Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2359 ggr
Charlie82
0

Zvezda Tu-134 1/144

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er alla! Länge sen sist. Nu är "sommarlovet" slut och modellbyggandet kan börja igen. Vädret de senaste månaderna har väl inte varit av högsommar karaktär men istället har man ju fått en hel del nyttosaker utförda.

Vid sidan av min finska Bf-109 så har jag även dragit i gång Zvezdas nya Tu-134 i 1/144. En utomordentligt fin modell med mycket bra passform och detaljering trots den lilla storleken.

Dekaler för två varianter av Aeroflot medföljer, gamla Aeroflot i A-version, CCCP-beteckning och bombfällarnos samt nya Aeroflot med B3-versionen. Dekalerna är tyvärr oskarpa och flera av dem är tryckta på vit dekalfilm vilket blir tokigt då kärran skall målas vit. Kommer garanterat att bli nyansskillnader.

Har beställt nya dekaler från F-decals och hon blir en A-version i Interflugs färger.

Detta projekt är ytterligare ett i raden av mina ryska airliners. På hyllan finns även Tu-154 samt Il-86 vilka ska byggas i Air Ukraine resp. Aeroflots färger.

Här kommer lite bilder på innehållet samt framstegen så långt.

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

Fin ytdetaljering

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

Torrpassning. Sitter som en smäck!

[Tunnan]
0

Kul att följa
Har en 154 liggande från Zvezda men en 134 vore inte fy skam heller att har.

Charlie82
0

Lite mer gjort idag då. Har målat och maskat (med tejp alltså, inte latat mig) hela kvällen. Nu är själva målningen färdig men tyvärr blev den grå alldeles för mörk. Orkar inte göra om det så det får bli en läxa till nästa gång. Tror jag kastar Aeroflotdekalerna på denna iaf. för det verkar ta tid innan Interflugdekalerna kommer från Frankrike. Det är riktigt svårt att få till en realistisk målning när modellen är så liten.

Lite bilder varsågoda.

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Charlie82
0

..

Dioramabyggare
0

#0:

Jag har alltid funderat på hur det kommer sig att det sitter bombfällarnos på en del av Aeroflots trafikflygplan… någon som vet?

Charlie82
0

I huvudsak handlar det om brist på modern flygelektronik och navigationsutrustning. Denna Tupolev kan man säga fanns i två versioner. A-version och B-version. I A-versionen satt navigatören/flygteknikern i nosen och skötte sitt jobb. Då B-versionen kom (1980 tror jag det var) ersattes glasnosen av en modern nosradar vilket A-versionen saknade. Detta ledde till att pax ökade från 76 till 80. Sen vet man ju inte hur mycket det spanades och tränades från dessa glasnosar men i grund och botten handlar det om icke-nosradar vs. nosradar. Hoppas du blev klokare Skrattande

Här har du en bild inifrån en Tu-134A

TobbeA
0

Snyggt målat Charlie, kul att du kommit igång med byggandet igen!

J35B
0

Tjusig! Håller på med den själv, en trevlig liten sak med riktigt fina detaljer.

Charlie82
0

Tusen tack! Glad Ja det är riktigt roligt att bygga igen, hur man nu ska hinna med det när det är gäddfisketider och jakttider Skrattande

Dioramabyggare
0

#15: Tack Charlie82 för förklaringen Skrattande!