Nytt i bygghögen, juli 2012
Oooophs…
Ramlade in lite mer till modellstashen under vårt byggmöte i Uppsala idag…
Mvh / Janne
Och en till….
Har tänkt att kronmärka båda…
Thunderbolten blir troligen F 16 märkt.
Mvh / Janne

Trevliga inköp!
GB bilen hade varit kul att ha!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jag är ingen vanlig gäst i den här tråden men nu tänkte jag göra ett inhopp för en gångs skull då jag samlat på mej ett och annat på sistone. Vi börjar med HMS "Visby" i 1:350. Det här är en resinbyggsats som jag beställde på HobbyEasy. Den ser oerhört bra ut med skarpa gjutningar utan pinholes någonstans.

Kul inköp!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#7 MiniArts Valentine är riktigt fin, till ett bra pris. Tamiyas BT-42 är inte fel, den heller. Kul med lite ovanligare objekt.
/Stefan

Hej Stefan
#12,13 Det vore kul att höra vad du tycker om Tiger och Merkavan.
Roger
En tradera-vinst dök upp i dag. En Tiger I från Academy med inredning. Jag bygger mest flygplan ww II men ett och annat markmål är också intressant, särskilt om det är detaljerad inredning, motor, mm. Har någon byggt den här modellen? kan vara kul att veta om den är historiskt riktig eller om de skarvat lite.
Mattias
Nu äntligen har jag blivit lovad att mina modeller från Alfa Hobby dyker upp i början av nästa vecka.
Tänk…Jag beställde i April och så kommer dom nu redan.

Kanske…dom har ju inte dykt upp än.
#16 & 17 Tascas Shermans är fantastiskt fina. Tror inte att du kommer att få något problem med den. Bara njut 
Dragons Tiger är en kanonfin byggsats. Just denna har Zimmerit ingjutet i ytan och det kan man ju ha olika åsikter om. Det finns de som gillar att göra sin egen Zimmerit för att kunna få en "individuell" stil och/eller lägga till skador eller liknande. Dock, jag måste säga att Dragon lyckats med en delikat ytstruktur som ser mkt övertygande ut. Det enda man behöver byta ut är DS-banden mot t ex Modelkasten eller Friulmodel. Skall sägas att jag sett byggda modeller med DS-band och de ser bättre ut än man tror. Låter kanske som en klyscha, men jag ser inget uppenbart som jag skulle vilja ändra på i denna byggsats.
Merkavan har ju getts ut av flera tillverkare på sistone, men jag tycker att MENG har lyckats riktigt bra. Fina gjutningar med bra nivå på detaljering. Byggsatsen innehåller inget fotoets, men jag är övertygad om att den blir riktigt fin "rakt ur lådan" ändå. De typiska "balls & chain" som sitter monterade i tornets bakre del har MENG gjutit i ett stycke. De ser riktigt bra ut! På www.idf-modelling.com finns under "Group Builds" ett par Merkavor från MENG. Av byggtrådarna att döma så är det en byggsats som går ihop utan något direkt trassel. Verkar vara tämligen korrekt i utförandet också, någon kritisk röst om att nedre delen av chassit inte stämmer till 100% har jag sett - men, det verkar inte vara någon större grej. Det typiska grova antikalkskyddet som Merkava har är inte ingjutet i ytan, man får tillverka det själv. Borde inte vara oöverkomligt och ser troligen bättre ut än ett "färdiggjutet". MENG imponerar definitivt. Fin byggbeskrivning har de också.
/Stefan
#20 De i bakgrunden är inte vanliga de heller.
Precision Paints sortiment av svenska Viggenfärger.
Fanns även den rödbruna SJ-färgen i sortimentet.
Kom ut på 70- eller 80-talet.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#21 Tack Stefan.
Byggdag hos IPMS Sydost. Oftast när det vankas försäljning får man något med sig hem och idag blev det ett par Boeings.
En äldre Hales/Hasegawa Boeing B-17F Flying fortress som troligen kommer att byggas som Memphis Belle.
En Revell Boeing B-52D Stratofortress. Ska jag vara ärlig så var det väl lådan som gjorde mig såld, 69 frikkin centimeter lång!! Snusdosa som referens. Och så hörde jag något om extra dekalark? 
B-52an ser riktigt maffig ut :P
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
#24.1 Ja jag åkte dit med en jättekartong stor nog att rymma en fullskalig gräsklippare. Inget arbetsredskap dock utan fylld med fina modeller att lura på mina intet ont anande byggkompisar.
Lådan tömdes till hälften och den tomma plånboken fylldes till bredden.
Så mycket t.om att en liten del gick till en Caproni Ca 313… 
#24.2 Förresten, det ligger ett extra dekalark i… 

#26: Hallå, WildeSau!
"extra dekalark"… månne det kanske kommer att bli en B16/S16…? 
"Vädrad", "vädrad i diorama", eller "rakt ur lådan"?
Lycka till så mycket!
#27 Nä det med extra dekalark var ett litet internt skämt sedan byggmötet. 
Capronin ska bli italiensk… med seks forgassere. 
#28: