Tar paus från plastmodellerna
Håller just nu på med en Dc3 i "Norm72" camouflage och efter den så tar jag en paus från plastbyggandet. Jag upplever att det är för många tråkiga och tidskrävande arbetsmoment och trassel med att hitta lämpliga färger. För att inte tala om priserna på intressanta objekt som t.ex. Lansen och Tunnan. Det som en gång var en avkopplande hobby som utövades med ett par penslar och en tub lim har växt till ett monster.
När man skämt bort sig vid airbrushade och vädrade modeller går det inte bara att gå "old school" så jag ska försöka med en annan enklare gren av modellbygget, kanske figurer eller klippark bara det inte involverar spackling, slipning och kilometer av dyr maskeringstejp.
Kan hålla med om att det kan kännas stressande att få till det ultimata. med färg, vädring mm. Jag har alltid byggt att att det ska se bra ut i mina ögon, vad andra tycker kan jag inte bry mig om. Jag har haft många roliga och intressanta byggtimmar, viss efterforskning har skett på nätet men…jag har aldrig tagit det på så fullt allvar. För mig så är det en ren avkoppling att se att resultatet "är nära nog". Lite fria tolkningar är helt ok för mig.
Jag är väldigt imponerad av dessa byggen som till punkt o pricka riktiga följer orginalet och dessa vill man gärna se mer av (för att få inspiration) men för min del duger det med att man är nåt så när nära.
Många glada byggtimmar ska ni alla styrenoholics ha.
Börje Andersson, Linköping.
Ja det är inte kul när ens hobby gör en stressad eller uppjagad! Jag "vill" egentligen bygga fartygsmodeller i trä, men har fått förlika mig med att jag behöver komma snabbare framåt än vad de byggena gör. Jag slutförde färre och färre byggen och fick dåligt samvete över att de bara stod där.
Så, jag kan rekommendera figurer, vilket är det sätt jag tagit "paus" på. Fantastiskt trevligt att till 99% ägna sig åt att måla!