Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2610 ggr
starhawk
0

Räddningsflottar

Såg en bild där en person hade byggt slagskeppet Richelieu han hade målat räddningsflottarna gråa! Det är lätt att räkna ut att detta inte kan stämma, jag menar gråa flottar på ett grått hav hur lätt är det att hitta dom? Flottarna bör ha en färg som är lätt att hitta, Orange eller Gul nån som har koll på vilken färg räddningsflottar i allmänhet hade i dom olika flottorna?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

denstore
0

I krigstid så målas de i samma färg som bakgrunden, där de är monterade. Så ifall det var en modell av Richelieu från WWII så var det nog helt korrekt.

[Hayabusa]
0

Här är ett foto som, enligt uppgift, är taget på 50-talet:

Nog ser det ut som att de är grå.

starhawk
0

Känns lite konstigt att ha dom grå enligt tidigare motivering, men okey

#2: Jag ser inga livflottar alls på den bilden, inte på dom vanliga platserna i alla fall

Har nåt dimmigt minne att dom på amerikanska hangarfartyg var gula, har en Independence som är fullbelagd med livflottar utmed sidorna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
0

#3 Å andra sidan ser man inget gult heller. De kanske ligger nedpackade, likt moderna livflottar, i behållare? Inte vet jag. Mysteriet kvarstår.. Flört

Harvåker
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Örlogsfartyg försöker nog i första hand att inte bli upptäckta och på så sätt slippa använda livflottarna. Här finns bra färgbilder på svenska flottans Sverigeskepp där livflottarna syns på några och de är helt klart gråa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigeklass

MarkusN
0

#2 det där fotot misstänker jag är färglagt i efterhand Oskyldig

Titta runt eldrören på främre tornen så framstår en del gråa fält som rimligen borde vara blått hav. Änny tydligare mellan eldrören i de två parallella tornen längst akterut med det grå fältet mellan det närmastes torntak och det bortres eldrör. Och en udda ljudsgrå linje som följer stävens kurva.

Men, som #5 säger, bättre att inte behöva använda flottarna alls, så de kan nog i många fall varit grå i krigstider.

Var inte amerikanska flottans livvästar grå under WWII till och med?

För de som hade sina västar och flottar undanstoppande vid aktion, som marinflygare var det nog vanligare med gult/rött?