Söker ett forum
tipps på bra forum för modellbyggare? någon?
har försökt kika runt i det här forumet men det är ju omöjligt att hitta något överhuvudtaget.
det är bara reklam överallt och tråduppbygnaden är på stenåldersnivå helt värdelöst.
finns det något i phpBB format vore det bra. eller ett nationelt forum för alla svenska modellbyggare.
tacksam för svar
Det lilla insticksprogrammet/plug-in Adblock Plus gör det här forumet till en mycket trevligare bekantskap, då dess enda syfte är att blockera reklam. Sidorna blir vädligt mycket lugnare att läsa.
Finns åtminstone till Chrome och Firefox vad jag vet. Rekommenderas! (för alla surfning, inte bara här)
Sen, utan syfte att skapa en stor debatt, så är bra teknik bakom ett forum naturligtvis önskvärt. Men det är kvalitén på medlemmarna och de svar de ger som gör forumet. Och i den aspekten tycker jag inte det här är så tokigt 

Du har faktiskt kommit till ett av de absolut största svenska forumen inom modellbygge och vi önskar dej hjärtligt välkommen hit. Jag vill inte vara dryg på något vis men har du läst något av allt det som skrivits här? Prova till exempel tråd nummer tre uppifrån, "Bra att ha-trådar". Vad är det som du tycker skulle kunna vara bättre förutom tekniken? Vad är det du är speciellt intresserad av inom modellbygge? Skriv gärna en presentationstråd och för fram dina funderingar inom modellbygge så kommer du att märka att folk är högst hjälpsamma på det här stället.
Jag häckar på en hel del forum i de mest skilda ämnen men Modellbygge i Fokus intar en ohotad särställning i min värld när det gäller den goda stämningen. Sen tre år tillbaka tillhör jag medarbetarna/moderatorerna och en enda gång har jag behövt gå in i en diskussion för att lugna ner känslorna. Jämför det med i princip vad som helst i övrigt av forum….
Ha det gott, Jens Tornblad, Medarbetare på Modellbygge i Fokus
Men hans kritik av forumet gäller forumet och inte forumets medlemmar, för forumet utan adblock är horribelt och formatet på det är rätt dåligt det med eftersom det användargenererade innehållet får väldigt lite plats i förhållande till en massa reklam.

#4: Mja, jag har kanske en lite annan syn på saken. Frågan som ställdes i detta modellbyggarforum var om vi kunde tipsa om något nationellt forum för modellbyggare….
ja jag ville ju inte trampa någon på tårna när jag kommer klampandes in med storstövlan. det är bara att jag är van vid forum som är uppbygda på ett annat mer överskådligt sätt.
jag har instalerat adblock nu och trivs genast mycket bättre. såg att det gick att ha iFokus minus men då skulle dom ha 20 kr i månaden och det betalar jag inte.
jag kanske skriver i en presentations tråd om jag hittar någon.

#6: No hard feelings… Hoppas du kommer att trivas här i det här glada gänget. Tillbaka till en grundfråga: Vad har du för intressen inom modellbygget?
jag bygger WW2 modeller och dioraman till dom.
jag har byggt modeller mest hela mitt liv tror jag :)
fast det är först nu som jag börjat lite mer seriöst och lägger ner tid på målandet och dioraman.
jag har nog byggt 6 st dioraman som jag är nöjd med.
kan ju lägga upp en bild på mitt senaste så ni får se vilken nivå jag ligger på. :)
det är en Bantam 40BRC i skala 1:35 från miniart

Det där såg riktigt bra ut! Hur har du gjort träden och gräset?
träden har jag gjort av koppartråd (elkabel) som jag har tvinnat och förgrenat ut i grenar. sen målade jag med vanlig vit takfärg och lät det torka. målade dom bruna med vanlig akrylfärg.
trädkronorna gjorde jag av skägglav som jag limmade fast på grenarna för att få mer småkvistar som löven kunde fästa i.
löven är sågspån som jag färgat grönt med akrylfärg och torkat i ungnen.
sen var det bara att strö sågspånet över träden och fixera med hårspray.
gräset dvs grästuvorna är gjorda av skägglav som jag bara klippte till och limade fas.
jag är rätt nöjd med resultatet. ska bara köpa lite klarlack och göra vägen lite blötare så dom leriga däcken inte känns så felplaserade.
ska även upp med en vägskylt tänkte jag, men nu har jag redan börjat på en annan modell så den får nog förtur. men måste göra lite efterforskningar om snökamoflage och hur man får till det på bästa sätt.
och även hur jag ska göra ett snö diorama.
jag vill inte behöva köpa några dyra saker utan mer "man tager vad man haver" filosofin. passar mig bättre.

Japp klar lack gör susen för din väg!
Vad det gäller vinter dio så finns det ett antal trådar som tar upp ämnet uppe till vänster så finns en sök funktion ovan för de senaste inläggen.
Alternativt skapa en egen tråd där alla kan följa bygget och hjälpa dig med dina funderingar.
Och välkommen hit!