Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1549 ggr
twoodblue
2012-10-08 14:26
0

Färg tips

hej, bygger för andra gången en modellsats. (3:e om man räknar med en när jag var liten). Förra gången jag byggde, så blev det en leopard 2. Denna gången blev det jas 39 gripen.

Jag hade problem med färgningen av den förra modellen och det blev nivåskillnad på ytan.  Det verkar dock bli samma sak med den nya modellen.

Jag vet att man får färgen jämnare med en airbrush, men innehar ej en sådan, så jag målar med pensel. Någon som har tips på hur man får en jämnare målad yta när man använder pensel?   // Tony

Beautiful Dreams…

nox_umbra
2012-10-08 14:46
0

vad är det för färg du använder? kan det vara så att den är för tjock och behöver spädas ut lite.

jag använder Humbol's färger och använder en stor mjuk/fluffig akvarell pensel, har märkt att det blir lättare att använda en storpensel och undvika att måla flera gånger på samma ställe.

twoodblue
2012-10-08 15:20
0

på leopard använde jag humbol.  nu har jag 2st modelmaster (liten del av modellen målas med dessa)  och 7st mr.color.

Okej, kansk ska pröva större pensel, men målar du fortfarande flera lager även fast du har stor pensel?

Beautiful Dreams…

nox_umbra
2012-10-08 15:48
0

nä det brukar räcka med ett lager för mig. ibland när färgen är lite för utspädd så kan det behövas flera lager. men då låter jag det torka ordentligt emellan varven.

twoodblue
2012-10-08 21:12
0

Tycker det ser så illa ut med bara ett lager (blir så tjockt om man ska täcka). Ska prova större pensel dock.

Tack!

Beautiful Dreams…

starhawk
2012-10-09 07:25
0

Det är väldigt sällan det täcker med bara ett lager, som regel behövs minst två, och vissa akryler täcker inte ens med fem, jag tänker då främst på Tamiyas vita, den använder jag numera endast för färgmixer.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Harvåker
2012-10-09 08:28
0

Jag brukar lägga två tunna lager både med akryl och enamel. Man kan också få ganska trevliga effekter av slitage om man varierar nyanserna lite mellan lagren, eller tom använder helt olika kulörer. Använder man en spraygrund först fäster färgen bättre och täcker också bättre.

twoodblue
2012-10-12 17:28
0

#5 Ja, jag känner samma sak, vet inte hur noxumbra menade.

#6 okej, ska testa att varva lite.

Tack båda! =)

Beautiful Dreams…