Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1703 ggr
starhawk
3

Resin

Eftersom en resin-modell nu har kommit i "byggläge" så har jag tittat runt lite på bestämmelser och sånt beträffande urethan-plast som ju är resinets tekniska namn. Uthärdad resin betraktas som ett stabilt material som är ofarligt att hantera, däremot gäller speciella krav vid slipning, svetsning o likn. Det poängteras särskilt att plasten kan avge vissa gaser vid upphettning. Den slipning som avses är med stor säkerhet maskinslipning vilket ju ger en viss upphettning. Om man däremot slipar för hand och även våtslipar så är det ju inte frågan om någon upphettning, slipdammets farlighet baseras snarare på partiklarnas storlek och inte att det just rör sig om resinplastpartiklar, dessutom är farligheten en misstanke inte nåt fastslaget. Skillnaden mellan resin och polystyren är i det här fallet är att resin är en härdplast som sönderfaller i sina komponenter vid upphettning medans polystyren är en termoplast som bara blir mjukare vid upphettning. Jag samtycker därmed med dom personer som envist hävdar att slipdamm från resin inte är farligare än vanligt slipdamm. Detta givetvis under förutsättning att det är handslipning det är frågan om och inte maskinslipning. Att sedan slipdamm inte är nåt trevligt som man helst vill slippa leder ju till att jag mest våtslipar både polystyren och resin, men jag kommer inte göra någon skillnad på de båda i fortsättningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Bra skrivet Starhawk, och jag håller med.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Orso]
0

med tanke på hur en del resinmodeller stinker när man öppnar lådan undrar man om dom är helt uthärdade