Auburn Speedster 1935
Sågen grejar inte de skarpa kurvorna i nedre hörnen, så där blev det till att ritsa sig hela vägen igenom… Blev ändå ganska "grovt" snitt, så ska detta bli lite snyggt måste jag antagligen spackla en del för att det inte ska bli alltför stora glipor. Vis av detta bestämde jag mig för att på andra karosshalvan bara ritsa ganska djupt och sedan slipa ner de upphöjda markeringarna -blev bättre. Har ändå inte tänkt att dörrarna ska vara öppna.
Man undrar vilken byggsats de har fotat på box-arten, som visar en superfint detaljerad Auburn…. Är den byggd av satsen i lådan, så måste nån byggare ha ägnat mycket tid åt konvertering och extra detaljering…
Hur som helst har jag börjat med motorn också. Superkromade taskigt gjutna plastklumpar. Se hur det blänker! Men inte denna ska synas sen, så det kvittar. Tänker inte lägga ner massa tid på den. Bara få ihop den och måla hyfsat så får det vara sen. Blir till att slipa o kreta bort en hel del krom om limmet ska ta… Finns det "anti krom-bad" för styrenplast?
En nästan lite komisk motordetalj är byggsatsens fläkt -kolla väderkvarnsvingarna i bilden i #4. Det här är för övrigt min hittills enda byggsats som verkar vara medvetet gjuten med buckliga skärmar
Som väl är ska det här bli en gammal Daytona beach-racer, så lite bucklor här och var kan inte skada… Kanske man rentav skulle buckla till den lite mer nånstans…

#4.2: De vanliga tipsen som brukar nämnas för kromborttagning innefattar kaustiksoda, bromsolja, vanlig grönsåpa, Mr Muscle ugnsrengöring och T-Röd.
# Samma som för övrig färgborttagning i stort sett alltså? Nu tror jag i o för sig inte det skall behövas på den här lila motorn utan jag nöjer mig med att slipa o skrapa och sedan grunda och måla på.
Trevlig bil och bra start!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#9 "Roger"? Syftar den månne på någon filmbil (Roger Rabbit?). Den på CCM-open (se bilden i #9) var otroligt snyggt byggd, men min version kommer som sagt vara av en helt annan karaktär.

En "Roger" i det här fallet syftar på byggaren, Roger Nordhagen. Hopplös människa att lacka och bygga snygga kustombilar.
Ser med spänning fram emot din version, jag är full av beundran över er som tar er an denna citron till modell och gör något snyggt av den.
Niclas
#11: Aha! Nu är jag med…kopplade inte riktigt… Om min racerversion blir snygg låter jag vara osagt -den blir ganska avskalad, t.ex inga strålkastare, stötfångare eller annat "onödigt tjafs". Och lite bucklig och ganska skitig kommer den att bli också! Ska ingå i ett litet historiskt Daytona Beach dio är tanken.
Kan för övrigt meddela att passformen verkligen är usel. Tur man har spackel…
Ser spännande ut! 30talsbilar är härliga!
Visst ser det kladdigt och dant ut, men efter ett dygns härdande gick det bra att börja slipa….och slipa…och slipa… Ikväll klämde jag så dit karossdelen med bottenplattan inkl bakskärmarna. Och av bara farten fick framskärmarna hänga på de med. Som synes är detta en mycket enkelt uppbyggd modell -ingen separat ram t.ex utan hela underredet inklusive motorna oljetråg o undersida växellåda består av en enda platta.
Jaha, bilden på bottenplatta, skärmar o kaross hoplimmat kom visst bort nånstans i överföringen kamera-dator. Vi får nöja oss med en bild på krom-klumpen till motor istället. Märkligt nog tycker jag den bestod av förvånansvärt många delar ändå -den är inte ens avsedd att synas i den färdigbyggda modellen eftersom huven o dess sidor måste limmas fast om det ska hålla ihop…
Och återigen -observera fläkten som ser ut av att vara ett hembygga av hopspikade brädlappar…
Bra filat och slipat Pontus! Fläkten ser verkligen grov ut!
Jaha, nu får man nog ta en tur upp till slottet igen för att beskåda alla dina ypperliga alster! Har du kaffepannan på?
#22: Jag är rädd att själva bygghörnan tyvärr inte är belägen så ståndsmässigt som på slottet….byggandet äger rum hemma i lägenheten. Men kaffepannan är självklart alltid på för fikasugna modellbyggare som har vägarna förbi Nynäs!
Vilket evigt slipande och spacklande.
Välkommen i klubben får man väl säga då.
Du får till det väldigt bra.
Fin liten motor.
Fina figurer! Det var ju ett riktigt bra pris!
#26 Kollade på "Model railroads; G-gauge; figures" på e-bay. Finns set med många fler gubbar också i samma stil (verkar vara avgjutna Preiserfigurer?) till humana priser.
Ser intressant ut! Civila figurer är ett elände att få tag i!