Spackel
Hej på er alla byggare
Undrar om det finns spackel för modllbygge som är luktfria?
Sani
www.bosnafly.n.nu

Helt luktfria är jag tveksam om det finns, det är ju som regel ett lösningsmedel som skall ånga bort, såg emellertid att Tamiya har ett ljushärdande spackel, det kanske är luktlöst, annars tycker jag inte att det är särskilt mycket lukt från spackel. Vallejos "gräddfils-spackel" tror jag är i det närmaste luktlöst.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Milliput är väl i det närmaste luktfri.

Haha! Jag visste det! Du kunde inte hålla dej ifrån modellbygget. Det är jättekul att se dej tillbaka här Sani!
Den här är luktfri
http://www.jadarhobby.pl/wamod-acrylic-putty-60g-p-19882.html
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#2: Är verkligen Milliput i det närmaste luktfri? det är ju ett tvåkomponents-spackel och tvåkomponents-limmer är ju knappast luktfria.
#5 Milliput är luktfri. Jag tror faktiskt alla liknande tvåkomponents-"leror" jag provat varit det. Däremot bör man inte hantera dem utan handskar. Jag gjorde det i början, vilket resulterade i stickningar i fingertopparna.
Vallejo har också ett luktfritt spackel. Det levereras i samma små flaskor som deras vanliga färger: http://migrated.ifokus.se/uploads/f93/f93f31a6203b97ed748057f7c92de214/tsr-2-8.jpg
Kul att du är "back in business" Sani ;) Jag hoppas du vinner etsvikaren btw ;)

#6: Intressant jag trodde att Milliput skulle lukta en del eftersom det är tvåkomponents
Så Vallejos är luktfritt, tja det var ett tag sen jag använde det så jag mindes inte hur det var med den saken, minns bara konsistensen som påminner om gräddfil
Hej bosnafly, och så roligt att se att du är tillbaka här igen
!
Har du något spännande modellprojekt du börjat med?
Hagmans spackel, vad tror du om det? Jag köpte ett gäng tuber tidigare i somras, på rekommendation av en annan byggare här på forumet.
Lycka till så mycket i sökandet efter lämpligt spackel och i byggandet!
Hej alla :)
Har haft vallejos grädd spackel,men den är för tunn,passar inte till allt..
Tamiyas 2 komponents har jag provat innan oxå,men tyckte intye om den,white putty luktar lite men tycker om den,sk akolla mer på den där från Jadarhobby,har du provat den Wildesau?
Det kändes tomt efter att jag slutade,samtidigt har vi varit på fler kontroller,o tösen är i bra skick så att säga,men får ha henne i åtanke ändå,köpte en luftrenare Bionaire eller nåt sånt,med nn hepa filter som renar luften kanska bra måste jag säga,så jag hoppas på att det blir bra så…
Jag har en del projekt på gång men ska försöka hålla mig till ett i taget….
Sani
www.bosnafly.n.nu
Skönt att höra att din dotter mår bra Sani :)
Angående Milliput och Tamiya Epoxy Putty så är det ganska stor skillnad dem emellan tycker jag. Milliputen är betydligt mjukare och dessutom vattenspädbar. Minuset med den är att den inte fäster lika bra på plast som spackel med starkt lösningsmedel i, men det problemet blir nog svårt att komma ifrån oavsett vilket "luktfritt" spackel du väljer.
Ett annat alternativ skulle kunna vara Tamiyas Light curing putty. Det härdar under UV-ljus(sol eller speciell UV-lampa) och jag har för mig att det inte luktar så mycket. Jag kan göra ett dofttest när jag åker hem och käkar lunch.
Tjena Joppo
Du kan skipa det,för jag har ningen UV ljus heller,ska beställa den från Jadar som Wildesau skrev om,kan vara nåt,o inte dyr heller..
Men tack ändå ::))
www.bosnafly.n.nu
#11 Oki doki :) Jag hoppas du blir nöjd med Jadarspacklet.
#9 Jo, det spacklet är helt OK av de "luktfria".
Föredrar det framför Vallejo's på flaska som har en benägenhet att lossna efter att man slipat en stund
Det finns även lim som är giftfritt, men luktar gör det ju
http://www.jadarhobby.pl/wamod-lemon-cement-12ml-bottle-p-15409.html
#13 Är den som Tamyas extra thin eller??Hur är spackel,är den flytand eller fast?
www.bosnafly.n.nu
Wamods är fast.
Vallejo halvt flytande