Kul loppisfynd idag!
Idag när jag var till en av stadens loppisar hittade jag denna som genom lämplig modifikation ska få bli trailer till ett stridsvagnstransportekipage. Dragfordonet kommer jag att (delvis) att bygga av delar jag har liggande i skrotlådan.
Stödbenen(?) bak tar jag kanske bort, och de där öglorna "midskepps" också. På fotstegen fram har jag tänkt placera jeepdunkar eller någon sorts förvaringslådor, för snökedjor eller kanske verktyg. Det sistnämnda alternativet ser nog mest naturligt ut.
Jag funderade förresten på vad den ungefärliga skalan är… 1:25 kanske? Någon mera kunnig här som kan avgöra skalan med hjälp av kulspetspennan (Ballograf Nordica)? Diametern på hjulen är 24 millimeter, och längden på kärran är lite drygt 19 centimeter, om det är någon ledtråd.
Det är väl ungefär 1/24-1/25. Det kan inte bli någon tung stridsvagn den ska transportera. Det ser lite klent ut.
#1: Tack Orso för svar!
Inte tung stridsvagn… då får det nog bli en "Tankette", eller en "Bren"
. Jag kanske sätter dit flera hjul på den, om jag hittar tillräckligt antal med lämplig dimension i skrotlådan. Trailern går ju förresten att förlänga.
Eller en "ö-båt"/överskeppningsbåt (en sådan fick vi deltagare på ett ungdomsläger på I5 i Östersund 1975 testa att ro
):
Visst är det kul när man kan hitta användbara prylar på oväntade ställen ? 
Själv hittade jag en Volvo V70 Polis-kombi på en loppis, som jag konverterade till en pickis.
Är trailern i metall? Jag förbättrade en biltrailer i metall en gång; den var svår att borra o slipa i,, konstigt matrial,,?
Ska bli kul att följa detta bygge, Lycka till
!!
#3: Hej och tack tack så mycket! Nej, trailern är gjord i ganska hård plast, så jag funderar på vad för verktyg som blir bäst att använda när jag ska modifiera den…
Har du bilder på trailern och på pickup-bilen?
Bilder kommer så snart jag satt igång med bygget.
Jodå, bilder finns. vill inte kapa din tråd så du kan söka på:
Diecast: Polisbil.
Pågående projekt : Biltrailer.
Lättast om du använder; "sök på sajten".