläkten är inte mycket att hurra för då den pumpar ut allt tillbaka in i köket.. inget centralt skorstenssystem i huset tyvärr då det är riktigt gammalt. Därför har jag lärt mig att arbeta med sprayerna i kallt klimat som vi har nu och efter en hel del trial and errors så får jag fram riktigt fräna resultat. Dock är det mer än dubbelt så hög chans att få apelsinskal - om man inte har exakt rätt avstånd och hastighet gällande sprayburken med färg.
Hade gärna haft ett hus med uppvärmt garage. ^^
Har du kanske lite bilder på egna modeller att dela med dig av?
Tack för alla tips och råd!
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Vilken fantastisk samling, och framför allt, vilken erfarenhet du måste ha samlat på dig efter så många byggen! Jag blir riktigt avskräckt när jag ser mängden dekaler på alla hojar och bilar… Tycker (än så länge) att det är riktigt svårt att få till dekalerna snyggt. Blir alltid "blanka" kanter runt om osv.. inte lika snyggt som det du visar med andra ord.
Dock mycket inspirerande samling Gismo! Mycket fina grejer. Jag gillar speciellt de tre sista bilarna - dekal deluxe bland annat. Hehe. :)
Nu vill jag inte vara jobbig.. Men har du möjlighet att kanske ta en lite närmare bild på den mittersta bilen i den sista bilden du postade? Vill kika närmare på dekalerna, lacken och annat smått och gott! 
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Skall fixa bättre bilder på denna bil lovar …Den är lite kul just den modellen för det är massor av dekaler på den och det ser ut som reservdelslådor till mersa gör om man köper dom…Den är målad i en konstig grå nyans med klarlack över.
Det du beskriver med dekalerna kallas för silvring och uppkommer ibland när dekalen inte riktigt fäster på ytan..för bästa resultat med dekaler skall ytan vara blank. Inte för kallt vatten som du har dekalen i finns sedan dekalvätskor att använda för att få dekalerna att forma sig efter ytan . Ett annat tips är en tops eller något doppa den i varmt vatten var sedan otroligt försiktig när du tycker på dekalen då kan du få dom att forma sig efter ytan med på ett fint sätt ..
Det har blivit en del dekaler genom ¨åren ja skall ta några bilder på dom med mest dekaler på här så kan du få se …
Gismo
Tack på förhand Gismo! :)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat
Jag säger bara: WOW! Tack för att du tog dig tid att posta dessa fina bilder Gismo! Jag borde nog köpa hem en sportbil snart och sätta igång med att lära mig fixa till dekaler på ett lika bra sätt!
Äventyret fortsätter… ;)
---
Soliga hälsningar!
//FunkyFiat