Diorama - Torslanda 1944
Nu fortsätter bygget av dioramasviten runt Bäckebotorpeden! Dags för andra dioramat. Den 13:e juni 1944 exploderar en topphemlig V2 rakt över Bäckebo i Småland. Delarna fraktas till England i utbyt mot radarutrustning. Engelsmännen hittar radiomottagare och sändare bland vrakresterna och blir rädda att den nya raketen är radiostyrd.
Engelsmännen begär hos den svenske utrikesministern att få placera ett signalspaningsteam på södra öland för att kunna avlyssna Penemunde där robotarna testas. Han går med på detta trots att det bryter mot den svenska neutraliteten. Signalspaningstamet bestod av tre man ur R.A.F. alla med erfarenhet från signalspaning. Chef var Flight Lieutenant W.H. Allen samt radiospanarna Gardnel och Burges. De anlände till Torslanda civilklädda i ett B.O.A.C plan natten mellan den 27 och 28 augusti 1944.
Det här dioramat skall visa när BOAC planet anländer till Torlanda och engelsmännen och deras utrustning lasta av. Skalan blir 1:72.
Det finns uppgifter att gruppen skulle ha anlänt i ett Mosquitoplan, men dt verkat osannolikt eftersom det endast kunde ta en passagerare (som reste i bombutrymmet!). BOAC använde lite olika flygplanstyper och landningsloggarna från Torslanda finns inte bevarade så med lite kvalificerat gissande kommr jag att använda ett BOAC Lodestar.
Ännu en spännande dio-följetong från din verkstad! Vilken produktivitet! De där brandfordonen i 1:72 ser verkligen intressanta ut -var får du tag på sådana?
#7 Det är några ryska grejor som jag hittade på rea i den lokala hobbyaffären. De innehåller en "baslastbil"och en brandbils-tillsats, så de kan nog vara rätt användbara…Finns säkert på nätet!
ZIS-5 är en kopia av en amerikans lastbil (Autocar sedan uppköpt av White Motor Company sedan uppköpt av Volvo (1980)!)så den kan väl ha funnits i Sverige 1944…US6 är en Studebaker som väl kanske inte fanns i Sverige förrän efter kriget…
Trevligt! Det ska bli kul att följa ännu ett dioramas tillkomst! Ser ju bra ut så långt Erik!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Spännande dioide´! Ska bli kul att följa! 
Efter ett besök på Aviation Megastore utanför Schiphol så har jag nu införskaffat flygplanet, en Lodestar i 1:72. Det slank ner en liten rysk Fordkopia också…Det har varit svårt att dimensionera dio-plattan innan jag har flygplant men nu kan jag fortsätta med det. Jag har också införskaffat en omgång modellfönster för naturligtvis skall en en av Torslanda terminalen anno 1944 vara med!

Det här ser kul ut! Ska bli spännande att se hur du utvecklar diot!
Kan bara hålla med! Spännade!
Ååhhh så snyggt! Vilken underbar lastbil. Det här blir riktigt bra som vanligt.
Helt Suveränt! Hur kunde du fixa SKF-texten så snyggt bak på flaket? Är det dekaler eller har du målat med schablon?
Tackar! Det är penselmålning efter förlaga. SKF är tydligen ett av de storföretag som ändrat loggan minst genom åren! Skall eventuellt klämma på två små till på dörrarna…Sedan skall ett lass kullagerlådor på också - borde vara ganska små med tanke på vikten!
Tjusig lastbil!
Bilarna är ju riktigt fina -är det Ford Prefect?
Standard Flying Twelve!
Börjat bygga Special Hobbys C-60 Lodestar, en konkurrent til DC-3an. Byggsatsen är en limited run med mest plast men också fotoets och resin delar.
Jag har skurit upp dörren som skall vara öppen. Inredningen är monterad och målad. Har petat dit fotoets bälten på pilotstolarna och monterat en toalett i aktern!
Underbart vackert som vanligt. Det här blir en höjdare! (igen) 
Ser bra ut så långt!
Först måste jag bara uttrycka min beundran för alla som bygger så fantastiska flygplan här på forumet! Nu har jag suttit och svurit över Lodestaren och ett flertal gånger hållt på att förpassa den till papperskorgen! Flygplan är inte min melodi!
Det är en limited run modell och man måste fixa en hel del sälv för att få ihop den! Alla fönster måste göras mindre, inredningen passar inte, kroppen är skev - ja ni fattar stuket…
Hur som helst börjar jag äntligen få ihop eländet nu - tror jag skall hålla mig till figurer och fordon i fortsättningen - de är mer förlåtande!
Vingsektionerna och kroppen ihopsatt och sprutad med Tamiya Olive Drab.
Lite antenner och riggning kvar.Skall dessutom öppna upp en bagagelucka i nosen! Planet är svart under och inte direkt färsprudlande men det skall ju flyga nattflygningar över Norge och Nordsjön över Tyskt luftrum så det gäller väl att inte synas!
En bit ner på den här sidan finns en bild på Lodestaren på Torslanda flygplats!
http://www.amhult-lyse.se/torslandaflygplats/hemsida_ESGB/esgb_show.asp?xKat=flygpl391

Jag tycker att du har fått ihop den här maskinen väldigt bra! Trots alla brister och tålamodsprövande passform. Bara att bita ihop!
Följer även detta bygge intresserat som dina andra fina byggen.
Ser bra ut Erik! Limited run är väl lite speciella vad jag har förstått!
Det här var ju ett riktigt ambitiöst projekt. Ska bli kul att se hur du får till detta. Blir säker snyggt med så mycket "beståndsdelar".
Magnus
Väldigt fint bygge.
Så var det dags att ta tag i det här igen efter ett lååååångt sommar uppehåll!
Dags att prova själva kompositionen! Har skrotat iden med att få med en bit av Torslanda terminalen - det blir helt enkelt för stort! Engelsk signalspaningsutrustning lastas av. Kullager vänar på att lastas på. Det engelska signalspaningsteamet möts av svensk militär för vidare transport till Öland…
Lägger upp bilderna på slutrsultatet i ny tråd så ni slipper bläddra så förtvivlat!

Länk: Klart! Torslanda 1944