Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2608 ggr
Eneknot
0

Simpel kompressor till färgspruta

Hej på er!

Jag är en modellbyggaramatör av omätliga mått, men har sedan tidigare en ganska schysst färgspruta. Byggde en hel del modeller när jag var liten och hade då tillgång till pappas kompressor.

Nu är jag sedan länge utflugen och har i och med att jag arbetar på annan ort börjat återuppta modellbyggarintresset för att ha något att fördriva kvällarna med.

Eftersom jag inte är superseriös i mitt byggande (i varje fall inte än) så har jag några funderingar kring hur man kan skaffa sig en airbrush-rigg som inte kostar jättemycket pengar, men som ändå levererar godtagbara resultat.

Det jag lärt mig när det gäller att måla med färgspruta är att man behöver ett ganska lågt och jämt tryck för att få en fin fördelning och undvika att det skvätter stora färgdroppar. Billiga kompressorer (för pumpning av däck etc.) håller förhållandevis högt tryck (mellan 10-20 Bar). Jag ser därför två alternativ:

1. Skaffa en tank med en manometer som du sedan fyller upp till optimalt tryck.

2. Gå MacGyver på hela kompressorn och bygga till en tryckregulator som man kan reglera trycket med.

Jag vill gärna att alternativ 2 ska fungera eftersom en tryckregulator är betydligt billigare än en vettig tank, men jag är inte helt säker.

Vad tror ni? Om vi kan komma fram till något lovar jag att lägga upp en guide på hur jag bygger den!

Tack på förhand!

//Karl

Baloo1983
0

Du kan hitta billiga på Jula men dom har oftast så man inte kan ställa in trycket som du vill ha när du ska måla… Så då får man köpa till en trycklufts regulator som du även på jula kan köpa för en okej summa pengar.

Då dom flesta är smorda med olja så finns risken att det kommer med luften ut så när du kollar på regularor kolla på en som har med oljefilter också det är mitt tips…

Köpte allt mitt på jula för att lära mig och för att det var det jag hade råd med för tillfället. Tror jag la ner c:a 1500kr för kompressor airbrusch regulator samt slang och kopplingar.

Bor i hus så jag störs inte av att min kompressor har ganska hög db när den jobbar men bor du i lgh så ska du nog satsa mera på nån som är framtagen för att airbrusha med för dom är i regel tystare.

http://www.wix.com/mstromgrenm/baloo

StefanW
0

Mina erfarenheter av att bygga något själv, var inte så lyckade och billigt blev det inte heller! Först så hade jag en kompressor för garaget som har en ljudnivå på 98db och det är inte något som jag skulle vlija rekomendera om man bor i lägenhet eller har andra i hushållet som kan ha synpunkter på när man målar mitt i natten. Det blir inte så dyrt att köpa någon bra kompressor och skulle man tröttna så är de lätta att sälja. Fundera på vilken prisklass som skulle passa. Så kan jag med flera komma med förslag.

Stefan - Modellbyggare

JohanEriksson
0

Jag säljer en riktigt grym och tyst kompressor för 3000:- (nypris över 11000:-).

Titta på blocket anonnsen om du är intresserad:

http://www.blocket.se/stockholm/Begagnad_Silentmaster__SEM_50_8_9_W__40225532.htm?ca=11&w=1&last=1

/Johan