Academy 1/48 Spitfire MK.XIVc
Ser mycker lovande ut! Bra start.
Trevlig modell och bra start som sagt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Mycke snyggt gjort.
Fin torrborstning på instrumentet.
Snygg cockpit!
Aaahh så vackert! Mycket snyggt.
Ser mycket fint ut. De klassiska formerna börjar framträda.
Trevligt att det börjar likna en Spitfire! Ser bra ut!
Allt eftersom bygget går vidare så har jag målat en del sedan senast, och började fundera över om jag inte skulle måla invasionsränderna istället för att använda dekalerna. kruxet var att skrotar jag de medföljande dekalränderna så måste jag införskaffa nya dekaler då bokstavsmärkningen på sidan av flygkroppen är samma dekal som ränderna.
Därav blev det ett litet inköp på ebay där jag hittade Aeromasters dekalark för "Post D-day Spitfires". Väntar med spänning på att det ska dimpa ner i brevlådan! Tror hur som helst att detta blir bättre än att använda originaldekalerna.
Att måla ränderna kan vara bra idé!
Är klar med färgen på undersidan av planet, och har lagt ett tunt lager grå färg över hela översidan till att börja med. Så idag har jag maskerat och börjat måla de områden som ska vara invasionsränderna i vitt. Drygt som sjutton att hålla på med vit färg, det täcker ju sämre telefonbolagens nät ute på landet.
Hade lite tveksamheter kring vilken ordning jag skulle måla alltihopa, men nufick det bli så här. Återstår att se om det var rätt senare!
Vitt är en jobbig färg som sagt! Blir nog bra när det blir klart!

#18: Jo! vitt är hopplöst att penselmåla men det beror också på vilket färgmärke man tar, den som täcker bäst enligt min erfarenhet är Citadels Skull White, därefter kommer olika enamelfärger, sämst är nog Tamiyas Matt White, målade en gång fem lager av den utan att få komplett täckning
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Problemet med den vita färgen kvarstår…
Vet inte hur många lager jag har målat nu, men det vill ändå inte bli bra. Känns en smula hopplöst då jag nu målat så många gånger att detaljerna börjar försvinna. Trist som sjutton och det får mig att tappa sugen.
Angående val av färg så är det ju humbrols enamel jag använder, mest för att den är lätt att köpa över disk i närheten.
#21.2: När jag skulle måla lastrumsdurken till mina C-130-modeller penselmålade jag med Humbrol 33, men eftersom den torkat lite grann spädde jag ut den ganska kraftigt och trots att den kom att täcka lite sämre blev jag väldigt nöjd med resultatet, och en person som använder färgspruta undrade om jag sprutmålade de där delarna.
Av egen erfarenhet vet jag dock att just vitt täcker sämre än telefonbolagens mobiltelefoninät *skickar ett glatt leende till Penguin*, men kanske det blir samma paradoxala effekt om man späder vit färg också.
Jag ska förresten testa att grunda med Biltemas primer 36-688 och se om det går att få vit färg att täcka bättre. Jag köpte Vallejos vita akrylbaserade färg när Lekia här i staden sålde ut sitt Vallejosortiment till halva priset.

Leendet tas tacksamt emot!
Kan även passa på att uppdatera med att bygget har stått still sedan sist jag postade. Rummet jag normalt använder som byggstuga är under renovering, och snart väntas tillökning i familjen så Spitfiren får nog ligga orörd på byggbordet till i vinter….

Apropå Spit XIV så har ni väl inte missat den här nyheten?
Länk: Militärhistoria iFokus
#24 Risk för Spitfire-inflation? Men vilken helt otrolig story! Tänk att snubbla över ett sånt fynd… För övrigt mycket fin "Spit" du har på G Penguin
Mycke snygg Spitfire du bygt ihop.
En riktig läckerbit 
Mums ännu mera Spitfires 
Mycket läckert måste jag säga.
Snyggt bygge! Det blev ju riktigt bra trots problemet med den vita färgen
.