Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1771 ggr
Mr_bob
1

HMS Hood

Hej på er,

Jag sitter här och tittar på Hood i skala 1/350 från Model Hobbies. Det finns två fabrikat som ni vet. Trumpeter för 81 pund och Eduard för 33 pund. Frågan är vad som ingår i Trumpeters byggsats eftersom den är så mycket dyrare.

starhawk
1

Eftersom jag bara har Trumpeters sats och inte Eduards så kan jag inte göra en direkt jämförelse, men det ligger väl nära till hands att gissa att det rör sig om mera delar och bättre delar?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mr_bob
1

Photo etch?

muggebigge
1

Kollade recentionen av Hood för länge sedan..Det var just Trumeters sats…verkar vara mycket felgjort iaf på dom första som kom…Vet inte om det är åtgärdat nu…Kolla på www.hmshood.com/hoodtoday/…/trumpeter.ht

muggebigge
1

Testa annars..Trumpters 1/350 Scale Hood-HMS HOOD Association-Battel…såg nu att den finns kvar

Mr_bob
1

Tackar så mycket för svaren men jag förstod inte det där sista (#4).

muggebigge
1

lyckades inte kopiera länken..men markera  Trumpeters 1/350Scale Hood-HMS HOOD Association…kopiera o klista in i sökrutan…eller skriv det direkt

denstore
1

Vad jag vet finns det bara två modeller i 1/350 av Hood. Trumpeters, och en resinsats från White Ensign Models, som varit ur produktion sedan Trumpeter släppte sin i plast. Eduard-sakerna för 31 pund är med hög säkerhet deras ets till Trumpeters modell.

Mr_bob
1

OK nu hänger jag med tror jag. Trumpeter har inga egna ets till Hood. Eller?

denstore
1

Trumpeter har en sats med eldrör och propellrar. Kanske det finns något litet etsark där också. Starhawk har nog det setet, så han vet nog bäst. Dock så brukar det inte kosta 80 pund. Snarare runt 20. Annars finns det ets från White Ensign Models och Lion Roar. Men WEMs sats brukar kosta runt 40, och Lionroars en bit över 100. Jag gick in på hemsidan du kollade på. Eduards set är alltså bara ett tillbehör till Trumpetersatsen, inte en komplett modell.

Mr_bob
1

OK det börjar att klarna. Tack för svaren.

starhawk
1

Jodå det följer med ett ets-ark i Trumpeters byggsats, satsen med eldrör och propellrar får man däremot köpa extra och den innehåller inget ets

Mr_bob
1

Tack starhawk. Nu blev det ännu klarare. När det gäller frågan i alla fall. Annars är det ju Lördag kväll. Tungan ute

denstore
1

Problemet med Trumpeters eldrörssats är att de eldrören inte är så bra. Eller ja, om jag inte minns fel, så är deras form inget vidare. Bättre att köpa Masters om det känns att man vill byta ut dem.

starhawk
1

Eldrörssatsen är alldeles utmärkt tycker jag, formen är den man ser på bilder av Hood och man kan välja mellan eldrör med kanvas-skydd eller inte och rören är uppborrade, däremot är propellrarna inte lika bra, endast bladen är i mässing inte naven

denstore
1

#14 antagligen en smaksak. Jag kör nog på Masters. Kommer också att byta tornen, och använda Lion Roars ets, mixat med saker från WEM. Men så vet jag ju också att det kommer att ta åratal innan det blir något byggt….