GB 45: Merkava
Här kommer mitt bidrag till GB #45: Academy:s Merkava III. Förebilden är en prototyp vilket gör att vädring och slitage inte blir så omfattande. Jag har lite idéer kring "anti-slip" fälten på torn och skrov men det återkommer jag till när jag experimenterat färdigt. (Ja Vargen, det blir en artikel om det blir bra….) Förutom Friulband så blir det här ett "Out of the box"-bygge.
Spontana intrycket är att det här är en kopiöst stor stridsvagn jämfört med det mesta i övrigt.
Första bilden:

Jag har däremot inte fått uppfattningen att den är så särskilt stor, men det kanske den är. Jag får kolla upp det lite.
Men den är i alla fall, precis som många andra modernare stridsvagnar, riktigt imponeranade när den drar fram över markerna.

Fakta plockade från Wikipedia:
Merkava III/IV
- Längd inkl torn 9 040 mm
- Bredd 3 720 mm
- Höjd 2 660 mm
- Vikt ~65 t
Leopard 2A4/2A5
- Längd inkl torn 9 670 mm
- Bredd 3 750 mm
- Höjd 3 030 mm
- Vikt 55,15 t/59,5 t
Leopard 2A6
- Längd inkl torn 10 970 mm
- Bredd 3 750 mm
- Höjd 3 030 mm
- Vikt 59,9 t
M1A1/M1A2 Abrams
- Längd inkl torn 9 770 mm
- Bredd 3 700 mm
- Höjd 2 370 mm/2 400 mm
- Vikt 61,3 t/62,1 t
AMX-56 Leclerc
- Längd inkl torn 9 870 mm
- Bredd 3 710 mm
- Höjd 2 530 mm
- Vikt 54,5 t
Man kan ju luras lite av att tornet är förhållandevis litet i jämförelse med andra vagnars torn.
För Anti-slip, tänkte jag att skulle test embossingpulver och hårspray på en sådan vagn senare i år. Köpte embossingpulver på panduro hobby iallfall.
Jag såg tipset för anti-slip på något annat forum, armorma kanske minns inte.
/Joakim

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10: Jag tänkte prova att använda Future som ströas med microballonger. Det här embossing-pulvret, vad är det för något?
När det gäller storleken på vagnen så är den trots allt inte så stor, jag jämförde med Matilda, KVII och Panther som också är på byggbordet och jämfört med dessa kändes den stor.

#11.2: Aha, då förstår jag hur du tänkte.

Då var det dag sför en liten uppdatering av bygget. Tornet är nu klart för målning inklusive antislip. Tittar man på originalet verkar man ha målat med en piasavakvast och sen strött makadam i färgen som antislip… Jag har löst det med Vallejo och vetemjöl. Ett försök att få Vallejon att torka långsammare med Tamiyas retarder gjordes men det blev inte bra så ja målade direkt ur flaskan efter en grundning med Tamiya för att Vallejon skulle fästa bättre. Sen är det bara att hälla på vetemjöl och klappa in det i färgen. Vänta sen en halvtimme och blås bort mjölet. Voilá! Jag fick en släng av AMS, Advanced Modeller Syndrom, när jag höll på med sidosköldarna så pansarets upphängning fick lite skarpare detaljer.
Färgen då? Jo det blir en blandning av Tamiya för att få fram "IDF Sand grey". Sen skall den bli solblekt och dammig men inga skador eller större slitage då det är en prototyp. Sen skall den få besättning från Academy men det tar vi då.

Snyggt jobbat, Jens! Det där ser riktigt bra ut.

Sen var det dags för målningen. Det finns flera färger som använts på israeliska stridsvagnar och jag har valt en grågrön som jag hittat bra referenser för. Jagblandade till den med Tamiyafärger och blåste hela vagnen. Efter det blandade jag i Flesh för att få en ljusare nyans med lite mer värme och la på ovansidan för att få till färgmodulering och effekten av blekning. Nu får färgen vara några dagar innan jag börjar med dekalerna. Skrovet:

Skitsnyggt! Det här antislip… nu får du allt förklar för en som in´t begrip. Är inte så insatt i pansar så man börjar ju fundera.

#21: Antislip är ett pulver som man strör i färgen innan den torkat på horisontella ytor så man inte halkar om ytan är blöt. Oftast är det som det grövsta slippapper man kan få tag på men israelerna har ett upplägg där man i princip strör grus i färgen. Vi pratar kornstorlek 5-8mm…
Jamen naturligtvis! Slip som i halka. Tänkte på verbet slipa
När ska man lära sig att ett ord kan ha flera betydelser 
Tack för din förklaring. Du har fått till en väldigt realistisk effekt för skalan.
Ser snyggt ut Jaguar!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Då finns din vagn med i omröstningen också!

#30: Jag tackar och bugar…