Vad har du för hobbyfordon ?

I dagsläget har jag tre hobbyfordon och planerar för ett fjärde. Det är:
Volkswagen typ 1 1960 som är under renovering.
Jaguar MkVII 1954 som skall väckas ur törnrosasömnen i år.
Land Rover LWB 1967 som köpts nyss och skall besiktigas innan vi börjar åka.
Dessutom planeras ett bygge av en Locost med Saabmotor och BMW-mekanik i övrigt.

# 3…skön mc…Har själv en R1150r…den tar jag mest om det ska ut o köras långt…Efter en heldag på choppern får en gå på värktabletter i 14 dar
…skoj o få se en trampcykel,eller vad en nu ska kalla den…ser dock väldigt bekväm ut
Kört hoj sedan -75 är inne på min tionde, en Yamma Dragstar Classic , för övrigt den andra draggen jag har, underbar motor.I chopper svängen var det en HD -750, en gammal krigare och en BSA.
Börje Andersson, Linköping

#9: Hur fungerar din Skeppshult? har hört många inkusive cykelreperatören som säger att dom inte är nåt vidare, men jag har ingen egen erfarenhet av dom
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#12:
Hej starhawk!
Låt mig uttrycka mig så här: innan jag köpte Skeppshultcykeln hade jag en icke namngiven "lågpriscykel". När jag hade lämnat in STC:n på 80-milaservice för ett par år sedan behövde jag göra ett ärende nere i stan, och då tog jag den andra cykeln, och jag var ytterst nära att omgående lämna in den på skroten…
Jag hade först tänkt provcykla några cyklar av olika märken och modeller, men så snart jag testade STC:n hade jag redan bestämt mig för att köpa den modellen, utan minsta tvekan alls.
Kort sagt så är jag så nöjd med min STC att jag aldrig vill ha något annat märke. Den är stabil som en stridsvagn och har väghållning som en Formel 1-bil. Jag har till och med kört en hel del med den på skogsstigar, vilket den har klarat utmärkt bra genom att den har punkteringsskyddade däck, "dubbelväggiga" fälgar och kraftiga ekrar med limmade nipplar.
På två år har jag cyklat lite drygt 300 mil på den, och enda underhåll jag behövt göra på hela den tiden är att pumpa däcken lite grann.
Jag är helt enkelt hur nöjd som helst med den.
/D

#14: Låter bra, inte för att jag tänkt köpa nån Skeppshult jag var bara nyfiken efter kritiken jag hört. Visst är punkteringsskyddade däck underbara? Enligt dom "renläriga" så skall dom visst ha högre rullmotstånd men jag märkte då ingen skillnad när jag bytte från vanliga till skyddade, läste om en kille som testat en hel radda däck på en testbänk, enligt honom var skillnaden obefintlig mellan oskyddade och skyddade
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#16: Ja, jag tycker också punkteringsskyddade däck är underbara. Inte minst sedan jag vid ett tillfälle då jag var ute på långcykelrunda på länsväg 245/247 "råkade hitta" en väg där det pågick vägarbete när jag cyklade Ludvika-Saxdalen-Skattlösberg-Sunnansjö-Ludvika och det visade sig att det pågick vägarbete på sträckan. Det var på en väg som inte fått asfaltbeläggning ännu, utan jag fick cykla på fem centimeter stora makadambitar på en sammanlagd sträcka av 1,1 mil. Både jag och cykeln klarade det visserligen, men det var ändå en ganska skakig upplevelse, bokstavligen. Nästa dag var jag till kommunens turistbyrå och köpte en karta som visar var det finns bra cykelvägar…
Däcken på min Skeppshult har ett kevlarband inuti, och åtminstone upplever jag däcken som mera stabila än "vanliga" däck, också om de inte är så hårt pumpade.

Som frankofil åker jag mer än gärna olika Citroën. C4 och C5 till vardags och så har jag det här oansenliga spjutet stående för tillfället i väntan på plats, tid och pengar.
En BX 16V från 1990, en kurvkramare med accelerationskraft större än utseendet låter påskina. Något många "balla" bilar i filen bredvid snöpligt fått erfara, knappt 8 sekunder upp till hundra med en femdörrars familjesedan! Den är skitskoj helt enkelt.
Cyklar är kul men det har inte blivit några längre och/eller regelbundna turer nu på länge. Fast det suger i kroppen och själen efter lite fartvind i ansiktet, har en Univega MTB med slicks då det mest var asfalt och några grusvägar då det begav sig i trakterna av Märsta med omnejd. En fin tur var över övningsfälten genom skogen till Rosersbergs slott och vidare till Väsby och hem till Märsta igen via Arlanda. Här i Falun finns det inte lika lättillgängliga cykelrundor som där nere.
Niclas
Är delägare i en 1974 SAAB95

Har haft både Opel Kadett B -72 (första bilen) och en Volvo PV 544 -62.
Nu har jag bara kvar min Zündapp KS 50 från -68 samt en Monark moped, -67. I övrigt får jag åka med i farsans Jaguar XJ6 från -71 (Serie I) på somrarna.
//Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jag brummar runt i denna.
(Länk till bilden: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Dam/Ahwanee-28-271214/)
#23…Zundapp KS 50 vart min första moppe
…köpte den vid 13 års ålder…Farsan vart tvärförbannad o tvingade mig sälja den
….Han gick o köpte mig en Suzuki K50 istället…Den första som kom med oljeblandningen i en burk under sadeln….Lovar att den gick o trimma gött….Satte i ett förgasarmembran till 125 an…Fanns inte en polis vid den tiden som fattade varför den gick som satan i gatan
Privat har jag en VW 1300 -66:a som står pallad och nerplockad i ett minimalt hyrt garage som lååångsiktigt renoveringsprojekt, men till min stora lycka fick jag arbetsgivarens tillåtelse att köpa in denna Ferguson "Grålle" 53:a (bensinare) med originalplog till "samlingarna" på Nynäs slott där jag jobbar. Fullt körbar, men sörplar soppa som en svamp! Behöver lite finjustering, men annars i härligt, körbart bruksskick! Här snackar vi körupplevelse i max 20 knyck i medvind å nedförsbacke…
IT,s a SAAB som så fort jag kan, ska få gå i pension! ja och bevaras så gott det går
. Låter kanske dumt men så det är!!!!!!!!