Feministiska byggsatser
Hej!
Ett tips ifall någon vill bygga ett SCUM diorama.
http://www.1999.co.jp/eng/image/10170425p/10/1
Roger
Ooohhh! På något sätt dras tankarna till Modesty Blaise 

#1 Var inne på samma tanke! Undra hur de ser ut när de är färdigmålade?
Stefan - Modellbyggare
Jag var inne på Modelkastens hemsida igår och råkade se dessa. Måste vara tankeöverföring 
Skulle vara intressant att höra feministrörelsens tankar kring dessa byggsatser…eller kanske inte, vid närmare eftertanke. Hur som helst - det hade varit kul att se dessa figurer (modeller?) i ett dio.
#4: Ja. Särskilt denna modell kan jag tänka mig de skulle ha en del invändningar mot, med tanke på hennes former och på hur hon sitter…
![close] MG girls Vol.1 (3 pieces) (Plastic model) Item picture2
Detta blir kanske en storsäljare!
Roger
Haha
Sjukt roliga!
Jag undrar också vad feministrörelsen tycker om dessa. Å ena sidan så håller de ju på med något typiskt manligt och framstår som starka kvinnor vilket säkert tilltalar dem, men å andra sidan så kanske de kan tolkas som sexobjekt vilket nog inte går hem. Är det ingen som känner någon riktig feminist så vi kan få ett utlåtande?
Undrar vad man ska dem till egentligen? Med tanke på att de håller i mg34:or så gissar jag att de tänkt att användas i WW2-sammanhang, men det är väl ganska tveksamt om propert klädda kvinnor höll på och sköt kulsprutor i någon större utsträckning?
PS. La ni märke till att detta var volym 1? Undrar om de har en hel serie på gång? Mycket märkligt isf 

Den här serien kanske är efter någon japansk film eller liknande? De brukar ju vara pigga på sådant.
#8 Antagligen ligger din gissning nära sanningen. En snabb googling bekräftar i varje fall att det gjorts filmer inom genren "kvinnor med kulsprutor"
:
Ja, jo…ur ett feministiskt perspektiv så finns det väl två (minst) synvinklar:
1: Posistivt - en stark kvinna som har fått nog och ger mansgrisarna vad de förtjänat.
2: Negativt - en sexistisk fantasi skapad av män för att exploatera kvinnor.
Eftersom jag sällan eller aldrig hört någon ultrafeminist yttra något positivt, så skulle jag gissa att alternativ 2 ligger bäst till. Speciell om jag, en vit heterosexuell medelålders man, skulle säga att de är coola…Då måste det bara vara urdåligt.
Nä, men helt allvarligt - givetvis udda, men jag kan tänka mig att de säljer bra. I Japan hittar man ju en del märkliga fenomen & företeelser som hör till deras kultur. Kanske skulle dessa figurer fungera som typ spioner "in action"? Eller rent av Bonnie Brown?
@Joppo - Jag hoppas att det har en hel serie på G!
/S
#10 Wow, typ "Kill Bill" på japanska? Kill Bill-filmerna är bland mina verkliga favoriter 
Denna länk leder förvisso till en nätbutik, men titta lite längre ned i texten - där finns ett ett YouTube-klipp.
OBS! Varning, känsliga personer bör undvika detta klipp!
http://www.megastore.se/template/next%2CProduct.vm?itemid=2206241
#13 Haha… Vilket mörs
Inte riktigt Kill Bill-klass kanske, men helt klart underhållande 
Jag tycker de har lite väl opraktiska kläder. 

Roligt att läsa de trevliga funderingarna i tråden. 
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#15 de där va en kul liten samling gillar de två längst ut till höger särskilt till den sista gissa vad min fru heter 
Nej jag har ett bra äktenskap inga dumma tankar nu tack!
Hej!
ICM har en ny sats med figurer på gång. Något ovanliga men ändå….
Roger
Nu borde ICM ta fram en Polikarppov Po-2 som komplement till dom figurerna. Hon vid bordet ser ju trött ut. Skulle kunna vara en natthäxa som just vaknat.