1/72
Den enda erfarenhet av figurer i denna skala är dom där man lekte med i barndomen, dom där av mjukplast. Den erfarenhet (?) jag fick av att måla dessa har avhållit mig från att införskaffa figurer i denna skala men…jag antar att det finns figurer i 1/72 som INTE är tillverkad av denna plast utan mer av den målarvänliga sorten. Vilka (om det nu finns) fabrikat skulle ni rekommendera i så fall som är "målningsvänliga, om ni förstår vad jag menar med detta svammel?
Börje Andersson, Linköping

#0: Börje, exempel på figurer i skala 1/72 i hårdare plast finns, t.ex. från tillverkarna Preiser, Plastic Soldier och Caesar Miniatures.
Revell t.ex. och ofta Airfix, har mest mjukplastfigurer, även om vissa Airfixfigurer som ingår i fordonsbyggsatser är hårda, samma sak med Revell/återutgivna Matchbox fordonsset.
Italeri/ESCI samt Zvezda ligger någonstans mittemellan dessa ytterligheter i konsistens, går utmärkt att måla dock.
Mera tips på 1/72 figurer finns på t.ex.
samt
beroende på vilken tidsperiod som intresserar dig.
Figurerna av mjukplast brukar gå att få till ändå, fast det är viktigare med en bra grundmålning och svårare att karva/slipa bort gjutskarvar och överskottsplast på dessa. Grundfärg rekommenderas dock på alla figurer, jag kör med Tamiyas gråa på sprayburk, men det finns många varianter.
//Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tack, kollar upp.
Börje