Sd.Kfz.165 HUMMEL (early)

Duktigt jobbat pebben! Det krävs mod och diciplin för att orka ta fram "dammråttorna", istället för att börja bygga på en ny modell!! 

Det verkar om du kommit rätt så långt med den! Var det något som krånglade?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#2 men det är roligare att öppna en ny!
tyvärr har det hänt ett par gånger så det har blivit en hög brr.
#3 ja alla stora delar är på plats men det är många små delar kvar! inget krångel med modellen men en separation kom imällan blev inte så mycket limmat under den tiden! men nu är jag sugen på att få se den färdig. tror den kan bli lite frän.
//pebben

#4: Den har ett fränt utseende! Ser fram emot fortsättningen.
Läcker ritning förresten!

minsann om det inte är Humlan, själv har jag bara en geting (Wespe).
snygg pebben :)
#6 jag hadde en wespe men den gorde katterna slut på!
jag fick limmat lite igår lagade skyddet till kanonen hållaren till kanonen och fick på en lampa och fick på ett par lådor. nu börjar det bli dags att montera kanonen men om jag ska stoppa i nått extra i humlan är det ju bättre att göra det innan ska bara fundera ut vad som ska i?.
//pebben

rätta mig om jag har fel: hummel var väl inte direkt avsedd som anti-tank, utan ingick i samma kategori som Wespe, Marder - alltså självgående artelleri?…medans elefanten mer var avsedd att slå ut fiendens pansar (dock usel i närstrid ska tilläggas då den saknade såväl ksp som kraftigt sidopansar upptill) själv målar jag dessa figurer för tillfället

#8: Om du frågar mig, som inte är pansarbyggare, så har du alldeles rätt. Vad jag har förstått så räknas väl Hummeln in som bandhaubits, alltså självgårnde artilleri. 
hummel wespe grille osv var enbart självgående artelleri men det byggdes även pansarvärns versioner på dom. marder som du skrev var en sådan byggdes på både panzerII och panzer 38T chassit och utrustades med bla den ryska 76mm/ den tyska 75mm. i olika versioner. hummels pv version hette hornisse senare nashorn och hadde en 88mm pak som skrotade allt den träffade ploppade av tornet lätt på en t34a på över 1000 meter! men i närstrid låg den risigt till! man kan nog säga att tyskarna satte en pv pjäs på allt dom hadde på larvfötter från panzerI till tigern med olika resultat..
//pebben

ja just det, Nashorn glömde jag bort. men varje dag lär man sig något nytt. tack för infon :) alltid kul fördjupa sig.
#8 elefenten som är den senare versionen hadde en ksp och annvändes i italien. ferdinand som annvändes i bla kursk saknade dock helt ksp vilket den fick sota för i kursk. hadde dock bra frontpansar och en utmärkt pv pjäs men var som du sa inte helt utan brister. (det fanns även mekaniska sådana) och vem har inte sett journalfilmen där det står flera stycken och brinner?
//pebben
att hålla ordning på alla tyska fordon är en hel vetenskap! om man sedan lägger till erövrade och prototyper typ bisonII eller grasshopper så blir det lite svettigt!
men då och då hittar man ett foto på nått man inte sett förut och det är rätt roligt ! det blir ju typ en hobby i hobbyn
trumpater är visst på väg att ge ut en grashopper (pmms)
//pebben

aningens större än min Wespe, framför allt uppe i "kajutan" i Wespen fick bara 2 plats, här ser det ut som att minst 4 verkar uppe i tornet.
och sen alla allierade fordon som gavs bort till ryssar, kineser m fl. t ex Stuart, Sherman användes flitigt i olika modifieringar utanför USAs krigsmakt.
//Thomas