Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3961 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen, augusti 2012

Ny månad, ny tråd. Glad

2012 års tidigare trådar:

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

[Tunnan]
0

Blev lovad leverans från alfahobby  i denna veckan…men inte då.
Har iaf begärt fraktfritt som plåster på såret för nu börjar jag blir riktigt förbannad på dom. Skrikandes

För en leveranstid på drygt 4 månader är ju upp åt väggarna.

ElLobo
0

Ja, 4 månader ska man ju inte behöva vänta!

lanm65
0

Mycket frustrerande att grejer man beställt inte kommer. För egen del har jag flera gånger handlat av Alfa-hobby och det har funkat bra. Fast jag har kollat först om grejerna finns för omgående leverans, sedan har det tagit några dagar innan de dykt upp. Kanske kan det vara strul i grosistledet som ställer till det…

[Tunnan]
0

En av modellerna var tydligen svår att får tag på och då bad jag dom att byta ut den emot en annan modell som då enligt deras hemsida fanns hemma för omgående leverans.
Men det stämde tydligen inte utan även den var en beställningsvara.
Nu hade båda kommit hem + dom andra som redan fanns hemma och blev lovad leverans i början av denna veckan.
Men…Nääe det bidde inget.
Så…

Och jag bad dom även att skicka det som fanns hemma och eftersända resterande, men inte ens det lyssnade dom på.

Roca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått hem en Opel Blitz 1/76 tankbil i resin, från Milicast Model Company i Skottland! Ett välkommet tillskott till V-2-dioramat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0

Och, även denna från Milicast, Opel Blitz Maultier 1/76, med "kontorspåbyggnad" Glad

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

gismo76
0

#1 ursäkta mig men nu kan jag inte vara tyst längre ,,,Inget illa om dig Tunnan men Alfa Hobby börjar låta lika dåliga som stjärnan Puma hobby som gjorde exakt samma sak mot ett flertal kunder ….Tveksam till att det kallas kundvård. Först lovar dom att skicka sakerna sedan skiter dom bara i det ,,,,Uselt …

widen76
0

Tunnan, tråkigt att höra att du inte får dina grejor! Som jag nämnt i en annan tråd så har mina senaste köp från dem strulat med lång väntetid och bortslarvade ordrar. Faktum är att jag tror att Alfahobby tyvärr kommer att ha svårt att hålla sig kvar på marknaden med de uppenbara problem de har. Inte bra för varumärket i stort och inger inget förtroende.

Jag ser Max på Rebellen springa rundor runt konkurrenterna, visst lite högre pris, men jäklar vilket engagemenang, nyhetsbrev, uppdateringar, annonser i utländska modelltidningar o sv. Det är så man ska bedriva verksamhet!

Det jag inte hittar hos Max handlar jag normalt från England, eller från någon av de pålitliga svenska handlarna. Det handlas inte hos Alfahobby längre…tyvärr…

För övrigt har min bygghög inte ökat i Augusti…ännu…men det kommer… =)

Daywayfarer
0

Hittade en SU-100 till ett överkomligt pris idag, tänkte det blir ett bra tillägg att öva på.

Måste säga att det var väldigt få delar, det är nästan ett plus här eftersom det är målning/vädrig jag övar just nu.

Passform och detaljer känner jag också det är lite snålt med. Jag gissar att detta är en av Tamiyas billigaste modeller.

330 spänn gick den på men då fick jag med en Tamiya weathering master som kostar runt hundringen.

I vilket fall ska jag njuta av att sätta ihop och måla den!

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

starhawk
0

#9: Kul, har själv en likadan i bygghögen, får se när den blir byggd, hade funderingar på att peta in den i gruppbygge 45 som en syrisk SU-100 men det skulle visst krävas en del konverteringar så jag avstod

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Daywayfarer
0

#10: Jadå, den är kul att bygga även om jag fått skära av de flesta plastplopparna på grund av dålig passform. Köpte den som sagt mycket för att jag fick en wathering master på köpet som verkar bra.

Modellen är fortfarande ganska snygg när man väl passat ihop den.

"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."

pelleb
0

Lite nytt tilll "högen", en G4 (1939 Production) i 1/35 från ICM. Ser ut att vara riktigt fin efter en snabb första titt.

pelleb
0

och en SA-2 Guideline i 1/35 från Trumpeter.

PeO

[Tunnan]
0

Inga modeller än ifrån Alfahobby men väl den här.
Från Tradera.

ElLobo
0

#14: Inte så dumt! Inte är den snygg men visst är det ett bra plan. Flört

lanm65
0

Dekaler från stora landet i väster damp ner i brevlådan mindre än en vecka från beställning! Riktigt bra. Till Spitfire mk IX är det dekaler som passar ett pågående gruppbygge, det fanns ju en mängd olika varianter på luftintag, roder, beväpning, mm. Man vill ju att allt skall stämma så det får bli den översta med Karl-Alfred på kåpan. De andra är till några ICM modeller som ligger i bygghögen, deras dekaler verkar ju inte vara så bra.

#14 Mycket trist att AlfaHobby ballat ur, håller tummarna för att grejerna kommer någon gång.

starhawk
0

Redan i början av veckan damp det ner en lapp från Posten, men jag "tjyhöll" i lappen och i fredags damp det ner en lapp till så idag gick jag till posten det här var den första lappens paket

starhawk
0

En trevlig pansarbil med dubbla fronter och vickande torn, fast ingen besättning, får försöka hitta lite franska gubbs, eller kan man använda amerikanske med annan målning? får kolla det i andra paketet var det visserligen gubbs men knappast passande för pansarbilen

[Henke29]
0

Ja då har man vatt hoss Wildesau och fyndat..
Först ut är en Mig-23 från Zvezda i skala 1/72

[Henke29]
0

Sen en BF 109 F2
Italeri 1/72

[Henke29]
0

Sen en TS-11 Iskra
Mastercraft skala 1/72

[Henke29]
0

Sen fyller jag luckan i min Mig familj med denna Mig-17
De är en Kopro skala 1/72

[Henke29]
0

Sen denna som jag tyckte var lite rolig också.
En F-11F-1 Tiger
Hasegawa 1/72

[Henke29]
0

Sen fick jag denna påbörjade modell på köpet Skrattande
Det blir ett bra offer för min Airbrush nu..
Tack Sau för en trevlig kväll..

WildeSau
0

Tack själv! Hoppas du blir nöjd med fynden, Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

#25 Jepp det är jag Skrattande
Var otroligt sugen på den där T-34an du hade men nej nu får det vara på ett tag.
Ska ju hämta hem ett paket på 8 modeller också i veckan.
Hoppas vi kan ta tag i det här med byggkväll framöver de vore trevligt.Tungan ute

ElLobo
0

Då var man tillbaka från dagens möte i Dalarna, och självklart var man tvungen att köpa lite.

För att sponsra IPMS-Dalarnas verksamhet fanns ett antal byggsatser till salu där alla kostade 20 kr styck, och där börjar vi börjar med en MBB Bo 105C, Airfix 01068.

ElLobo
0

Curtiss SB2-C1 Helldiver, Revell 04142.

ElLobo
1

Kamen SH-2F Seasprite, Airfix 03041.

ElLobo
0

Och så en till "ordinarie pris" - dvs med IPMS-rabatt.

Opel Blitzbus "Strassenzepp Essen", Roden 725.

Dioramabyggare
0

Mitt lilla bidrag till IPMS Dalarnas verksamhet: ett läckert fynd på dagens byggarträff hos Göranssons… en SMER FIAT C.R. 42 i den något udda skalan 1/40. Modellen ska få bli en svensk J11 från F9 Säve.

Först en "boxart"-bild:

Dioramabyggare
0

De olika delarna (kommer att kräva inte så lite puts- och slipjobb…):

Dioramabyggare
0

Byggbeskrivningen:

Dioramabyggare
0

Målningsbeskrivningen (ritarn ville tydligen inte att man ska få veta var de svenska dekalerna ska placeras…):

Dioramabyggare
0

och så dekalarket (de blå cirklarna på kronmärkena verkar vara en liten aning ocentrerade. Skjutmåttet får avgöra kronmärkenas vidare öde. Men siffrorna ser bra ut):

Harvåker
0

Två paket damp ner i lådan, först en liten söt Opel:

Harvåker
0

Och en ganska rejäl bandtraktor, Stalinetz från trumpeter:

Harvåker
0

Undrar om jag har tagit mig vatten över huvudet här… Stalinetzen skall byggas som en Caterpillar 60 med LZ models konverteringssats i resinplast och ets. Känner mig lite yr när jag tittar ner i påsen faktiskt.

BjarneS
0

Det bygget ska bli intressant att följa. Har själv beställt LZ:s motor och har tänkt bygga min "düschk" med hytt från en GAZ AA. Ser även fram emot vad du gör med Opeln. Har du sett att det följer med moderna svenska regplåtar på dekalarket?

Bjarne

Harvåker
0

#39: Jag har faktiskt inte funderat så mycket på Opeln än, köpte den mest för att den är så söt på kartongen… Med moderna svenska plåtar kan man ju bygga en veteranbilsutställning, eller en renoveringsscen, eller så blir den liggande i skåpet ett tag…

LZ:s satser har ju fått bra recensioner, men mängden delar känns nästan övermäktig… Men det kommer att bli en civil Cat, det är klart, i stil med den här kanske…

BjarneS
0

Underbar bild och att du skulle bygga den civil var jag redan övertygad om.

Bjarne

[Tunnan]
0

#19-24 Trevliga modeller Henke

#27-30 Inte fy skam dina heller Flört

#31-35 Oh fy…en sådan modell har jag också haft men sålde den rätt snabbt Tungan ute

#37-38 En sådan har jag också haft lite funderinga på.
Ska blir kul att se när du ta itu med den.

Idag fick jag tag i dom på Alfa Hobby och frågade om vad mina modeller har tagit vägen.
Jag fick som svar att dom kommit i retur till dom pga att jag inte hämtat ut dom på min DHL-station.
Men hur skulle jag kunna veta att jag hade ett paket där när jag inte fått någon avisering???
Nåja…nu är dom på väg igen då och hoppas på bättre tur denna ggr.
Och nu bad jag dom att dom skulle avisera riktigt denna ggr.

Dioramabyggare
0

#42: Vilket intryck av byggsatsen fick du? Jag har inte tagit mig tid att kolla passformen på delarna ännu. Men den lilla okulärbesiktningen jag gjorde av de olika delarna när jag kom hem med J11:an gav intrycket av en väl utförd gjutning, bortsett från det i sammanhanget enorma gjutskägget runt motorn och "utväxten" på fentoppen. Hmm… förresten… jag undrar om det inte helt enkelt är instrumentpanelen Förvånad, trots att det inte finns med någon instrumentpanel på byggbeskrivningen… Obestämd har du möjligen någon idé?

[Tunnan]
0

Tjaa du…hann knappt att får så många intryck.
Min modell var ganske skev i kroppen + då massvis med gjutskägg.
Detta gjorde att jag kände….näpp, denna vill jag inte lägga någon tid på.

Dioramabyggare
0

#44: Ok det var tråkigt att höra.

Jag hittade förresten fina bilder av J11:ans förarutrymme på IPMS Stockholms hemsida Skrattande. J11:ans instrumentpanel är tvådelad, med ksp-sikte och en del annat mellan de två halvorna. Jag funderar lite på att komplettera modellen med hjälp av de olika bilderna jag hittade, men det blir en riktigt ordentlig utmaning att bygga inredning enbart med hjälp av proportionerna, eftersom jag inte har några som helst måttuppgifter…