Ert största misstag?
Tjena!
Jag tänkte jag skulle starta en tråd där man kan skriva om den största blundern man gjort som modellbyggare… Tex om man råkat tappa sin alldeles nya fina modell nerför trappan, eller kanske limmat ihop handen mot pannan med superlim
Här är iaf min största blunder:
Jag sitter och håller på bygger grunden till ett diorama med papier maché. När jag är klar med detta ställer jag mitt ganska kladdiga diorama i fönstret för att torka. Hrm..? tänker jag…
"Kan jag kanske snabba på torkningen lite?"En glödlampa tänds ovanför mitt huvud…
"Jag stoppar in den i micron! Då kommer den ju att torka skitsnabbt!"
Sagt och gjort… In med diot i micron på full effekt. Nu kommer det riktiga hjärnsläppet… Av nån outgrundlig anledning stannar jag inte och tittar så min "diokokning" fungerar bra, utan jag går tillbaka till mitt vardagsrum och fortsätter pyssla med nåt annat.
Efter någon minut eller så skriker min tjej:
- JEPPE!!! Det är rök i hela köket!
"Oopppss!" tänker jag och springer in i köket och möts av en ganska skrämmande syn.
Ur mikron väller det ut tjock grå fuktig rök. I mitten av köket står min ganska panikslagna dam och undrar vad hon ska ta sig till… Jag sliter upp mikrodörren och ser de glödande resterna av vad som en gång var mitt fina diorama… Med hjälp av en grilltång lyckas jag få tag i diot som jag sedan kastar ut på vår trapp… Puh… Faran avvärjd…
Såhär i efterhand är hela grejen ganska rolig, men just då var den rätt skrämmande… Jag fattar fortfarande inte hur jag bara kunde gå ifrån mikron efter att jag satt på den… Inte direkt mitt livs smartaste ögonblick
Så vad kan man då dra för lärdom av detta? Kanske att mikron är till för att tillaga MAT och inte dioramor… Men det kanske det bara var jag som inte visste
?
// En ibland lite disträ Joppo som gör knasiga saker
PS. Min mikro luktar fortfarande konstigt… Men det är nästan bara bra… Då blir jag påmind om att jag kanske ska tänka efter lite extra när jag får en "bra" idé. .DS
!!! Den var bra! Nästan så att jag känner igen mig,har dock inte gjort någon sådan blunder i mitt modellbyggande men ändå..
Det jag senast gjorde var att försöka ta bort färg efter ett misslyckat målande. Det var en vindruta som skulle ha svarta kanter. Eftersom jag inte blev nöjd med resultatet så lade jag rutan i lite "Bionafta"
(penselrengöring) med resultatet att rutan blev alldeles kladdig och mjuk…
…
Så det blev till att tillverka en ny ruta.
Sensmoral; pensel rengöring förstör plast detaljer
..
//pentti.
jag har råkat lämna färdiga byggsatser nära mark höjden,så grabben kom åt de,samma sak med obyggda en riktig fin byggsats i skala 1/32,de första ha sa,pappa titta jag flyger…..nu så ligger mina byggsatser högre upp..
www.bosnafly.n.nu
#1 Man lär sig av sina misstag
… Har du nån bild på "tuggummirutan"?
#2 Jag kan tänka mig att pappas "leksaker" är mycket intressanta för en liten grabb
# Nej, har redan slängt den men där nämde du något: kanske man ska börja spara på sina "misstag" och visa upp dem på denna tråd?
//pentti
Inte gjort några misstag så mera än att låta min systerson låna en låda när han var mindre med en obyggd modell i … Detta slutar med att han hänger sig över den och säger kan vi inte bugga lite …troligen går det aldrig att få ihop mera det blev mos. Nu är han som tur är äldre och brukar stå med stora ögon och kolla på dom genom glaset på vitrinskåpet. Mindre fungeravtryck nu med.
Fast den där klassikern med lim på fingret och fingret på fel ställe har ju hänt någon gång speciellt på rutor på bilar.
Gismo
#4 Varför inte? Det skulle nog kunna bli kul
Dessutom skulle det ju kunna bespara oss andra från att göra samma misstag…
#5 Modellbugg? Hur går det till egentligen
?
Modellbugg blev det för han var inte så gammal så det svårt med en del bokstäver när man är liten ….Han fick inte till y det blev u istället. Har kvar modellen men den är ganska mos …

Skulle man skriva om allt som man har (miss)lyckas med så kan jag nog skriva en lång artikel uppdelad i olika kategorier: Klantigt/hjärnsläpp, Otur, Kan någon förklara varför det blev så? Tillverkarens misstag (beskrivningar/Tillverkning) o.s.v.
Många gånger blir det enligt: "Try it an error" metoden när man är ute på tunn is och cyklar runt i mangen med fyrkantiga hjul. Fast jag kan inte låta bli att le åt mina egna blunders (om det får gå lite tid) ibland. Ofta kan man korrigera det värsta och sedan får lägga ribban på en nivå som är rimlig i förhållande till modellen och byggarens förmåga (SISU)
Stefan - Modellbyggare

Förutom att jag byggt sönder ett större antal modellbilar
Så mickrade jag sönder en 55 cheva huv på byggmötet i ornäs

I min ungdoms glada dagar möttes jag av min mamma när jag kom hem från skolan en dag. Hon sa: att nu får jag inte bli upprörd! Jag förstod genast att nått fruktansvärd hade hänt, Sprang fortast möjligt in till pojkrummet mitt, KATASTROF !!! Billybokhyllan med alla mina modeller låg i kras….
…..
Det visade sig att min systerson ( då ca 5 år ) vid ett obevakat tillfälle hade försökt klättra upp för att nå något, och då välte hela rasket med ungjäv…. och allt!
Alla mina modeller krossade…..
… Hur det gick för ungjäv…. brydde jag mig inte ett dugg om. Fast nu har jag, humhmm! nästan förlåtit honom!
Att förankra bokhyllor och dylikt är inte helt fel! Nu när jag tänker på det så är mina vitrinskåp ännu ej förankrade
Annars är väl min "modellblunder" att man kanske köpt på sig en aning lite för mycket modeller….
mvh / Janne W

kul tråd! kommer en grej jag gjorde i början av mitt modell byggande, då hade man humbrol på små sprayflaskor.
Vann en modell i tidningen Pilot som jag sprayade med nämda spray, det blev helt perfekt och så tog den slut och den spottade ut en avskeds klump med färg mitt på vingen.
I paniken gjorde man allt för att försöka blåsa ut droppen på vingen men va f.. sitta här o blåsa fram med hårtorken och på med blåååset!
Färg och värme blir vadå!!! sen va den kärran totalförstörd…
Minns det idag som en kul grej men då det hände fy va dum man kände sig hehe
Småmissar gör man ju jämt… T ex tycks lim och rutor älska varandra. Men värsta missen var nog i tio-elvaårsåldern. Hade fått Airfix Lufthansa Boeing 747 i julklapp, någon gång under sent 70-tal. Glad i hågen drog jag igång bygget redan på juldagen. Allt gick snabbt (som alltid) och plötsligt var det dags att äta.
När jag kom tillbaka till byggbordet möttes jag av en dyster syn. Ena vingen hade hamnat rakt över el-elementet, "Ei sa peitää", ni vet. Och nog var det ei sa peitää alltid. Den stackars yttervingen slokade som om den vore målad av Salvador Dali. Suck!
Indirekt inget med modellbygge att göra, men jag skulle säga att gifta sig är misstag - i alla fall ur den synpunkten att inköpskontot minskat drastiskt…
¤13
det ligger nåt i det,hoppas hon inte läser detta bara…..men det har sina fördelar med
www.bosnafly.n.nu

#0 Bra ide Joppo!
Hemsk och rolig papiermache historia! 
#10 Janwahlgren Herrejösses va hemskt! 
#12 J35B aj va trist!
Jag gjorde "alla" misstag som liten 8-12 åring, så det är gammalt, men jag är säker på att jag har många misstag kvar att göra! 
#9 Ännu ett bevis på att mikrovågsugnar och modellbygge inte hör ihop
#10 Shit! Instämmer med Johannespanzer… Vilken hemsk historia… Jag hade nog inte heller förlåtit min systerson i första taget efter en sån incident

Rolig tråd det här!
Mitt största misstag liknar Janne W:s ovan, #10, i och med att det handlar om att inte sätta fast/placera tillräckligt högt…fast det var bara en modell som förstördes.
Grannfamiljens lille son plockade ljudlöst ner min färdigbyggda Bf 109 på basplatta från bokhyllan och började systematiskt och koncentrerat att plocka bort alla små utstickande delar…
se tråden:
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tja, största 'misstaget' är väl när jag kommer hem med en ny inköpt Humbrol-burk, sitter o blandar för att lösa upp klumpen i och lyckas välta burken så all innehåll rinner ner på bänk, kläder och golv.
#13 tvärtemot dig så har mitt konto och byggtillfällen drastiskt ökat
Har en underbar fru som verkligen stöttar mig i min hobby, bla har jag fått inreda lackbox i den ena av våra 2 badrum.
//pentti
#18 skumt nog är det extremt mycket färg i burkarna då du när det hamnar där men inte vill ha det . Har ju en klassiker till då inom samma område ,,,dessa skitflaskor med Microsol och Microset ,,,smala och höga hur ofta är inte det man välter ut dom på byggbordet.
Gismo

Detta hände när Tamiya släppte sin Jagdpanther, kan det ha varit -74? Hade sparat veckor för att kunna köpa den, bygger ihop den och målar pansargrå (man hade inte så mycket referensmaterial på den tiden). Sätter sedan upp den i fönstret för att beundra den (sommar och söderläge) och när jag kommer hem från skolan dagen efter har överbyggnaden sjunkit ihop. Jag har kvar modellen som varnande exempel.
Bjarne
#19 Skönt att höra pentii… Min tjejs två favoritsamtalsämnen är giftemål och att köpa hund… Bra att veta att det inte behöver betyda ett kraftigt minskande av mitt modellbygge
#20 Jag tycker nästan din båt för mer karaktär om den ser lite lagad ut. Man skulle kunna tänka sig att nån rysk sjökapten kraschat in den eller likn.
#22 Måste ha varit en traumatisk händelse
Har du nån bild på den?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#20 Zander, usch en sån där gång blir jag arg, speciellt eftersom du la den där för att skydda den och så kommer "Murphy" och förstör den speciellt för det! Tokigt trist!
Kom att tänka på denna moderna klassiker:
#22 Bjarne Oj dra mig baklänges! Det måste ju betyda att modeller i fönster på butiker lever farligt också? Det klart, färgen matt pansargrå var kanske inte maximalt värmebortförande heller! 
#23 Jag jag vill gärna också se bild på "varnande exemplet!
#24 Moahahahahaha!! Hade inte sett den innan. 

#23 ska försöka komma ihåg att fixa det.

#24 Brutal Murphy´s law…
Stefan - Modellbyggare

#28-29 Freaky! Snacka om soligt! 

#31 Jo, kan bli lite svårt för laddaren att stänga sina luckor hålet är ju inte helt runt längre
#13 Du har ju så rätt så rätt ! 
Tur att frugan inte orkar läsa längre en 1st inlägget 
#28 Galet… Jag trodde inte att solen var tillräckligt stark för att kunna smälta en modell. Den infon tackar jag för…
Fina kissar du har btw… Imponerande att ge sig på att scratchbygga en bergepanther

Sitter i godan ro och bygger, efter en stund känner jag en underlig hetta vid ena foten. Rullar bakåt på skrivbordsstolen men kan inte flytta högra foten. Ser hur en sån där liten plåttub med superlim sticker ut under strumpan, blir ganska hett när en större mängd superlim härdar. Lyckade komma loss från golvet men strumpan fick jag karva bort från foten med mattkniven.
Nästa incident får jag skylla hjärnsläpp på. Sitter än en gång och bygger i godan ro med hela kittet uppe på köksbordet. Bl.a. en flaska lacknafta och en flaska Coca Cola. Nu hör jag ända hit hur alla drar efter andan och känner den goda smaken in munnen. Det lustiga var att jag tänkte tanken hur lätt det skulle vara att ta fel flaska för en slurk och ställde ner den ena flaska på golvet istället. Efter en stunds byggande med diverse problem var inte humöret på topp och i ilskan snurrade jag av korken på flaskan, tog en redig munfull bara för att upptäcka att jag borde ställt ned naftan istället för Colan 
Vet inte hur många gånger jag borstade tänder, tunga, gom och kinder utan att bli av med den "goda" smaken?!
Som tur var han jag inte svälja något utan allt åkte tillbaka i flaskan.
Niclas

#35 Proosen - och så sägs det att modellbygge är en lugn hobby utan fara för eget liv!
Mycket "bra" historier! Tack för att du bjöd på dem. 
#35 Hehe… Den var bra… Fy f***n vad äckligt det måste ha smakat
Har vart med om en liknande sitaution själv:
Jag var runt tolv bast tror jag och hade varit ute och åkt skateboard. Eftersom det var mitt i sommaren blev jag väldigt törstig, så jag smet in för att släcka törsten med lite läsk. Jag öppnar kylskåpet och plockar fram en PET-flaska med fruktsoda och skruvar av kapsylen. Törstig som jag var började jag ivrigt klunka. Dock upptäckte jag ganska kvickt att flaskan inte innehöll fruktsoda… Istället för den söttsura läskande smaken som jag förväntade mig, smakade vätskan som flytande eld ungefär
Jag får en mindre chock och "fruktsodan" sprutar ut ur min mun som en fontän.
Senare fick jag reda på att min farsa hade fått för sig att fylla PET-flaskan med lite starka grejer från sitt förråd nere i källaren. Dock hade han glömt att skriva detta på flaskan…Den jäkla gubben
ofta så använder jag örontops för öreonen till modellbygge,ta bort färg,spackel mm,o oftast så stoppar jag den i munnen för att fukta lite men då o då råkar man ta fel,en som är redan använt o stoppa i munnen,lite spackel har man smakat o färg men som sagt det som inte dödar det härdar
www.bosnafly.n.nu
Att börja bygga modeller för drygt 30 år sedan.
Är inte färdig ännu
/Lennart
Alzheimer light har nog alla drabbats av då och då, men samma sjukdom med dubbelturbo drabbade mig vad jag ansåg då i varje fall.
Som stort Ronnie Peterson fan försöker jag efter bästa förmåga bygga dom bilar han kört. I detta fallet var det Tamiyas Lotus 78
i skala 1:20, jag hade också köpt extra dekaler från japan så man kunde bygga Monza versionen ( hans sista race) lång lev tid var det
men lyckan var total när dom dök upp.
Jag hade förberett mig noga när bygget var klart och just dekalerna
skulle på, med några pensel drag av microsol så sattes den sista
dekalen # 6 på nosen, förnöjt såg jag hur dekalen formade sig perfekt över ytan… då plötsligt insåg jag hur den ena Alz… turbon drabbat mig! Jag hade förväxlat nos och sido numret!! Siffrorna
är ganska så olika utformade för sido och nos, detta hade jag fullt klart för mig när jag började! Då slog andra turbon till… i ett anfall
av fullständig desperation så försöker jag pilla bort den microsol dränkta dekalen! Ni som jobbat med dekalvätska vet resultatet,
dekalen håller alltså inte ihop längre utan den förstörs där man petar å den. Ridån blev härmed fullständig!!
Hade jag gett fan i att börja peta på dekalen så hade jag lurat många betraktare genom åren, för den oinvigde så märker man det
knappt, men för dom som vet hur det skall se ut så märks det direkt.
Modellen står idag längst in i ett vitrinskåp och gör inget större väsen av sig. Om jag nån gång får tag i rätt dekaler så kanske det blir en
renovering. Till saken hör att man kan inte blanda original dekalerna och dom jag hade då originalet har helt fel gula färg.
Just att det var en Ronnie kärra gjorde att jag haft svårt att förlåta mig själv.
En tröst är att jag i varje fall inte som vissa andra börjat halsa lacknafta
men det är väl en tidsfråga.
Thomas i dimman

#35, 37 skål broder!
#38 lät inte gott!
#40 Har själv några projekt som står gömda och grinar illa åt en, men samtidigt fungerar de som inspiration att fortsätta.
Stefan - Modellbyggare
#42 Jag tycker det ser rätt coolt ut… Som en taskigt skrapad ruta en svinkall och stressig måndagsmorgon mitt i Februari
#44 Skönt att det löste sig
#45 jo, det kunde ha sett så ut men färgen är kopparmetallic..
Tackar för ide´n dock
!
//pentti

#43: Åhå, var köper man slika vätskor?
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

#47 ViragoHobby har setet för 120;- Art: Novus 12, Polishing kit (Cleaner no1 + scratch remover no2 + cloth). Finns under Produktkatalogen / Verktyg m.m. / Polering
Stefan - Modellbyggare

#48: Ok, toppen. Ser hyfsat drygt ut!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
"Haveriplats offentlig papperskorg"…
Kanske inget misstag egentligen, men… jag var fjorton år och gick i en FVA-grupp*) i modellbygge.
FVA-ledaren hade valt ut ett antal byggsatser vi deltagare fick välja, och jag valde en Airfix 1/72 Handley-Page O/400 (dubbeldäckad bombare från första världskriget, med spännvidd på lite drygt 30 meter).
Den var ganska knepig att bygga, på grund av sin storlek och med alla vingstöttor (till och med stabilisatorn var "dubbeldäckad"). Jag hade byggt klart modellen, och jag hade 1,5-2 kilometer att gå från bygglokalen och hem. Efter bara några hundra meter lyckades jag knäcka loss några av vingstöttorna, och innan jag visste ordet av(!) lossnade övervingen, vilket gjorde att modellen blev allt svårare att transportera utan att brytas sönder ännu mer
. Knappt halvvägs hem var jag så trött på "vraket" att jag lät det "störta" i närmaste papperskorg. Kvinnan som råkade vara i närheten undrade säkert vad det egentligen var jag sysslade med…
Kortare "livslängd" har nog ingen enda plastbyggsats någonsin haft… men jag hann åtminstone måla propellrarna
…
*) Fritt valt arbete