Färger till byggen, vart?
God dag på er!
Jag undrar, finns det någon bra svensk sajt man kan beställa färger från till modeller i plast och trä?
Vet att leksaksaffärer brukar ha men det är inte något större utbud. Jag får nämligen snart hem en 86cm lång Queen Mary 2 som ska byggas upp och målas.
Oerhört tacksam för er hjälp.
Jag brukar handla i princip alla färger jag köper online. Exakt vilka färger du är intresserad av styr ju förstås vilken eller vilka nätbutiker som passar just dig.
Acryl i första hand i alla möjliga nyanser men även annat är av intresse. Ser gärna över flera nätbutiker ifall jag skulle hitta något smått och gott.
Ta gärna emot länkar till nätbutiker där man kan hitta färger.
Ett litet urval.
Wentzels Hobby: Tamiya, Vallejo Model Color, Humbrol
Rebell Hobby: Gunze acrylic
Mj-Hobbyexperten: Vallejo Model Color, Vallejo Air
Det finns många fler. Själv handlar jag en hel del från engelska Amazon och Ebay då svenska handlare ofta har lite dålig lagerhållning. Amazon har även fri frakt till Sverige om man handlar över 25£.
Vilka färger är bäst då? Om man vill försöka sig på airbrush dvs.
Why is it that dinosaurs always die running?
Tackar så hjärtligt för er hjälp. 
Gunze är väldigt enkla att jobba med, spär 1 del vatten till 2-3 delar färg. Gunze blir halvblank när den torkar. Tamiya är lika enkel att använda men förtunnas med sin egen thinner för bästa resultat.
#2: Sedan jag började bygga plastmodeller har jag använt Humbrolfärger, men när jag för en tid sedan testade ett urval av Vallejos akrylfärger (köpta i stadens leksaksbutik) visade det sig att den sortens färg inte gillar att bli målad på plast, så jag ska testa med en transparent plastic primer spray*) (Biltema artikelnummer 36-688).
Jag har testat primern och Vallejo #70871 Leather brown på en "Diecast"-bil lackerad med blank gul färg och jag är helt nöjd med resultatet, och det torde bli lika lyckat på omålade plastmodeller.
*) Tack ElLobo för tipset!
Humbrolfärger stinker något fruktansvärt vad jag vet. Ska jag måla med det måste jag stå på trallen utomhus. Men jag har nu insett att jag måste måla åtminstone skrovet på QM2 med någon form av sprayfärg, kan inte köra på färg i burk då båten är något fruktansvärt enorm. Skulle ta en evikhet att måla det med pensel.
#9: Jo, mycket riktigt. De "klassiska" Humbrolfärgerna luktar absolut intensivt. Men vissa modellbyggare, ingen nämnd, ingen glömd
, tycker att det "hör till hobbyn" att modellfärger "ska" lukta så där. Men visst är det en personlig sak om man står ut med/gillar den lukten eller inte. Och jag känner till en modellbyggare som tvingades upphöra helt med sin hobby på grund av rena hälsoskäl, på grund av alla starka ångor.
Tamiya har de bästa sprejfärgerna i en massa olika kulörer. En stor nackdel är dock stanken! Andningsmask och korsdrag är ett måste men det blir otroligt snyggt. Wentzels Hobby har de flesta kulörer på lager.

#9: Med en bra moddlare är det ingen omöjlighet 
Fast alvarligt talat så är spray att föredra på så stora ytor, och eftersom den troligen inte får plats i sprayboxen så är nog utomhus att föredra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#10: Intensivt och intensivt, har lång erfarenhet av både Humbrol, Model Master och även Tamiya och liknande och jag märker inte mycket av lukten, man sitter ju inte precis med näsan över burken när man målar. Anar bara en lätt doft när man målat mycket, fast det är klart, olika personer är olika känsliga för lukter. Själv känner jag ingen större skillnad på enamel och akryl.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#10 Därav står jag hellre utomhus och målar skrovet på QM2 när det blir aktuellt att sätta tänderna i henne. Innomhus saknar jag utrymme till att måla med så skarpt doftande färger. Sen är ju andningsmask helt klart ett måste om man inte vill bli hög av ångorna från färgen.