Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3512 ggr
itrent
0

Snabblim

Hej på er.

Tänkte efter ett års smygtittande på denna underbara sida, ställa några frågor.

Jag använder ibland snabblim till vissa delar, mest för att slippa vänta tills det härdat ordentligt. Men vid två tillfällen har delarna "vridit" sig och fått en form av en,,hmmm, mjukglass, fast utan strut dåObestämd.

Vid båda tillfällena har det handlat om kon-formade delar. (nos-konen till JAS och konerna till luftintagen på SR-71 Blackbird.

Är det någon här på modellbyggarnas Wikipedia som vet vad det kan bero på?

Kommer inte att använda snabblim på liknande delar igen. Men finns det några mer fallgropar jag bör tänka på?

MVH Martin

Joppo
0

Vad syftar du på för lim när du säger "snabblim"? Menar du cyanoakrylat dvs det som man i vanligt tal kallar superlim?

starhawk
0

Frågan är väl snarast vad ditt snabblim är för något, det vanliga superlimmet cyanoakrylat har jag aldrig varit med om att det missformar delar såsom du beskriver, däremot förekommer det att det missfärgar delar, särskilt glasdelar kan bli mjölkfärgade. Det där låter snarare vad som skulle hända med lite för mycket av vanligt flytande plastlim

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

itrent
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just det,,,det vanliga Loctite superlim. Antar att det är det som är CA lim.

Jonsson9
0

Har upplevt samma när jag använt för mycket vanligt plastlim.

Dock aldrig använt CA..

Vänlig hälsning, Martin

starhawk
0

#3: Jo det där är CA-lim, men aldrig hört talas om att det skulle kunna påverka plast på det viset, är det säkert att det formats på det viset så det inte är en missfärgning som lurar ögat?

I vilket fall som helst använder jag inte superlim längre, främst av två skäl:

1. Det limmar hellre hud än föremål (vilket är föga oväntat eftersom det togs fram för att limma ihop sårkanter, avsikten var att förebygga att sår blev inflammerade under Vietnam-konflikten)

2. Jag och några andra har erfarenheten att en del fogar släpper efter ett tag, delar som satt järnhårt är helt plötsligt helt lösa

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

itrent
0

Hmmm, det kan nog vara så som ni säger. Att jag använt lite för mycket plastlim, och inte alls CA till dessa delarSkäms. Jag som var så säker på att det var CA, då den stod bredvid modellerna när jag återupptog byggandet efter två veckors uppehåll.

Nåja, då har jag lärt mig vad för mycket plastlim kan resultera i.

tack starhawk o ni andra.

StefanW
0

Titta in på: Bra-att-ha-trådar, där finns det trådar i samma ämne (och mer där till) som kan vara "matnyttigt"

Stefan - Modellbyggare