Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3910 ggr
starhawk
0

Färgproblem Citadel

Härom dagen fick jag för mig att måla ett staket med Citadels Scorpion Green. jag visste sedan tidigare att den blivit lite tjock, men när jag öppnade den hade den blivit ännu tjockare. Eftersom det är en akrylfärg så tänkte jag att den väl förtunnas med Isopropanol som Tamiya och Gunze. Jag pipettade alltså i Isopropanol och rörde om. Först verkade det bli lite lösare men så helt plötsligt blev färgen helt tixotrop, dvs. inte rinnade alls utan som en geleklump, så frågan är vad förtunnas Citadels färger med?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[marcusjohnson]
1

Min polare som målar Warhammer och dyl förtunnar med vanligt hederligt kranvatten med gott resultat!

//Marcus

Maysula
0

Jag använder antingen Modelmasters acryl thinner eller Tamiyas

motsvarighet utan problem. Gamla akrylfärger som blivit sega kan

man få liv i på det viset men efter en tid kan dom bli tok sega !

Thomas

StefanW
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…en liten film i ämnet. Jag brukar tunna ut med vatten och någon droppe retarder för att få den att flyta ut lite bättre.

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Kul video men det är en punkt jag vänder mig mot, han sa använd aldrig färg direkt ur burken, jag använder alltid färg direkt ur burken och det går hur bra som helst, dessutom rörde han inte om i burken innan han tog färgen, jag rör alltid om ordentligt före. Att blanda färg på en palett passar inte mig, hur skall man få samma kulör när man målar andra gången då? Behöver jag en kulör jag inte har så blandar jag till den i en burk då kan jag måla med den när som helst och behöver inte "få till" den på en palett.

strigon
1

Jag använde vanligt vatten när jag målade Warhammergubbar. och det gick fin fint :)

starhawk
0

Skall testa med vatten och se vad som händer!

PonCar
0

Är det vanligt vatten som gäller också om man använder Vallejos akrylfärger? Funderar på att skaffa ett set till att måla figurer i första hand. Har aldrig testat akryl förut som den inbitna Humbrolsniffare jag är… (Undantag är dock Tamiyas sprayer -fast de kanske inte är akrylbaserade, med tanke på lukten…)

berfrund
0

Japp jag kör kranvatten i mina vallejo funkar fint!

Ninjapixel
0

Jag brukar också köra vatten till mina akrylfärger (citadel och vallejo).

PanzerRanger
0

Alla games workshops färger kan man rädda med vatten

widen76
0

Tamiya X-20A funkar alltid!