Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 2629 ggr
svinto
0

Harder & Steenbeck Airbrush Evolution FPC Silverli

Undrar om det är någon som vet nått om dessa sprutor….antingen om du har en lr om du vet nått om dem….

Är nämligen sugen på att införskaffa mig en ny spruta då min biltema la av för ett par dagar sen

//Jocke

ElLobo
0

Jag funderar också på att skaffa en spruta, och det mesta lutar åt Evolution, så jag ser också fram emot synpunkter och kommentarer.

De säljs i alla fall bl a av Modellhuset Liden, Puma Hobby och Hobbybokhandeln.

TommiN
0

Jag beställde en ny kompressor,och samtidigt en ny spruta,och det var en Evolution-spruta,får väl grejorna mot slutet av veckan,så jag kan höra av mig hur grejorna funkar.

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från säker källa har jag hört att man lika gärna kan köpa en Evolution som en Iwata vad gäller prestanda fast till betydligt mindre pengar.

Vem påstod då något sådan? Jo, en modellbyggarbekant som även sysslar med mer avancerade tekniker.

Här finns Freddyboy och hans egen sida med lite bilder på vad han sysslar med.

Förhoppningsvis kommer han igång igen när studierna snart är avklarade och visar mera av sina talanger.

Niclas

StefanW
0

#3 Den lackeringen var grym, såg den från någon tävling för inte så länge sedan. Det hade inte gått att nysa när man gjorde den!

Man får väl fråga honom om han har tid att titta in här och ge lite tips till oss kunskapstörstiga byggare..

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#3 Be honom att aktivera sitt fotoalbum…det var ett tag sedan han var inne på sidan. För jag är nyfiken!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

svinto
0

ok med andra ord så gör jag inte bort mig om jag slänger ut en 15-2000:- på en sådan spruta då jag använder den flitigt både till modellbyggen och till bilar och annnat roligt som man kan måla i skala 1:1 :)

svinto
0

nu ska man bara övertala den andra i familjen att jag bara måste ha en :)

StefanW
0

Du får gå och se bedrövad ut…för tänk så roligt allt skulle bli om du bara hade en…

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Fredrik kommer nog igen bara livet snurrar lite långsammare för honom. Vet att det var länge sedan han tog itu med sin sida och allt däromkring. Han har gjort lite stora bilar och annat kul vad jag förstod när vi sågs på IPMS-Open nu sist.

Han är helt klart grymt talangfull, pick-upen är ett snabbjobb på några timmar från det att han lade den svarta basen tills motiven var klara. Önskar att jag hade gnistan och tålamodet att lära mig lacka sådär men det känns inte riktigt som min grej.

Fast det kanske ändrar sig med bättre utrustning och lokal framöver. I alla fall önskar jag mig en egen "snickarbod" att låsa in mig i.

Niclas

ElLobo
0

#2: Köpte du allt från samma ställe och fick "paketpris", eller köpte du kompressorn separat?

Och vad för slags kompressor var det?

Det ska bli spännande att höra dina synpunkter och naturligtvis att se resultatet av dina nya projekt.

TommiN
0

Det var paketpris,jag kommer inte ihåg vad det var för kompressor,jag kan återkomma om det.

TommiN
0

Ja!!Nu har jag fått hem grejorna,här är en bild på kompressor och airbrush,har dock inte testat dessa ännu

TommiN
0

Hoppsan…fel bildGenerad,nu då!!!

TommiN
0

den förra var på tjejen min,sorry…allt ligger i samma mapp.

ElLobo
0

Lite synpunkter på IPMS Stockholms forum

---

Funderar på att köpa en ny airbrush och det blir nog en Evolution Two in One av någon modell.
Finns det någon anledning att gå på Silverline modellen istf. den "klassiska".?
Använder mest Humbrols färger.
Något annat att tänka på, erfarenheter av Evolution?

---

Skaffa en spruta med justering av lufttrycket - det kommer du att
vara glad för!

---

Prismässigt skiljer det knappt nåt, så en silverline PfC med lufttryckskontoll på själva sprutan skulle jag nog satsa på.

---

"Klassikern" kan du bygga ut vid senare tillfälle om du skulle behöva fler finesser.

---

svinto
0

Fick min Evolution Silverline FpC nyss så de blir till att testa den ikväll…Äntligen kan jag fortsätta med mitt byggande….Första intrycket var att de känns att de e mycket bättre kvalité än biltemas (De är den enda sprutan jag kan jämnföra med). Sen så testade jag bara att hålla i den och de känns kanon då denna väger ett par gram mera än Biltemas…detta va mitt första intryck av den i alla fall

ElLobo
0

#16: Med tanke på vad andra tycker och vad du och TommiN tycker, så är det väl bara att spara ihop pengarna för sprutan och lägga in en order. Eller kanske t o m ett paket med kompressor … Cool

svinto
0

Ska se om jag kan få "Provköra" den ikväll på min mustang så ska vi se va jag tycker om sprutbild m,m

svinto
0

Så nu har jag provkört den en snabbis å här e min reaktion på de hela =)

MYCKET NÖJD!

Som sagt va så kan jag bara jämnföra med Biltemas Spruta….

Mycket skön spruta att arbeta med och är mycket nöjd över FPC (Ställbart lufttryck på sprutan 20-100%) systemet…underlättar mycket =)

Rengöringen var simpel om man ska jämnföra med Biltemas…de var en ren fröjd att få den skinande ren igen =)

Ja kan bara rekomendera denna spruta….

//Jocke

ElLobo
0

#19: Låter ju som ett mycket bra köp!

TommiN
0

Rengörningen tyckte jag också var mycket enkel,dom är bra dom sprutornaSkrattande.

50m2
0

Hej alla

Jag läser detta forum ganska ofta men har aldrig kommenterat förrän nu.

Jag köpte min Iwata HP-CH på ebay för 1285:- med frakt det är en spruta med separat inställning av lufttryck. Det är nog ett av de bästa köp jag gjort, ångrar det inte en sekund. Jag körde Aztek förut och kommer aldrig att använda den igen. Det här är mina personliga åsikter, jag har aldrig provat evolution så den kan jag inte kommentera, Iwatan är otroligt lättanvänd och lätt att hålla ren.

Peter