Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2055 ggr
Daywayfarer
0

Tamiya SU-100

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par veckor sedan gav jag mig på ett litet projekt. En Sovjetisk SU-100!

Mestadels var det tänkt jag skulle öva mig mer på målning och framför allt vädring. Modellen i sig själv saknat mång aviktiga detaljer och det var inte ens tio delar att limma på om man räknar bort hjulen.

Projektet är i vilket fall nu nästan klart och jag tar gärna till mig all er feedback, glada tillrop och allmänna åsikter om mitt verk.

Här följer lite bilder; Jag har tyvärr inte så många bilder som dokumenterar själva skapandet.

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

Daywayfarer
0

Här är modellen utan färg. Halvfärdig.

Daywayfarer
0

Lite mer färdig, målad en första gång. Har försökt slita ner stänkskärmar samt göra metallen sliten och repig. Ett experiment…

Daywayfarer
0

Här är den i dagsläget, jag har målat och försökt få en mer metallisk känsla, vädrat och satt på dekaler.

Har även experimenterat med lera…

Handtaget på tornet och bakre luckan fick jag tillverka själv.

Jag tycker nog den gröna färgen blev lite mörk?

Daywayfarer
0

Det är ingen vidare kamera jag har och det är kolsvart ute så bilderna är inte toppen…

denstore
0

Hmmh, den modellen är äldre än vad jag är. Funderade nästan på att köpa den för boxarten, men nä, då hade det nog fått bli Dragons istället.:)

Daywayfarer
0

Jo man känner att tekniken har gått frammåt sen denna modell, den hamnar nog inte på hyllan i slutänden men det var kul att måla den! Här är en liten inzoomning.

Daywayfarer
0

En sista bild för att visa sidan av vagnen;

#5: Jag tolkar det som ett glatt tillrop! Glad

denstore
0

#7 Jo, det är nog en korrekt tolkning.

Jag gillar de gamla Tamiyorna, men skulle inte lägga tid på att bygga dem idag. De är helt enkelt frånkörda för länge sedan. Och har man lärt sig att titta efter felen, så är det nästan omöjligt att undvika att kolla efter dem.

Men kul att någon uppskattar dem! Bygg på!

Dioramabyggare
0

#3: Jag har noll erfarenhet av kulörer på ryska pansarfordon, men jo, den verkar aningen mörk. Sedan undrar jag om stjärndekalen på luckan. Den ser ut att ha blivit felcentrerad i trycket, eller är det enbart en "visuell" effekt av kamerablixten?

Daywayfarer
0

#9:Det är en visuell effekt, den är perfekt centrerad i verkligheten, bra upptäckt för övrigt, såg jag inte själv.

Färgen är inte riktigt så mörk som på bilderna, rummet är nästan kolsvart så när som på en enda lampa, exponeringen i en iPhone-kamera gör att det ser konstigt ut.

Daywayfarer
0

#8: För övrigt uppskattade jag inte modellen direkt. Den avviker väldigt mycket från verkligheten. Det lustiga är att box-arten visar en mycket verkligare bild än själva byggsatsen, det kanske är standard men jag tycker det är lite fult att måla av ett verklighetstroget fordon när det skiljer sig så mycket från den faktiska modellen.

Som jag sa så gjorde jag den framförallt för att öva målning och vädring, målet var att få till den där lite ryska järn/stål industri-känslan, välanvänd metall som fått utstå vind och vatten. Tycker resultatet är skapligt:

Dioramabyggare
0

#10: Tackar! Och som "gammal fotograf" (inte professionell, men seriös ändå) vet jag att kamerablixtar och mörkt rum gör att kameran avbildar motivet på samma sätt som det ser ut i verkligheten. Och kameror i IPhones och liknande har säkert  inte den mest exakta färgåtergivningen.

Vilken tillverkare och kulör är det på färgen du använt?

Daywayfarer
0

Det är Tamiya XF-61 Dark Green, det stod att den skulle användas, har aldrig målat med något annat än Tamiya på någon av mina modeller.

Dioramabyggare
0

#13: Ja, det är ju verkligen praktiskt att ha hittat en tillverkare vars färgkvalité man gillar och har lärt känna. Jag är "insnöad" på Humbrol sedan 30-talet år då jag började med plastmodellbyggandet. Men vid ett tillfälle köpte jag ett litet parti Vallejo-färger som såldes ut på rea i stadens leksaksbutik (ElLobo; har du dina kvar? Flört), mest för att testa hur de är att måla med. Jag testade Vallejo 951 white när jag målade besättningsutrymmet på en Italeri 1/35 M-32 Recovery vehicle, men den fäste knappt, säkert enbart för att jag "missat" att måla med Vallejo primer innan. Obestämd.

starhawk
0

#14: Tror knappast det, jag har målat med Vallejo utan att prima först och visst fäste det. Men av andra skäl har jag helt slutat med Vallejo, håller mig till Model Master, Tamiya, Citadel, Gunze, White Ensign Models och Humbrol i den ordningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Daywayfarer
0

Jag kör Tamiya akryl för att jag vid det här laget har lärt mig färgen ganska bra, hur mycket man kan spä den, torkningstider med mera, känns onödigt att byta då. Jag tror bara att en av mina modeller har haft en färgkod som Tamiya inte hade en exakt motsvarighet till.

starhawk
0

#16: När det gäller Tamiya-modeller så är det ju naturligt att dom anger sina egna färger, men annars verkar det vara rätt vanligt att Gunze anges. Man får se till att ha en bra lista med översättningar så man kan hitta rätt färg, men håller man sig bara till ett märke så kan man inte alltid hitta en motsvarighet, med möjligt undantag för Gunze som verkar ha ett extra brett sortiment. Det som styr mitt färgval är också tillgängligheten, jag vill gärna köpa färg över disk och har lättast att få tag på Model Master och Tamiya samt till viss del Citadel. Den färg jag anser är bäst nämligen White Ensign Models måste ju beställas över nätet på en inte alltför lätt hemsida och dessutom är den i samma typ av pytsar som Humbrol vilket jag inte är så förtjust i

Decaius
0

#6,7,12: Jag tycker målning/vädring ser bra ut. Du har ju fått fram den smutsiga, industriella sovjet-känslan du var ute efter! Apropå olika färger undrar jag som är ny i hobbyn, vilket är egentligen vanligast när det gäller plastmodeller, oljebaserat, eller akryl?

Daywayfarer
0

18: Tack!

Det mesta som säljs är nog Akryl, vill du ha oljebaserad får man beställa på nätet eller hitta en någolunda välsorterad modellaffär. Det är min uppfattning.

Decaius
0

#19: Ok, då vet jag! Glad Själv kör jag med citadell.

Går just nu och gruvar mig för att vädra min königstiger, så jag kollar tips, idéer och inspiration.

Såg även din Abrams, fint bygge!

Daywayfarer
0

#20: Att vädra är mycket lättare än det ser ut, bara blaska på hur mycket som helst och torka tills du uppnår rätt resultat.

Tack ska du ha! Min Abrams var mitt första bygge, den har sina skönheter och sina brister Obestämd.

starhawk
0

#18-19: Det varierar, det finns en del färgaffärer och mindre hobby-butiker som bara har en hylla Humbrol enamel (oljebaserat) och inget annat, sen finns det dom som har lite varierat med lite av varje så det beror på vilka butiker man har tillgång till. Min erfarenhet är att Humbrol fortfarande är ett starkt varumärke, men Tamiyas akryler har kapat åt sig en rejäl del av marknaden

Daywayfarer
0

Jo jag är nog böjd att hålla med dig starhawk. Kommer nog aldrig gå över till oljebaserat dock, vet inte om det är bättre för speciella ändamål, blir snyggare eller är bättre på något sätt, det torkar väl långsammare vad jag vet speciellt om man har reducerare i?